In een jaar tijd ontving de Consumentenbond 1.300 meldingen van krimpflatie, kleinere verpakkingen maar nog even duur als tevoren toen je meer waar voor je geld kreeg. Bewuste afzetterij dus, hoewel het tegelijk bereikt dat je vanzelf minder gaat eten. De bond ziet minder voor dezelfde prijs als een 'oneerlijke handelspraktijk' en stapt naar de rechter.
Hét voorbeeld voor de Consumentenbond is de Franse supermarktketen Carrefour. Die laat in zijn winkels sinds september open en bloot zien welke verpakkingen minder inhoud hebben dan vroeger en maakt zo volledig transparant welke fabrikanten aan deze vorm van misleiding doen.

Krimpflatie is geen nieuw verschijnsel. Maar sinds de coronapandemie, de stijgende grondstof- en energieprijzen en de inflatiegolf halen producenten en supermarkten wel alle truukjes uit om schijnbaar betaalbaar te blijven en toch stiekempjes hun omzet veilig te stellen. 'Graaiflatie' was het woord om die praktijken te veroordelen, waar fabrikanten zich maar moeilijk tegen konden verdedigen. Voedselwaakhond foodwatch startte een campagne tegen krimpflatie, de Autoriteit Consument & Markt riep aanbieders op transparanter te zijn over wijzigingen en de Consumentenbond opende het meldpunt Eerlijk.

Ook ging de Consumentenbond in gesprek met de brancheorganisaties van fabrikanten (FNLI) en supermarkten (CBL). Zonder resultaat, want de organisaties "zijn niet bereid transparanter te zijn over krimpflatie," schrijft de Bond in een nieuwsbericht. Een verzoek aan Albert Heijn en Jumbo om klanten actief te wijzen op verpakkingen waarvan de inhoud is verminderd bleek tot dovemansoren gericht. Beide supermarktformules hebben er niet zo'n behoefte aan om hun vanwege prijsonderhandelingen toch al gespannen relatie met leveranciers, nog eens extra onder druk te zetten met een openbaar straatgevecht.

"Consumenten ergeren zich enorm aan stiekeme prijsverhogingen," zegt directeur Sandra Molenaar van de Consumentenbond. Daarom is voor haar de maat vol. De Consumentenbond stapt naar de rechter om een aantal voorbeelden van krimpflatie voor te leggen. "Wij vinden krimpflatie een oneerlijke handelspraktijk en willen weten of de rechter dat ook zo ziet."

In Frankrijk kwam er geen rechter aan te pas. Daar zijn het de supermarkten, Carrefour en Lidl voorop, die met de overheid in hun kamp samen de fabrikanten met naam en toenaam te kakken zetten. Dit voorjaar haalden de supermarkten de Franse overheid links en rechts in met anti-inflatiemandjes, terwijl de regering bleef steken in goede voornemens om de Franse consument te helpen in tijden van hyperinflatie. Eind augustus noemde de Franse minister van Economie, Bruno Le Maire, krimpflatie expliciet 'pure belazerderij'. Het krimpflatie-initiatief van Carrefour kreeg zijn beslag in een verplicht akkoord dat "een definitief einde" moest maken aan "steeds hogere van voedselprijzen". Het bevroor of verlaagde tot het einde van het jaar de prijzen van 5.000 producten. Nu de inflatie daalt, is de opgaande voorlopig sowieso doorbroken.