"Pure misleiding", noemt Foodwatch het verschijnsel krimpflatie, waarbij levensmiddelenfabrikanten minder in een verpakking stoppen maar er dezelfde prijs voor blijven vragen. De voedselwaakhond eist dat de overheid ingrijpt om de koopkracht van consumenten te beschermen. De Franse overheid geeft al het goede voorbeeld, vindt de organisatie.
Hoewel de Autoriteit Consument en Markt (ACM) krimpflatie niet als een wettelijke overtreding ziet, ziet Foodwatch wel degelijk mogelijkheden weggelegd voor de overheid. De Nederlandse regering kan een voorbeeld nemen aan de Fransen, zegt de voedselwaakhond.

Juist vandaag dreigde de Franse minister van financiën Bruno Le Maire sancties op te leggen aan grote levensmiddelenfabrikanten als Unilever, Nestlé en PepsiCo als zij blijven weigeren de inmiddels dalende inkoopkosten niet ten goede te laten komen aan de consument. Welke sancties Le Maire voor ogen heeft, vertelde hij niet. Wel richt hij zich op een wettelijke plicht om een verandering van inhoud te vermelden op de verpakking, en zo krimpflatie aan te pakken.

Dat wil Foodwatch ook. Want terwijl de voedselinflatie nog altijd hoog is - in juni, juli en augustus respectievelijk 13,1%, 11,7% en 10,3%, stijgen de prijsstijgingen van de door Foodwatch onderzochte levensmiddelen nog veel harder. Verkapte prijsverhogingen van 7%, 34%, 54% tot zelfs 90% (Bertolli pastasaus, prijsverhoging per kilo) laten zien dat voedselfabrikanten ongegeneerd krimpflatie blijven inzetten. Minder ijsjes in een doos, minder inhoud in een zakje mix, een paar gram of milliliter per verpakking minder, zonder dat de consument zich daarvan bewust is.

Transparantie is het toverwoord om de koopkracht van consumenten te beschermen. "Wij eisen al vanaf onze eerste steekproeven naar krimpflatie middels een protestmailactie van voedselfabrikanten en supermarkten om op de voorkant van voedselverpakkingen heldere informatie te plaatsen over de inhoudsveranderingen", zegt Foodwatch. De overheid zou zich daar nadrukkelijk voor moeten inspannen.

Er is natuurlijk ook een andere manier om de 'minder-waar-voor-je-geld-dan-je-denkt'-inflatie aan te pakken. Daar zijn de Amerikanen meesters in. Deze week werd bekend dat teleurgestelde consumenten een gezamenlijke rechtszaak begonnen zijn tegen Burger King. Ze voelen zich misleid: de Whopper is in het echt minder groot dan hij op de plaatjes lijkt. Een jury zal nu moeten bepalen hoe 'redelijke mensen hierover denken'.