Leclerc kondigde vorige week een vaste prijs aan van €0,29 voor een baguette, het Franse dagelijks brood. Bakkers, molenaars, graantelers en de Franse boerenbond FNSEA reageerden zwaar verontwaardigd omdat iemand de lage prijzen moet betalen. Als de consument de supermarkt geen dekkende prijs betaalt, dan moet de keten vóór de supermarkt bloeden en dat vinden ze onterecht.

Lage prijzen in dure tijden, dat kán volgens de leveranciers vooraan in de keten helemaal niet.

Als de prijs van elektriciteit stijgt, vindt iedereen dat de staat moet ingrijpen (...) maar als een particuliere onderneming de prijzen vastzet, mag dat niet
Volgens het Insee, Institut national de la statistique et des études économiques (het Franse CBS) zou een baguette gemiddeld €0,90 moeten kosten. Van dat bedrag zou 15% voor rekening van het meel komen, 30 à 40% aan personeelskosten, 10 à 15% vaste lasten en 30 tot 45% marge. De enige manier waarop supermarkten zo'n lage prijs waar zouden kunnen maken, zou zijn door meel van mindere kwaliteit te gebruiken. Schande, en dat voor een product dat Frankrijk voorgedragen heeft bij de Unesco als immaterieel erfgoed.

Volgens Michel-Édouard Leclerc verlaagt hij de prijs nou juist om de koopkracht van de gemiddelde Franse consument te schragen. "Er komt een berg inflatie op ons af," zegt Leclerc in de HuffingtonPost. Met het oog daarop wilde de keten een krachtig teken afgeven van het voornemen om prijsverhogingen niet zonder discussie of zonder matiging door te berekenen aan de consument. Het basis-stokbrood, dat Leclerc al voor €0,30 in de winkel had liggen en waarvan er miljoenen over de toonbank gaan, houdt rekening met twee eerdere prijsverhogingen die de molenaars doorvoerden en met de randvoorwaarden van de loi Egalim (de wet om boeren een eerlijke prijs te garanderen) en is dus een perfecte invulling van zo'n 'teken'.

Maar wat Leclerc nog veel belangrijker vindt, is dat het bedrijfsleven in actie komt in deze inflatietijden. Hij is dan ook verbaasd over de kritiek die hij op drogredenen gebaseerd vindt. "Als de prijs van elektriciteit stijgt, vindt iedereen dat de staat moet ingrijpen (...) maar als een particuliere onderneming de prijzen vastzet, mag dat niet. Het is een domme controverse, onze consumenten zien het niet op die manier." Leclerc is van plan ook de prijzen van andere basisproducten te bevriezen en noemt de kritiek op zijn beleid domweg 'debiel'. Zijn supermarkt positioneert zich als de Robin Hood van consumenten in dure tijden.

Voor Nederland berekende het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) recent dat gezinnen maandelijks gemiddeld zo’n 40 euro minder te besteden hebben als gevolg van de snel oplopende inflatie. De teruglopende koopkracht loopt op tot 100 euro voor tweeverdieners met meerdere kinderen. Kostwinners die hun loon niet zien stijgen, zouden zelfs rekening moeten houden met een koopkrachtdaling die kan oplopen tot dik 200 euro per maand. Zulke krachtige koopkrachtdalingen als in 2021 en 2022 zijn volgens het Nibud al heel lang niet meer voorgekomen. (Tekst loopt door onder video)

In Hongarije bevriest de regering de prijzen van zeven basisvoedingsmiddelen voor drie maanden. Het gaat onder meer om melk, suiker, kippen- en varkenspoten. Het is een reactie op de hoge inflatie. Niet toevallig zijn er dit voorjaar ook verkiezingen in Hongarije, aldus RetailDetail. Winkeliers kunnen het zich wel veroorloven om 'sociale solidariteit' te tonen, volgens de minister van Landbouw Nagy. In Hongarije zijn voedselproducenten en -verwerkers beschermd tegen negatieve gevolgen doordat retailers hun contracten wettelijk gezien niet mogen opzeggen.
Dit artikel afdrukken