Lage prijzen in dure tijden, dat kán volgens de leveranciers vooraan in de keten helemaal niet.
Als de prijs van elektriciteit stijgt, vindt iedereen dat de staat moet ingrijpen (...) maar als een particuliere onderneming de prijzen vastzet, mag dat nietVolgens het Insee, Institut national de la statistique et des études économiques (het Franse CBS) zou een baguette gemiddeld €0,90 moeten kosten. Van dat bedrag zou 15% voor rekening van het meel komen, 30 à 40% aan personeelskosten, 10 à 15% vaste lasten en 30 tot 45% marge. De enige manier waarop supermarkten zo'n lage prijs waar zouden kunnen maken, zou zijn door meel van mindere kwaliteit te gebruiken. Schande, en dat voor een product dat Frankrijk voorgedragen heeft bij de Unesco als immaterieel erfgoed.
Volgens Michel-Édouard Leclerc verlaagt hij de prijs nou juist om de koopkracht van de gemiddelde Franse consument te schragen. "Er komt een berg inflatie op ons af," zegt Leclerc in de HuffingtonPost. Met het oog daarop wilde de keten een krachtig teken afgeven van het voornemen om prijsverhogingen niet zonder discussie of zonder matiging door te berekenen aan de consument. Het basis-stokbrood, dat Leclerc al voor €0,30 in de winkel had liggen en waarvan er miljoenen over de toonbank gaan, houdt rekening met twee eerdere prijsverhogingen die de molenaars doorvoerden en met de randvoorwaarden van de loi Egalim (de wet om boeren een eerlijke prijs te garanderen) en is dus een perfecte invulling van zo'n 'teken'.
Maar wat Leclerc nog veel belangrijker vindt, is dat het bedrijfsleven in actie komt in deze inflatietijden. Hij is dan ook verbaasd over de kritiek die hij op drogredenen gebaseerd vindt. "Als de prijs van elektriciteit stijgt, vindt iedereen dat de staat moet ingrijpen (...) maar als een particuliere onderneming de prijzen vastzet, mag dat niet. Het is een domme controverse, onze consumenten zien het niet op die manier." Leclerc is van plan ook de prijzen van andere basisproducten te bevriezen en noemt de kritiek op zijn beleid domweg 'debiel'. Zijn supermarkt positioneert zich als de Robin Hood van consumenten in dure tijden.
Voor Nederland berekende het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) recent dat gezinnen maandelijks gemiddeld zo’n 40 euro minder te besteden hebben als gevolg van de snel oplopende inflatie. De teruglopende koopkracht loopt op tot 100 euro voor tweeverdieners met meerdere kinderen. Kostwinners die hun loon niet zien stijgen, zouden zelfs rekening moeten houden met een koopkrachtdaling die kan oplopen tot dik 200 euro per maand. Zulke krachtige koopkrachtdalingen als in 2021 en 2022 zijn volgens het Nibud al heel lang niet meer voorgekomen. (Tekst loopt door onder video)
Baguette à 29 centimes: pour Michel-Édouard Leclerc, "c'est une polémique à la con" pic.twitter.com/04IIFQyRCw
— BFMTV (@BFMTV) January 14, 2022
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
"Zijn supermarkt positioneert zich als de Robin Hood van consumenten in dure tijden".
Marketing dus, betaalt zoals vaak door leveranciers. Het supermarkt verdienmodel. Onder het mom van consumenten helpen.
Het is mij nog niet echt duidelijk hoe die supermarkt de lage stokbroodprijs in de winkel waarmaakt: als hij zijn leveranciers nog steeds genoeg betaalt (en dus rekening houdt met de voor boer en bakker toegenomen kosten vanwege gestegen grondstof- en energieprijzen) EN als hij de kwaliteit op peil houdt, dan neemt hij het 'verlies' dus voor eigen rekening. Dan vind ik het geen enkel probleem als hij marketing bedrijft met deze Robin Hood actie.
Als hij daarentegen zijn leveranciers gaat afknijpen om er zelf goede sier mee te maken, dan is er m.i. WEL een probleem.
Dit zijn de lokkertjes om klanten de winkel in te krijgen en zo alsnog meer omzet te halen (en de actie uit te betalen in eerste instantie). De rest moet knarsentandend toekijken OF volgen.
Als men volgt zullen de kosten doorberekend worden zelfs als Leclerc dat nu niet doet.
Zo wordt het spel al lang gespeelt. Marktwerking heeft gevolgen, maar die komen pas (jaren) later.
Daarnaast grijpen overheden ook nog wel eens in om prijzen te bevriezen en op die manier profiteert de toeleverancier alsnog niet van de stijging (maar heeft wel de kosten) als prijsnemer.
Marktwerking wordt aan de kant gezet als het niet past.
'Schande, en dat voor een product dat Frankrijk voorgedragen heeft bij de Unesco als immaterieel erfgoed.' Maar dat geldt voor een echte baguette. Het stuk supermarktbrood in de vorm van een baguette heeft daar weinig mee te maken. Zowel in Frankrijk als in Nederland (KvW) is het verschil tussen een Franse baguette en een stokbrood van gewone tarwemeel duidelijk uitgelegd. De geur, structuur en smaak zijn anders dan die van een traditioneel stokbrood dat goed doorkneed met meel in de juiste verhouding van verschillende graansoorten wordt gebakken.
De prijsberekening in dit artikel heeft geen betrekking op de industriële baguette maar komt uit de bakkerswereld. De verkoopprijs van een kilo farine de blé kost bij dezelfde Leclerc €0,52, daar gaan 4 broden uit (maar voor Leclerc natuurlijk veel minder dan €0,52). Wat ingrediënten betreft heeft het ook weinig met een traditionele baguette te maken, evenals een Nederlands stokbrood.
'La Baguette de Pain de Tradition Française' (Label Rouge)
Lang niet overal verkrijgbaar, beperkt zich tot meel Label rouge nr. 32.89, drinkwater, zout en bakkersgist tot 1,5%. Voor velen moeilijk om ervan af te blijven voordat je thuis bent. (Ministerie v Economie)
Soms ook gestunt met benzine tegen kostprijs.
Ook benzine (tank je in Frankrijk meestal bij de supermarkt) wordt regelmatig tegen kostprijs weggegeven. Op Prix des Carburants vind je de prijzen van alle tankstations in Frankrijk, wordt dagelijks bijgehouden. (een dienst van min. v economische zaken)
Joep, jij verstaat Frans. Kijk even naar de video. Na 1:00 legt Leclerc uit dat in zijn winkels door echte boulangers artisanaux echte pain artisanal wordt gebakken.
Bij de zeer ambachtelijke bakker in een schilderachtig Frans middeleeuws stadje (Olargues, 34) kocht ik afgelopen week een aantal ambachtelijke baguettes. Ze kwamen mee terug naar Nederland. Na twee dagen buiten de diepvries bleken ze nog steeds goed ... Daar moeten broodverbeteraars in gezeten hebben.