"Het is onze taak om de de voedselinflatie binnen de perken te houden". Met die woorden kondigde supermarktbaas Michel-Edouard Leclerc van supermarktketen E.Leclerc aan dat hij de prijzen van de 120 meest verkochte producten in zijn supermarkt tot juli zal bevriezen.
Vanaf nu tot in juli zullen de prijzen van 120 dagelijkse boodschappen, waaronder rijst, koffie, bloem, suiker, zuivel, eieren, sommige soorten groente en fruit, fruitsap, luiers, afwasmiddel en andere huishoudelijke artikelen bij de supermarkten van E.Leclerc niet stijgen. Sterker nog, als de prijzen móeten stijgen door wettelijke afspraken over minimale marges, gaat E.Leclerc zijn klanten het verschil in vouchers teruggeven.

"Deze inflatie van 4,8% betekent een aderlating van €150 tot 500 per gezin [per jaar], afhankelijk van wat zij kopen", aldus topman Michel Edouard Leclerc. "Sommige producten zijn tussen 6 en 20% gestegen, pasta [prijzen] zijn met 20% gestegen, en sommige chocolade- en koffiemerken zitten daar ook al bijna aan." Leclerc verwacht dat de inflatie nog verder zal stijgen vanwege de problemen met aanvoer en logistiek door de oorlog in Oekraïne. "Consumenten wenden zich tot de staat en vragen om voedselcheques, om steun, en voor ons als distributeurs is het onze taak om te proberen deze inflatie te beteugelen."

Eerder dit jaar kreeg Leclerc stapels kritiek over zich heen, omdat hij baguettes - het dagelijkse stokbrood - verkocht voor een absolute minimumprijs. Hij vond het 'debiel'.

Volgens Leclerc roepen politieke partijen "aan beide uitersten van het spectrum weliswaar om een verlaging van de btw of vaste prijzen voor voedingsproducten," maar mag hij producten niet goedkoper verkopen. Dat komt doordat de wet Egalim retailers verplicht voedselproducten met een marge van minimaal 10% op de inkoopprijs te verkopen. Leclerc wijst erop dat behalve de inflatie (die inmiddels 90% van de in de supermarkten verkochte producten treft) ook problemen in de logistiek een rol spelen. Plus het feit dat de vogelgriep in Frankrijk hard toeslaat, waardoor pluimveevlees en eieren duurder worden. "Ook de energierekeningen en de vervoerskosten hebben invloed op de prijs van de Franse landbouwproductie; vlees en vis stijgen zeer snel in prijs," aldus Leclerc. "En dat speelde al vóór Oekraïne."

Omdat het leven al duur genoeg is, kiest Leclerc zijn rol als Robin Hood voor de consument met de kleine beurs. Uiteraard zullen ook mensen die meer te makken hebben, graag gebruik maken van zijn publieksvriendelijke prijzen.

Eurostat maakte deze week bekend dat levensmiddelenfabrikanten hun verkoopprijzen in het eerste kwartaal van dit jaar met 11,4% hebben verhoogd. Dit cijfer is een gemiddelde. In Nederland gingen de prijzen vanuit de verwerkende industrie met 15,7% omhoog. Belgische fabrikanten verhoogden de prijzen met 16,1%, het hoogste percentage in de EU.

De Duitse supermarktformule Edeka maakte bekend ondanks de hogere prijzen die het bedrijf doorberekent, rekening te moeten houden met een omzetdaling. Consumenten minderen hun inkopen door de hoge prijzen en gaan op zoek naar de koopjes. E. Leclerc probeert het omzetvolume zo hoog mogelijk houden door consumenten te verleiden voor hun basisboodschappen naar zijn winkels te komen; dan kopen ze daar ook de rest, zij het minder.