5
Fotocredits: Carrefour

Flash Dagelijkse KostFranse regering helpt supermarkten hun prijzen laag te houden

In Nederland is de regering met de voedselverwerkers en supermarkten in gesprek om de boodschappen duurder te maken. Dat gebeurt rond het Landbouwakkoord dat de verduurzaming van boeren door consumenten wil laten betalen; de levensmiddelenindustrie en supermarkten moeten die kosten doorberekenen. Daar komt in ons land nog eens bij dat de vakbonden vinden dat het loon van de supermarktmedewerkers fors omhoog moet. In België zeggen supermarkten dat hun loonkosten te hoog zijn en misschien verlaagd moeten worden.

In Frankrijk gaat het op dit moment heel anders. Daar heeft de regering aandacht voor de hoge inflatie die consumenten treft en boos maakt.
Minister van Economie Bruno Le Maire kondigde in het vroege voorjaar ruimhartig een 'anti-inflatiekwartaal' aan. Hoewel ze daar eigenlijk zelf al mee begonnen waren, vroeg hij de Franse supermarkten in de periode van 15 maart tot 15 juni een lageprijzenbeleid te voeren. Lidl ging zelfs zover om zijn hele marge op te geven en geeft iedereen met de Lidl App aan de kassa een extra korting van 5%, naast een pakket extra betaalbare boodschappen.

Deze week kondigde Le Maire aan dat de lage prijzen-actie wordt voortgezet. Samen met handelsminister Olivia Grégoire is hij in gesprek met de ketens om de portemonnee van de Fransen 'tot aan de herfst' te sparen.

Naast het verlengen van het anti-inflatiekwartaal - dat een prijsdaling van zo'n 5 à 7% heeft opgeleverd - roept Le Maire volgende week de levensmiddelenproducenten en supermarktketens bijeen. Hij wil dat de grote verwerkers - denk aan Unilever, Nestlé, Danone en andere fabrikanten en verwerkers - de verlaging van de prijzen van grondstoffen op de wereldmarkt nu al doorvoeren in de inkoopprijzen die supermarkten hen betalen. Dat houdt de prijs laag en laat het publiek zo weinig mogelijk morren en looneisen stellen via hun vakbonden.

Een absolute voorwaarde is dat de prijsverlagingen geen gevolgen mogen hebben voor boeren. "Ik wil niet dat zij het gelag betalen," zegt Le Maire in de Huffington Post. Hoe lang het speciale 'anti-inflatiewinkelkarretje' zichtbaar zal blijven, is vooralsnog onduidelijk. 'Tot aan de herfst', zegt Le Maire. Maar hij heeft geen machtsmiddelen om de levensmiddelenindustrie te dwingen.

Huffington Post - Le trimestre anti-inflation sera prolongé, annonce Le Maire, 5 mei 2023
  • Waardeer dit artikel door het te delen:
Laden...
Dick Veerman
Dick Veerman Hoofdredacteur Foodlog
  • #5
  • 8 mei '23
  • 19:34

In België lijkt inmiddels een prijzenoorlog tussen de supermarkten uitgebroken: na Lidl en Delhaize komt nu Carrefour met lagere prijzen.

Dat is allemaal geen luxe.

Dick Veerman
Dick Veerman Hoofdredacteur Foodlog
  • #4
  • 8 mei '23
  • 18:48

Kredietverzekeraar Allianz kwam op 14 april met een rapport waaruit moet blijken dat 10% van de gestegen prijzen van levensmiddelenproducenten niet meer op gestegen kosten zijn te herleiden. Tegelijk constateert de verzekeraar dat supermarkten hun gestegen kosten maar deels hebben doorbelast aan hun klanten.

Allianz verwacht pas eind jaar lagere kosten voor je boodschappen.

Dick Veerman
Dick Veerman Hoofdredacteur Foodlog
  • #3
  • 7 mei '23
  • 7:51

Over dure boodschappen gesproken: RetailDetail becijferde op basis van een recent McKinsey-rapport hoe de vlag erbij hangt: gecorrigeerd voor inflatie daalde de omzet in de gehele EU met 7,1%.

Hens Baltesen
Hens Baltesen Land- en tuinbouw
  • #2
  • 6 mei '23
  • 14:37

Heel sympathiek van Le Maire, maar ook een beetje populistisch. De meest zichtbare prijzen worden verlaagd, maar over huren, hypotheken, verzekeringen, energie, abonnementen, horeca, kleding, etc heeft hij het niet. Die maken (natte vinger, ik krijg de samenstelling van HICP niet boven water) toch 3/4 uit van het te besteden inkomen. Het doekje voor het bloeden bedekt zo maar één kwart van de wond.
Toch is dit idd het verkeerde signaal. Consumenten moeten zich er op voorbereiden dat voedsel en energie om diverse redenen duurder zullen worden. Er zal procentueel meer van het inkomen naar voedsel en energie gaan en dus minder naar vakanties, woningen, kleding etc. Mensen zien dit al snel als een stap terug, een actie zoals van Le Maire helpt daar niet bij.

Dick Veerman
Dick Veerman Hoofdredacteur Foodlog
  • #1
  • 6 mei '23
  • 9:48

Vandaag in de Volkskrant een gesprek met Marc Jansen, directeur van het CBL, de koepel van Nederlandse supermarktorganisaties.

Het gaat over het moeizame Landbouwakkoord. Minister Adema wil dat supermarkten en voedselverwerkers de verduurzaming van de Nederlandse boer betalen. De supermarkten willen dat wel, maar natuurlijk niet voor de spreekwoordelijke 80% die naar het buitenland gaat.

Jansen waarschuwt de Nederlandse consument alvast dat die geen Frans begrip hoeft te verwachten:
Ik hoor de laatste tijd veel klachten van consumenten dat boodschappen te duur worden. Dan denk ik: berg je maar. Want het wordt alleen nog maar duurder als we doen wat we beloven, op gebied van stikstof, water, noem maar op. Een deel van die kosten zullen we toch moeten doorbelasten aan de consument, met dit soort lage marges voor supermarkten.

Niemand gelooft die lage marges, terwijl in België de supermarktsector juist daarom door een diep dal gaat. Youp doet vandaag in de NRC nog een nummertje ze-verdienen-zich-dik-en-vet.

We gaan het zien.

Ik vind een reactie niet ok

Help de schrijver de juiste toon te vinden waarop je naar hem of haar wilt luisteren.
Klik op de naam van de schrijver en gebruik het "Stuur een mail" veld op zijn of haar profiel om je bericht te versturen.

sluit

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.