In Frankrijk zijn supermarkten begonnen aan een abonnementswedloop. Consumenten kunnen daar via een lidmaatschap voor kiezen. Klanten betalen een maandelijks bedrag om korting te krijgen op hun kassabon. Op die manier bouwen de supermarkten klantenbinding op.

De bekende supermarkten Casino, Monoprix en Carrefour beginnen met aanbiedingen voor 'leden'. Casino biedt 10% korting op alle aankopen in ruil voor €10 per maand, en Monoprix biedt 10% korting op levensmiddelen voor €9,90. Carrefour gaat nog verder en biedt een abonnement voor €5,99 euro per maand om te profiteren van een korting van 15% op huismerken.

"Het is een manier om de klant in zijn omgeving te houden, want als je eenmaal een abonnement hebt betaald, als je eenmaal een verbintenis bent aangegaan, is het in je vanzelfsprekende belang om bij die winkel te blijven kopen, dus het is een wapen tegen verkoopontwijking, zodat de klant niet naar elders gaat," zegt winkelmarketingkenner Olivier Dauvers op FranceTVInfo.
  • Deel
Druk af