De harddiscounters winnen snel marktaandeel in België. Ketens als Delhaize en Carrefour kreunen. Hiermee blijkt alvast dat 'de' consument het niet zozeer heeft voor smaak of kwaliteit, maar veeleer voor prijs.

Dus zoeken de Wal-Marts en Carrefours verder andere oorden op. Op de omvangrijke Indiase winkelmarkt is een bijzonder gevecht gaande om marktaandeel. Naast winkels van grote buitenlandse en binnenlandse supermarktketens komen er nu ook supermarkten van boerencooperaties, groothandelaren en (kleine) winkeliers.

De boeren van Maharashta hopen dat met hun eigen supermarktketens waarin groente, fruit en legio andere landbouwproducten verkocht wordt, de machtige arm van de private buitenlandse ondernemingen buiten de deur kan worden gehouden. De politieke steun die de boeren te beurt valt, verontrust de Wereld Handels Organisatie en de superketens.

De strijd om betaalbare kwaliteitsvoeding zal in het Zuiden beslecht worden. Of niet.

Dit artikel afdrukken