NRC Handelsblad schrijft vandaag over wat de krant de 'veryupping' van de koffieboon noemt. De Nederlandse bovenklasse vraagt om steeds betere koffie om de espressomachines thuis mee te vullen. De urban legt graag vele euro's neer voor single estate koffies.

Koffieboeren zijn door deze trend weer in staat om op kwaliteit te concurreren en een dikker belegde boterham te verdienen. De trend is bovendien duurzaam volgens een geinterviewde deskundige in NRC: „Max Havelaar wordt gekocht uit schuldgevoel. Waardoor het ook een eenmalige aankoop kan blijven. Maar wanneer je een paar weken goede koffie drinkt, wil je nooit meer terug.”

Het ontwikkelen van een verfijnde smaak door kapitalistische, statusgeorienteerde urbans leidt dus tot een betere positie van de derde-wereldboer en doet dat uiteindelijk misschien beter dan een meer socialistische, egalitaristische aanpak. Dat is niet zo raar, want de derde-wereldboer richt zich graag op luxeproducten als koffie en thee, met een grote bandbreedte aan kwaliteiten en daardoor een ingeweven snobappeal. De ongelijkheid in de wereld kan verminderen door ongelijkheid te omarmen.
Dit artikel afdrukken