imageHoe bereik je nieuwe groepen met smaak? Dat lijkt nu nog even mijn knellende vraag te blijven. Op de smaakparade waren daarop ook antwoorden.

In een van de tentjes prezen studenten hun koffie aan. Lekkere koffie, zuivere koffie: Meleya. Nou is er natuurlijk veel meer ‘zuivere koffie’ te vinden. Maar de oorsprong van dit merk is wel bijzonder. Twee groepen van economie studenten- van de New Business School Amsterdam en het st. Mary’s college in Addis Abeba- kregen begin 2007 de opdracht om samen een merk te bouwen, dat eerlijk, aantrekkelijk en kwalitatief moest zijn.
Een merk dat moet aansluiten bij de beleving van jongeren in Nederland. Uit de versmelting van die twee studentengroepen is Melaya geboren. Begin volgend jaar zijn ze op de markt. Boeven vang je met boeven. Jongeren met ...

De voordelen: Ethiopische boeren krijgen een eerlijke prijs voor goede koffie. Het feit dat ze Ethiopische kunstenaars de verpakkingen laten ontwerpen draagt daar nog meer aan bij. Nederland krijgt goede koffie van een koffiecontinent dat groeit. En een jonge koffiegeneratie wordt (op)gevoed, met meer dan rood- en goudmerk en punten knippen. Als het lukt.

De verwachting van de studenten is dat koffie de nieuwe wijn wordt. Over een tijd keurt iedereen naar koffie zoals we ons nu uitputten om de smaak van wijn te benoemen. Niet alleen het land, en het ras van de boon, maar het ‘chateau’ en de terroir worden belangrijke kenmerken. Van bulk naar massadiversificatie. De herkenbaarheid van verschillende kwaliteiten.
Ik heb de eerste producten geproefd, en dat proeft naar meer. Een initiatief met smaak, speciaal voor jongeren: Vette koffie!
Dit artikel afdrukken