Weet u het nog? Ik kies Bewust, het Klavertje van AH en later Vinkje. Toen kwam er een Appje. En nu moet er in Nederland kennelijk weer zo'n logo worden gekozen. Ahold-Delhaize lijkt zich er trekt zich niets meer van aan en experimenteert in België met een eigen weg.
Hoe precies en per wanneer is nog niet duidelijk, maar de Belgische supermarkt Delhaize kondigt het al wel aan: er komen voedingslabels op de huismerkproducten om consumenten te informeren over de "nutritionele kwaliteit", schrijft Gondola. "Het concept werd al getest bij een selectie van klanten en deze waren unaniem positief over het aanbieden van een nutriscore bij producten”, heet het.
De supermarktketen wil met het initiatief de Belgische consumenten helpen gezondere keuzes te maken. Delhaize lanceerde met het oog hier op ook al een platform waar klanten met hun dagelijkse voedingsuitdagingen terecht kunnen. In een directe dialoog met de klanten, met vrolijke acties maar ook door slim gebruik te maken van de big data van klantenkaarten en aankoopgedrag, wil Delhaize zijn klanten beter begeleiden in een evenwichtig voedingspatroon.
Ook in Nederland speelt het idee van een voedselkeuzelogo opnieuw. Juist vandaag kondigde staatssecretaris Blokhuis (VWS) aan een onderzoek te starten naar een nieuw voedselkeuzelogo. Bij ons neemt op dit moment de politiek het initiatief.
Ik Kies Bewust, Klavertje, Vinkje, Appje
Dat beeld is echter niet helemaal juist. De eerste voedselkeuzelogo's in Nederland werden geïntroduceerd door Unilever en FrieslandCampina (Ik Kies Bewust, de voorloper vanuit de levensmiddelenindustrie van het Vinkje) en Albert Heijn (het Klavertje). Die werden door de Gezondheidsraad politiek gedwongen te fuseren tot het Vinkje. Dat huwelijk liep door het verwarrende blauwe Vinkje verkeerd af, waarna het voedsellogo - dat inmiddels een warenwettelijke status had gekregen - door voormalig minister van Volksgezondheid Edith Schippers uit de wet werd geschrapt. Daarmee verdween het.
commercial voor het AH klavertje uit 2006
Het Appje van het Voedingscentrum moest het vervangen, maar lijkt nu weer niet te voldoen. Of het ministerie en de Nederlandse politiek weten wat zij willen en welk historisch paadje inmiddels is gelopen, is onduidelijk. Ahold-Delhaize stoort zich niet aan het gerommel in de Lage Landen en experimenteert in België met nieuwe vormen van volksgezondheid via huismerken. Dat is commercieel en qua volksgezondheid een slimme en te waarderen zet als mensen daardoor een gezonder voedingspatroon aan kunnen nemen
Dit artikel afdrukken
De supermarktketen wil met het initiatief de Belgische consumenten helpen gezondere keuzes te maken. Delhaize lanceerde met het oog hier op ook al een platform waar klanten met hun dagelijkse voedingsuitdagingen terecht kunnen. In een directe dialoog met de klanten, met vrolijke acties maar ook door slim gebruik te maken van de big data van klantenkaarten en aankoopgedrag, wil Delhaize zijn klanten beter begeleiden in een evenwichtig voedingspatroon.
Ook in Nederland speelt het idee van een voedselkeuzelogo opnieuw. Juist vandaag kondigde staatssecretaris Blokhuis (VWS) aan een onderzoek te starten naar een nieuw voedselkeuzelogo. Bij ons neemt op dit moment de politiek het initiatief.
Ik Kies Bewust, Klavertje, Vinkje, Appje
Dat beeld is echter niet helemaal juist. De eerste voedselkeuzelogo's in Nederland werden geïntroduceerd door Unilever en FrieslandCampina (Ik Kies Bewust, de voorloper vanuit de levensmiddelenindustrie van het Vinkje) en Albert Heijn (het Klavertje). Die werden door de Gezondheidsraad politiek gedwongen te fuseren tot het Vinkje. Dat huwelijk liep door het verwarrende blauwe Vinkje verkeerd af, waarna het voedsellogo - dat inmiddels een warenwettelijke status had gekregen - door voormalig minister van Volksgezondheid Edith Schippers uit de wet werd geschrapt. Daarmee verdween het.
commercial voor het AH klavertje uit 2006
Het Appje van het Voedingscentrum moest het vervangen, maar lijkt nu weer niet te voldoen. Of het ministerie en de Nederlandse politiek weten wat zij willen en welk historisch paadje inmiddels is gelopen, is onduidelijk. Ahold-Delhaize stoort zich niet aan het gerommel in de Lage Landen en experimenteert in België met nieuwe vormen van volksgezondheid via huismerken. Dat is commercieel en qua volksgezondheid een slimme en te waarderen zet als mensen daardoor een gezonder voedingspatroon aan kunnen nemen
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Iedere supermarkt zijn eigen voedingslogo? En wie bepaalt dan welke producten wel of niet gezond(er) zijn?
Het was indertijd AH die de aanzet gaf tot het vermaledijde vinkje. Met alle respect, een geloofwaardig voedsellabel moet onafhankelijk zijn. We verzuipen al in de bedrijfslabels.
En het is Blokhuis niet persoonlijk aan te wrijven, maar het is natuurlijk bespottelijk dat - terwijl het vinkje van Schippers zelfs nog een jaar éxtra respijt kreeg - nú nog begonnen zou moeten worden met een voedingslabelonderzoek.
In het AO vandaag werd al aangevoerd dat er ook aan het door de Consumentenbond geprefereerde stoplichtsysteem zaken op te merken zijn. Na het tijdrekken van Stientje met het statiegeld doet dit het ergste vrezen voor een spoedige invoering van een effectief voedsellabel.
Kennelijk is de lobby van CBL en FNLI nog steeds sterker dan het gezonde verstand en de sense of urgency om de obesitasepidemie aan te pakken.
Wie kijkt er nu nog naar een label/stoplicht?
Het is convenience wat de klok slaat. En dat tegen de laagste prijs.
Voor de zoveelste keer de discussie aan gaan over wat wel en niet werkt? Ik moet daar een beetje om lachen. Er is al jaren een uitstekend werkend systeem in de UK. Door ons gesteggel liggen ze daar lichtjaren voor nu, er is tegenwoordig zelfs een app. Maar goed, wij willen niet aan dat systeem en spenderen een hoop tijd en geld aan iets anders waar wel iedereen het mee eens is. Prettige wedstrijd. In Amerika herkennen ze natuurlijk ook het Engelse systeem, logisch lijkt me. En de Engelsen drijven op hun eiland af van Europa, dus deze ellenlange discussies zijn ze ook vanaf.
Zijn we nog niet overtuigd van dit in de praktijk bewezen systeem? Hier de wetenschappelijke bevindingen van de Duitsers dan. Maar je kunt een dozijn rapporten vinden over de werking van het Engelse systeem, raar dat we dan toch weer iets nieuws moeten gaan proberen, een ezel stoot zich in het algemeen geen twee keer aan dezelfde steen.
Evident dat de voedsellobby te machtig is, Jos, en Rutte3 opnieuw het schoothondje van de Shells en de Unilevers. Benieuwd of er ook nog eens "zijtafel"-memo's over voedsellogo's opduiken... ;-)
Een goed werkend logosysteem als dat bewezen effectieve stoplicht zou de omzet van al dat industriële voer vol zout, vet & suiker immers eens bedreigen?
De bekende onderzoekstraineer-truc wordt dus opnieuw uit de kast gehaald om de gemoederen weer even te sussen, net zoals dat ook weer gelukt is met het statiegeld.
Van uitstel komt immers afstel.