Je plakt niet makkelijk voor €720 aan spaarzegeltjes bij de supermarkt bij elkaar. Dat was het oude systeem dat kruideniers bedachten om je steeds in hun winkels je boodschappen te komen laten doen. Nu de concurrentie moordend is, is er een nieuw en bovendien gezonder systeem bedacht.
Via je baas kun je intekenen op een abonnement op boodschappen. Je krijgt 20% korting op gezonde boodschappen. Maandelijks krijg je tot maximaal €60 korting als je verse spullen of producten met een Nutri-Score A of B koopt. De korting wordt geheel automatisch verrekend aan de kassa met een kaart die door je baas wordt betaald. Dat kost je werkgever €5 per maand; in ruil daarvoor regelt een softwareapplicatie alles voor hem. In totaal kan jouw jaarlijkse korting oplopen tot €720.
Dat kan met een applicatie die is ontwikkeld door Unbox. De Belgische supermarktformule Delhaize, het broertje van Albert Heijn, biedt hem aan. In Nederland zijn de techniek en oplossing nog niet beschikbaar.
Iedereen heeft voordeel bij het nieuwe gezondheidsconcept, klinkt het. Jij blijft gezonder en kunt je werk beter aan met minder verzuim. Je boodschappen worden goedkoper. En - anders dan in het geval van de Nederlandse tuinder Rob Baan - zijn de gezonde boodschappen via de baas vrijgesteld van een belasting over loon in natura. Er is maar één nadeeltje, zegt detailhandelskenner Gino van Ossel van de Vlerick School of Management: consumenten kunnen moeilijk de aanbiedingen van gezonde producten elders met hun aankopen vergelijken. Voor Delhaize leidt het tot trouwere klanten die de korting van 20% natuurlijk nog wel moeten goed moeten maken. Of er een deel van die €5 naar de supermarkt gaat, is onbekend.
Van Ossel noemt het nieuw loyalty-programma een "heel intelligente zet". Geen enkele supermarkt werkt zo consequent aan gezonde voeding als Delhaize, vindt hij. Jorg Snoeck van het Belgische vakblad RetailDetail waardeert de nadruk op gezonde voeding en de commerciële slimheid achter de kortingen op het totaal van gezonde producten. Het systeem maakt het vergelijken van prijzen van losse producten inderdaad steeds moeilijker, vindt ook Snoeck. Volgens hem gaan winkelketens in de toekomst nog veel meer inzetten op artificiële intelligentie om de wensen van hun klanten perfect te bedienen, hen loyaal te houden en de prijs van producten van ondergeschikt belang te maken.
Via je baas kun je intekenen op een abonnement op boodschappen. Je krijgt 20% korting op gezonde boodschappen. Maandelijks krijg je tot maximaal €60 korting als je verse spullen of producten met een Nutri-Score A of B koopt. De korting wordt geheel automatisch verrekend aan de kassa met een kaart die door je baas wordt betaald. Dat kost je werkgever €5 per maand; in ruil daarvoor regelt een softwareapplicatie alles voor hem. In totaal kan jouw jaarlijkse korting oplopen tot €720.
Dat kan met een applicatie die is ontwikkeld door Unbox. De Belgische supermarktformule Delhaize, het broertje van Albert Heijn, biedt hem aan. In Nederland zijn de techniek en oplossing nog niet beschikbaar.
Iedereen heeft voordeel bij het nieuwe gezondheidsconcept, klinkt het. Jij blijft gezonder en kunt je werk beter aan met minder verzuim. Je boodschappen worden goedkoper. En - anders dan in het geval van de Nederlandse tuinder Rob Baan - zijn de gezonde boodschappen via de baas vrijgesteld van een belasting over loon in natura. Er is maar één nadeeltje, zegt detailhandelskenner Gino van Ossel van de Vlerick School of Management: consumenten kunnen moeilijk de aanbiedingen van gezonde producten elders met hun aankopen vergelijken. Voor Delhaize leidt het tot trouwere klanten die de korting van 20% natuurlijk nog wel moeten goed moeten maken. Of er een deel van die €5 naar de supermarkt gaat, is onbekend.
Van Ossel noemt het nieuw loyalty-programma een "heel intelligente zet". Geen enkele supermarkt werkt zo consequent aan gezonde voeding als Delhaize, vindt hij. Jorg Snoeck van het Belgische vakblad RetailDetail waardeert de nadruk op gezonde voeding en de commerciële slimheid achter de kortingen op het totaal van gezonde producten. Het systeem maakt het vergelijken van prijzen van losse producten inderdaad steeds moeilijker, vindt ook Snoeck. Volgens hem gaan winkelketens in de toekomst nog veel meer inzetten op artificiële intelligentie om de wensen van hun klanten perfect te bedienen, hen loyaal te houden en de prijs van producten van ondergeschikt belang te maken.
We komen terecht op de kwaliteit van vers, maar de aanleiding van het draadje was: een kortingsactie om - via vers - mensen meuk te verkopen.
PS: in theorie heb je gelijk #10 Henric, maar mijn voedselomgeving is niet zo rijk aan kwaliteit, de logistieke praktijk is zeer weerbarstig en tijdrovend. Moet ik maar wachten tot het pensioen?
#10 Dat kan per land verschillen. Ik koop vrijwel al mijn boodschappen in Duitsland maar voor lekker fruit moet je daar niet zijn op een aantal uitzonderingen na. Vooral appels zijn vaak melig of smaakloos. Meloenen gaan naadloos van keihard in verrot over. Het is ook niet altijd gemakkelijk. Ik was heel aangenaam verrast door de smaak en kwaliteit van Marokkaanse blauwe bessen bij de Makro, maar die zouden dan weer vol bestrijdingsmiddelen zitten. Misschien toch maar eens een moestuin beginnen.
De aardappelen zijn in Nederlandse supermarkten vaak van slechte kwaliteit. Veel groen, regelmatig glazige exemplaren en veel te duur.
Als het alleen om verse producten ging, nu, vooruit dan. die kun je overigens ook gewoon voor iedereen goedkoper maken als je zelf met minder winst genoegen neemt. Maar die nutriscore is gewoon een marketing stunt om mensen te laten denken dat UPF gezond zou kunnen zijn. Het is de zoveelste vorm van etiketvervuiling met kreten die mensen moet overhalen om dit spul te willen kopen.
kijk, de fabrikanten van kant-en-klaar en gemaksvoedsel hebben maar 1 doel en ik kan al verklappen dat dat niet is de verbetering van de gezondheid van hun afnemers. Hetzelfde geldt waarschijnlijk ook voor de grote supermarktketens. Het lijkt op de verplichting voor fabrikanten om op de zuigelingen kunstvoeding te zetten dat borstvoeding het beste is. Dat geeft ook het idee dat de fabrikant het beste voor heeft met de consumentjes.
Voor wie meer van mijn ideeën hierover wil lezen hier een leeslijst: https://eurolac.net/category/who-en-marketing/
Ik weet niet in welke supermarkt Nick komt, maar ik zie echt heel mooie groente en fruit in de supermarkt. Ook aardappels trouwens. Het is zeker beter dan 10 jaar geleden. En Gert, als je groente en fruit te zoet vindt moet je andere rassen kopen. Momenteel liggen bijvoorbeeld de eerste nieuwe Elstar in de supermarkt, een lekkerder appel is er niet wat mij betreft.
Ziet er misschien mooi uit, maar er zit geen smaak aan. Of: veel te zoet.