Op de vraag welke rapportcijfers het groene en het blauwe Vinkje naast elkaar krijgen voor communicatieve helderheid, antwoordde directeur Gerda Feunekes van het Voedingscentrum 'een drie'. De aanwezigen stemden daar in meerderheid mee in. Daarmee lijkt de noodzaak tot een andere systeem van 'bevinken' onontkoombaar. Bart Kuppens van Unilever gaf aan het groene Vinkje op zichzelf een negen te willen geven. Met name aanwezigen uit de levensmiddelensector en wetenschap steunden die visie.
Transparantie
De Consumentenbond eiste bij monde van Henry Uitslag transparantie en een brede inbreng van alle stakeholders bij het ontwerp van een nieuw voedsellogo en gaf aan alleen vertrouwen te hebben in de Stichting Ik Kies Bewust als die transparant wordt gemaakt. Dat is nu niet het geval. De bestuurders van de Stichting Ik Kies Bewust konden zich in die eis vinden en gaven aan te begrijpen dat ze alleen dan het vertrouwen van de samenleving en stakeholders kunnen krijgen. Wel gaven zij aan dat keuzen voor welk systeem dan ook altijd ruimte voor kritiek zullen laten.
Breder en dieper vraagstuk
Gedurende de avond kwam naar voren dat vele verschillende vragen door elkaar lopen. Diëtist Greet van den Berg maakte duidelijk dat bezuinigingen op dieetzorg ertoe hebben geleid dat logo's meer en meer de plaats hebben overgenomen van de directe, op individuele mensen gerichte zorg en opvoeding. Daarmee maakte ze tevens duidelijk dat de ergernissen die bestaan over het Vinkje een afgeleide zijn van zowel een dieper als een breder zorgvraagstuk.
Rol overheid gewenst
Voorzitter Kees de Graaf van de wetenschappelijke commissie van Vinkje en commissielid pleitte voor een verplichtstelling van een voedselkeuzelogo voor alle voedingsmiddelen in Nederland. Gebeurt dat niet dan zal het systeem niet gaan werken omdat bijvoorbeeld een tomaat die geen vinkje heeft terwijl een zak chips die wel heeft, de intuïtieve notie die consumenten hebben van gezonde voeding kwalijk verwart. Op de vraag of de overheid de partij is die voor die verplichting moet zorgen antwoordde de zaal met een duidelijk 'ja'. Ook de aanwezige bedrijven bleken die mening nagenoeg unaniem toegedaan.
Op de vraag wat het ministerie van VWS met deze uitkomst van het debat ging doen, kwam een door de zaal als onbevredigend ontvangen antwoord van een aanwezige beleidsambtenaar. De overheid gaat onderzoek laten doen naar het best mogelijke voedselkeuzelogo. Door wie is nog onduidelijk. Ook bleek nog onduidelijk of de overheid dan een nieuwe private stichting het beheer van dat logo wil geven en of zij dan de gevraagde algemene verplichtstelling zal verordonneren. Tien jaar kritiek op Vinkje en zijn voorgangers maken duidelijk dat het gebrek van die algemene verplichting er mede voor heeft gezorgd dat het huidige logo communicatief uiterst verwarrend zo niet misleidend is. De overheid lijkt nog niet over dat vraagstuk te hebben nagedacht. Vinkje heeft bovendien de overheid tot op heden niet voorgesteld dat te doen.
Procesvragen
Uit het debat rest voorts een aantal vragen die met name te maken hebben met de inrichting van processen. Hoe richt de beheerder van het voedselkeuzelogo een transparant en participatief proces in dat niet verzandt in een Poolse landdag, maar leidt tot een effectieve keuze voor een systeem en daarbij behorende wetenschappelijke inzichten waarvan mensen zich niet vervreemd of uitgesloten voelen?
Fotocredits: Bart Kuppens (Unilever en Vinkje-bestuurder, l.), Henry Uitslag (Consumentenbond, m.), Dick Veerman (Foodlog, r.), Bas Uterwijk
Op 30 december krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Graag je commentaar op enkele van Jaap's kanttekeningen bij het enige door Seidell genoemde onderzoek naar vinkjes-productverbetering, kees de graaf :
"Finally, we collected data on a voluntary basis and all nutrient composition data were
self-reported by the food manufacturers.
The response rate was quite low and it is possible that
only motivated food manufacturers participated in our research,
especially those manufacturers that had significantly improved their products.
Unfortunately, no data were collected about how many unhealthy products,
or those not meeting the Choices criteria were introduced during the same time frame,
to be able to evaluate the overall picture of the food supply."
Hoeveel soorten bias onderken je, en hoe zwaarwegend schat je ze in?
Verder lijkt het me interessant te weten waarom je tegen negatieve labeling bent.
Als je - waarom eigenlijk? - (prima toch als men ongezonde producten laat staan!)
bang bent dat supermarkten rood zouden kleuren, lijkt me dat eerlijk gezegd ook
niet echt een indicatie van geslaagde productverbetering.
Kees, het RIVM maakt die kanttekening (over het up-to-date zijn van de NEVO dbase) inderdaad ook in het eerste rapport over de effecten van productherformuleringen in 2012. Maar voor de vervolganalyses heeft zij de NEVO dbase telkens geupdate én is door de industrie zelf aangeleverde data gebruikt. Veel representatiever kan je het niet krijgen, lijkt me.
Als ik je goed lees, dan zeg je dat er geen verdere data beschikbaar is. Dat maakt de case voor het vinkje niet makkelijker. Diverse analyses en argumenten hebben nu laten zien dat het directe effect op consumenten zeer twijfelachtig is. Maar, zo was de stelling, er is altijd nog een effect op product herformulering. Zonder data is dat argument nu ook niet hard te maken, en de data die er wel is (de speciaal hierop gerichte RIVM analyses) liegt er niet om.
Wat betreft de chocolade, met het zoekwoord 'chocolate' en een filter op meta-analyses geeft pubmed je er 16 stuks. Hier zitten prospectieve cohorts bij en rct's (2-18w), inclusief een Cochrane Review. Telkens opnieuw is de conclusie hetzelfde: lagere BD, beter lipideprofiel, betere insulinesensitiviteit. Dit is nog geen waarheid (net als bij vrijwel alle voedingsonderzoeken), maar is een belangrijke indicatie dat criteria voor verzadigd vet, suiker of energiedichtheid geen goede voorspeller zijn voor het gezondheidseffect van een voedingsmiddel. Er zijn meer voorbeelden die dit laten zien, zoals o.a. volle zuivel en kaas.
Dennis, ik verwacht niet 1, 2, 3, resultaat van Vinkje op resultaten van RIVM Voedselconsumptieonderzoek. RIVM voedselconsumptie onderzoek werkt met de NEVO tabel, tabel met voedingsstoffen analyses van ongeveer 2000 producten. Het is maar de vraag hoe snel product-herformuleringen daar in terecht komen, en of dat dan boven de ruis uitkomt.
Annet Roodenburg heeft indertijd wel simulaties gedaan, die positieve effecten lieten zien. Vinkje producten zelf laten ook duidelijke effecten zien. Effecten op nationaal niveau gaan we pas meten als we actuele, transparante gegevens hebben van alle voedingsmiddelen. Het lijkt verstandig om er druk op te leggen, dat die tabellen er komen.
Wat betreft Vinkje zijn we aangewezen op de Gezondheidsraad en afstemming met Voedingscentrum. Wat betreft chocolade; lijkt me de moeite waard om in goede lange termijn RCT's te kijken naar gezondheidseffecten.
Vinkje, productherformulering alleen is natuurlijk ook niet de oplossing voor alle voedingsproblemen. Daar hebben we veel meer maatregelen tegelijkertijd voor nodig.
Dennis #57 Moet ik dat lezen als een pleidooi om helemaal geen gezondheidslogo's of dergelijke 'manipulaties' te gebruiken om de voedselkeuze van de mensen te sturen?
#59 Ik vind dat rapport niet zo eenduidig, zeker als ik de alinea met commentaar lees. Ik heb het rapport niet heel grondig bestudeerd, te weinig kennis en ik vind het tamelijk, zoals de meeste meta analyses ingewikkeld van opzet. Daarbij wat is er gezocht? Als ik de founders* zie dan ben ik benieuwd.
*Peter J Rogers has received grants from Sugar Nutrition, UK in support of research on the effects of sugar on human appetite. Cees de Graaf has received grants from the Dutch Sugar Bureau in support of a study on brain responses to sugars and low energy sweeteners. Suzanne Higgs has received a grant from Canderel in support of research on the effects of low-energy sweeteners on human appetite. Anne Lluch and David J Mela are employees and shareholders of companies that manufacture products containing sugars and low-energy sweeteners. Peter Putz is an employee of ILSI Europe. The remaining authors declare no conflict of interest.