Eerder schreven we al over het verschil in perceptie over wat Amerikanen gezond vinden en wat voedingsexperts vinden. Eenzelfde onderzoek is nu ook in Nederland uitgevoerd.
Uit het onderzoek van Ruigrok NetPanel en de Nederlandse Vereniging van Diëtisten (NVD) blijkt dat de meningen van consumenten en van diëtisten over gezonde voeding op een aantal punten nogal uiteen lopen. De uitkomsten van het Nederlandse onderzoek vertonen veel gelijkenissen met de Amerikaanse resultaten.
Eens
Op een aantal punten zijn de 1.767 consumenten en 725 diëtisten het eens. Verse groente, water en olijfolie vinden beide groepen gezond. Producten als vis, havermout en volkorenbrood beschouwt ook iedereen als gezond, hoewel diëtisten daar nog iets positiever over zijn dan consumenten. Friet, energiedrank en frisdrank zien zowel diëtisten als consumenten als ongezond.
Verschillende meningen
De verwarring ontstaat bij de producten in het midden tussen gezond en ongezond. Het grootste verschil tussen consumenten en diëtisten is te vinden bij onder meer honing, cruesli en kokosvet. Consumenten vinden dit erg gezond, diëtisten helemaal niet. Diëtisten zijn juist weer positiever over light frisdrank, popcorn, margarine, koffie en pindakaas dan consumenten.
Winst te behalen
Volgens de onderzoekers is het voor een gezond voedingspatroon belangrijk dat consumenten producten correct ‘labelen’ als gezond of ongezond. “Over het algemeen kunnen consumenten dat prima, maar bij sommige producten valt nog wel wat winst te behalen,” aldus de onderzoekers.
Dit artikel afdrukken
Eens
Op een aantal punten zijn de 1.767 consumenten en 725 diëtisten het eens. Verse groente, water en olijfolie vinden beide groepen gezond. Producten als vis, havermout en volkorenbrood beschouwt ook iedereen als gezond, hoewel diëtisten daar nog iets positiever over zijn dan consumenten. Friet, energiedrank en frisdrank zien zowel diëtisten als consumenten als ongezond.
Verschillende meningen
De verwarring ontstaat bij de producten in het midden tussen gezond en ongezond. Het grootste verschil tussen consumenten en diëtisten is te vinden bij onder meer honing, cruesli en kokosvet. Consumenten vinden dit erg gezond, diëtisten helemaal niet. Diëtisten zijn juist weer positiever over light frisdrank, popcorn, margarine, koffie en pindakaas dan consumenten.
Winst te behalen
Volgens de onderzoekers is het voor een gezond voedingspatroon belangrijk dat consumenten producten correct ‘labelen’ als gezond of ongezond. “Over het algemeen kunnen consumenten dat prima, maar bij sommige producten valt nog wel wat winst te behalen,” aldus de onderzoekers.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Ik vermoed dat als er een onderzoek wordt gedaan onder alleen diëtisten dat je hier ook grote verschillen zult zien. Degene die ik nu heb is bijvoorbeeld helemaal niet positief over light frisdranken en margarine, maar juist wel weer over roomboter en honing.
Sytske Barkhuis zegt hieronder iets wat nieuw voor me is. 'De dietist die ik nu heb..'
Hebben moderne mensen een dietist en wisselen ze van dietisten?
Alweer lang geleden, begin jaren 70, vorige eeuw, had vrijwel iedereen in mijn omgeving, Amsterdam en geen lui van de straat, een therapeut. Er waren populaire therapeuten die ook bekendo's behandelden. Zo een zielkundige, daar schepte je dan over op, dat je daar ook bij was. Mijn vrienden en vriendinnen vertelden zonder blik of bloos over hun geliefde therapeut. Of hoe ze resoluut kapten met zo iemand.
Op Foodlog vertelden eerder mensen over hun dietist. Nu Barkhuis laat weten dat hij een andere dietist heeft dan voorheen, vraag ik me in het openbaar af: heb je tegenwoordig een dietist?
Praat me bij.
Wouter, als ik zo op Internet rondneus is Sytske volgens mij een vrouw. Maar ik kan jouw verwarring begrijpen; zijn/haar profielafbeelding is immers niet echt behulpzaam. Weer iemand die om hem/haar moverende redenen niet met foto op internet wil.
Een en ander laat onverlet dat ik jouw verrassing deel. Ik wist ook niet dat mensen 'een diëtist hebben', en al helemaal niet een 'diëtist die ik nu heb', wat het beeld oproept van hele hordes diëtisten die men alweer versleten heeft.
“Over het algemeen kunnen consumenten dat prima, maar bij sommige producten valt nog wel wat winst te behalen,” aldus de onderzoekers, zo staat in het artikel te lezen.
De vraag die dan meteen in me opkomt is bij wie die winst dan te halen valt. Ik neig naar het antwoord: "Bij de diëtisten"... (maar misschien zit ik er wel helemaal naast)
Wouter en Jur, is dat heel anders dan 'de huisarts die ik nu heb', of 'de fysio die ik nu heb'? Dat is je vaste persoon op dit moment, waar je tevreden genoeg over bent om niet te switchen toch? Ik heb door verhuizingen al meerdere huisartsen en fysio's versleten, en ook een keer huisarts geswitched omdat ik een huisarts zocht die ook 'alternatief' kon denken. En ik ga vast weer s verhuizen, dus ik ga er vanuit dat het ooit weer iemand anders zal zijn, en kan daardoor alleen over 'nu' iets zeggen.
Is het zo bekeken nog steeds verbazingwekkend? :)
Ontopic: wat gezond is, lijkt me niet eenduidig te zeggen en vereist specificatie, is daar rekening mee gehouden? Als in: is witbrood gezond? Is volkorenbrood gezond? Is 10 plakken volkorenbrood met chocopasta gezond? Is bruinbrood gezond voor iemand met (pre)diabetes? Is pindakaas gezond, incl de light-variant met minder vet maar met 15-20% toegevoegde suikers?
Lijken me essentiele nuances om rekening mee te houden.