Vorige week publiceerden Trendbox en FoodforFood het eerste stukje resultaat uit hernieuwd Foodmonitor-onderzoek. Daaruit bleek dat iets meer dan 60% van de Nederlanders het prijspeil van voeding aan de dure kant vindt.

Neerbuigend
Dat leverde nogal wat reacties op, onder meer op het altijd actuele Twitter. Voornaamste toon van de reacties: hoe durven ze, die consumenten! Weten ze dan niet dat voeding bij ons eigenlijk goedkoop is? En alsmaar goedkoper wordt? Laat die consument nou eens om zich heen kijken, zich eerst oriënteren en dan pas zo’n vraag beantwoorden, vond de criticasters.

Zulke reacties vind ik nogal neerbuigend en vol dédain. Door de jaren heen heb ik ze vaak zo geuit zien worden door mensen die expert zijn op een bepaald terrein. In dit geval gaat het om mensen die iets weten van de voedingsbranche. Maar expert zijn op het terrein van voeding betekent nog niet dat je het oordeel van anderen zomaar kunt bashen. Zeker niet als het om ‘de consument’ gaat, lijkt me.

Eigen perceptietechniekjes
Bedenk dat consumenten wezens zijn die dit soort zaken geheel vanuit hun eigen, autonome perspectief bekijken. Als wezens die murw zijn van 5 jaar recessie, van een regering die van geen ophouden weet waar het bezuinigen betreft, en die het begrip investeren vergeten is. En als wezens waarvan het besteedbaar inkomen al een paar jaar op rij daalt, waarvan een toenemend aantal de maandelijkse eindjes al niet meer aan elkaar geknoopt krijgt.

Bedenk bovendien dat die consument al zoveel in de gaten moet houden, en dat die consument daar zijn/haar eigen perceptietechniekjes voor heeft ontwikkeld. Zo kijkt de consument qua prijspeil bijvoorbeeld naar de prijzen van Wijn, of Tabak, of Benzine in Duitsland en België, of naar de prijs van Uit Eten Gaan in die beide landen. Op de manier constateert hij aan de hand van een heel feitelijke waarneming waar hij het voordeligst uit is. Dat vertaalt hij meteen door naar een groot domein als voeding en de prijs die daarvoor betaald wordt. Dat verklaart de score op die vraag.

In het verlengde van de discussie over het prijspeil werd natuurlijk meteen opgemerkt dat de consument niks over heeft voor goede voeding. Kom nou toch zeg! Kijk eens naar de ontwikkeling van biologisch: langzaam maar gestaag. Biologische en/of ecologische en/of eerlijke voeding wordt gekocht door een van jaar tot jaar steeds maar uitdijende groep consumenten. Dat gaat echt wel de goede kant op. Nou die recessie nog de baas worden.

Goos.eilander@trendbox.nl

Fotocredits: Sascha Kohlmann
Dit artikel afdrukken