Kinderen hebben niks meer met de natuur en de oorsprong van ons voedsel. In de ergste gevallen denken jongeren dat koeien paars zijn en dat spinazie groeit in groene ijsblokjes. Eenden zijn bovendien altijd knalgeel.
Volgens de Vereniging voor Natuur en Milieueducatie (IVN) is het slecht gesteld met de algemene kennis van basisschoolleerlingen. ‘Jongeren hebben niets meer met de natuur. Ze kunnen 80 Pokemon-namen opnoemen, maar hebben geen idee wat er in de tuin leeft’, zegt IVN-directeur Jurr van Dalen in de Telegraaf. Puber van 16
Een belangrijke oorzaak van het gebrek aan kennis is, volgens Van Dalen, dat studenten op de pabo nauwelijks nog natuureducatie krijgen. In de hele opleiding volgen ze misschien 50 uur natuuronderwijs. ‘De gemiddelde onderwijzer die tegenwoordig van de pabo afkomt, weet niets méér dan een puber van 16.’
Milka-reclame
Vooral in de steden is de natuurkennis bedroevend. De helft van alle Nederlanders komt minder dan vier keer per jaar in een natuurgebied, maar voor bewoners van steden, en vooral voor alloch-tonen, ligt dat nog veel lager. Het beeld van de paarse koeien is volgens het IVN ingegeven door de Milka-reclame. De IVN roept het ministerie van Onderwijs op om tijdens de lerarenopleiding meer aandacht te schenken aan natuur.
bron: telegraaf
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Hier ligt nu ook een mooie taak voor de smaaklessen, één en één wordt drie!
Zou het dan kunnen dat Diny Schouten's kritiek op Smaaklessen (bijv. Pierre Wind's truc met verschillende kleuren vla om te laten zien dat eten smaakt zoals je denkt dat het smaakt) bij implicatie wordt ondersteund door IVN?
Smaaklessen moeten kennelijk niet gaan over smaak, maar over de oorsprong van eten. Zo waren ze trouwens ook bedoeld in het Franse origineel. De rest - gezondheidsintuities en gevoel voor smaak - komt nl vanzelf.
Aha, de spijker op zijn kop!
Een simpele oplossing is de leeslesboekjes (Pim Frits en Ida, Ot & Sien) aanpassen:
Ta-tja-na loopt in de wei. Zij ziet een haas lo-pen. Ta-tja-na schiet het haas. etc.
Leesmethodes worden altijd al gebruikt om tegelijkertijd normen en waarden en kennis over te brengen, dus waarom nu niet voor voedingsles? Ook strafregels kunnen worden aangepast: 'spinazie groeit niet in ijsblokjes maar op het land,spinazie groeit niet in ijsblokjes maar op het land' (1000x).
Hier lopen een aantal zaken door elkaar.
Op de eerst plaats weten mensen niet meer dat vlees komt van levende dieren die je daarvoor moet slachten. Wij moeten ons vaak verontschuldigen dat wij onze overtollige haantjes en soepkippen slachten en vooral niet vertellen hoe we dat doen. Ook de liefhebbers van onze geslachte kippen willen er absoluut niet bij het slachten zijn.
Op de tweede plaats is door de bulkproduktie van vlees en kweekvis en door de produktie daarvan tot fastfood alle benul van smaak verdwenen. Sterker nog, men vind de echte pure smaak van goed opgefokte dieren die daarna goed zijn bereid gwoon niet lekker. Hier zijn smaaklessen op zijn plaats maar dan moet eerst die bulkprodukten van de markt ander heeft het nog geen zin.
Inderdaad is natuureducatie van groot belang. Want men komt nog wel in de natuur maar alleen om er vernielingen aan te richten. Ik heb (allochtone) jongeren met een levende jonge uil zien voetballen in Frankrij en broedende watervogels op hun nest met stenen zien doodgooien in de buurt van Amsterdam. Hoe deze mentaliteit doorbroken kan worden daar ben ik nog steeds niet uit. Maar er moet wel iets gebeuren.