Blogs worden steeds belangrijker. Maar zouden bloggers nou echt hondenmensen zijn?

Blogs worden steeds belangrijker als communicatiemiddel en -kanaal. Zo zijn er al 15 miljoen actieve blogs die gelezen worden door naar schatting 57 miljoen gebruikers. Hoe invloedrijk blogs zijn ervoer Apple, dat zijn aandelenkoers dramatisch zag dalen nadat een gezaghebbende techblog berichtte dat de lancering van Apple`s iPhone en het Leopard operating systeem ernstige vertraging zouden oplopen. De grote invloed danken blogs aan hun geloofwaardigheid. Zo onthult een studie dat 72% van de Amerikanen ontevreden is met de kwaliteit van de journalistieke berichtgeving. Tegelijkertijd vindt 55% dat blogs belangrijk zijn voor journalisten. De geloofwaardigheid heeft ook een grote impact op producten: eenderde van de respondenten ziet af van een koop na het lezen van negatieve feedback op een blog terwijl 52% overgaat tot een koop na het lezen van positieve feedback. Consumenten slaan de kwaliteit van bloginformatie ten slotte hoger aan dan die van conventionele advertenties of e-mailmarketing. Uit de studie komt een duidelijk profiel van de gemiddelde blogger naar voren. Deze is overwegend blank, woont in de Verenigde Staten, Duitsland, Japan of het Verenigd Koninkrijk, is overwegend niet ouder dan 30 jaar en man. Ten slotte prefereert het merendeel van de bloggers honden boven katten.

Bron: Advertising Age - p. 20
Dit artikel afdrukken