Met de nieuwe campagne poogt het Voedingscentrum mensen nieuwe gewoontes aan te leren. Door één slechte eetgewoonte tegelijk aan te pakken, is het mogelijk om langzaamaan een eetpatroon te creëren dat past én beklijft. Het 'Nieuwe Eten' begint door eerst kritisch te kijken naar wat iemand zoal eet.
bron: Voedingscentrum met dank aan foodholland
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Of juist weer wel: er komt dit jaar een anti-dieet-dag las ik ergens.
@Lizet, is waarschijnlijk ook afhankelijk van de uitvoerende partij. Je zou zomaar kunnen zeggen dat de organisatie van de nieuwjaarsborrel niet up-to-date was ;-)
Gisteren tijdens de eerste nieuwjaarsborrel weinig gemerkt van het nieuwe eten: oude kaas, leverworst, gehaktballetjes, zoute koekjes en geen stuk snoepgroente te bekennen. Hoezo nieuw eten? Hoezo goede voornemens?
En wat ontdek je? Dat dit een campagne is om een gadgettechniekje te gebruiken om op een ingewikkelde manier precies dezelfde informatie op te doen die het VC altijd al probeerde te verkopen. Idd, met alle gebruikelijke gratuite indelingen en discutabele keuzen.
Het zou uiterst opwindend zijn geweest als het VC had besloten tot het combineren van etiketteninformatie in de winkel, mobieltjes en zijn site. Dat zou een discussie van jewelste opleveren (hoop ik).
Ik ben overigens voor het gebruik van dergelijke technieken. Alleen niet voor monopolies die willens en wetens doen alsof ze de wijsheid in pacht hebben, zoals het Voedingscentrum. Mensen moeten zich ook echt kunnen informeren.
Zei daar weer iemand, dat mensen geen etiketten lezen? Nee, dat is echt niet waar. Goos Eilander van onderzoeksbureau Trendbox bevestigde me dat een maand geleden nog eens. Juist bewust levende mensen doen het. Hun aantal neemt toe door alle belangstelling voor eten en gezondheid (eigen schuld, dikke bult, voedingswarenmakers: jullie laten een duveltje uit het doosjes dat straks meer gaat vragen dan jullie willen vertellen) en ze hebben behoefte aan meer duidelijkheid. Het scannen van codes in de winkel biedt een producent alle mogelijkheden om zichzelf beter neer te zetten. Het is de vraag of een retailer dat leuk vindt; voor de ffavrikant en consument wordt het weer feest. Eindelijk weer iets te weten over eten en meteen op Internet checken (bijv. op foodlog) of het wel allemaal klopt.
Moet je trouwens eens kijken wat het kan betekenen voor versproducenten: eindelijk weet je wie jouw spruiten, wanneer en waar van het land haalde, hoe je ze het beste kunt bereiden (beetje langer of juist beetje korter koken dan gebruikelijk) en met veel meer antioxidanten dan de met antioxidanten verrijkte wingegums die je zoontje wou omdat hij niet wil verroesten.
Testje gedaan bij de snacks: niets nieuws onder de zon. Noten ook ongezouten en vers zijn rood, rauwe komkommer is groen, Japanse mix is groen, radijsjes zijn groen. Zucht.