Albert Heijn overlegt met Stichting Ik Kies Bewust over het op één lijn brengen van de maatstaven achter de gezondheidslogo's die beide hanteren. Dat meldde een woordvoerster van het supermarktconcern zaterdag. Albert Heijn gebruikt voor een aantal van zijn huismerkproducten het Gezonde Keuze Klavertje. Het Ik Kies Bewust-logo staat op merkproducten van bedrijven als Unilever, die niet alleen bij AH, maar ook bij andere supermarkten in de schappen liggen.
Volgens de zegsvrouw is het overleg, dat de komende maanden plaatsvindt, ingegeven door de maatschappelijke vraag naar meer eenduidigheid. Afhankelijk van de uitkomst wordt ook gekeken of een gezamenlijk beeldmerk mogelijk is. Voor de consument verandert er voorlopig niks.
bron: distrifood
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Kapitein Haddock, kom er maar in :-), qua &%$@*?. On topic: kunnen wij zónder labels?
Het beste is de accenten maar even weg te laten tot de heren programmeurs dat probleem hier eindelijk 'ns opgelost hebben :-(
Dick, blij dat je ook last hebt van €@.
Ik weet niet wat ik fout doe.
Ligt dat aan de transcriptie door je server ?
Zo staat het vanmorgen in het Brabants Dagblad:
Logo’s gezonde etenswaren vaak onnauwkeurig
Producten met relatief veel zout en weinig vezels ook vermeld.
DEN HAAG – Etenswaren en drank en die niet zo gezond zijn, krijgen ten onrechte een gezondheidslogo. Producten met relatief veel zout krijgen het ‘Gezonde Keuze’-Kla vertje op de verpakking en het ‘Ik Kies Bewust’-logo neemt het niet zo nauw met de hoeveelheid voe dingsvezels in een product. Dat concludeert de Gezondheidsraad, die pleit voor één logo.
„ De bedoelingen zijn goed, maar er valt nog heel wat te verbete renâ€, aldus de Gezondheidsraad in het gisteren gepubliceerde advies Gezonde voeding-logo’s onder de loep. Uit onderzoek blijkt dat bei de logo’s op basis van verschillen de criteria worden uitgedeeld als het gaat om de hoeveelheid calorie ën, het gehalte aan verzadigd vet, keukenzout en toegevoegde sui kers en vezels. Volgens de raad zijn deze criteria niet altijd in over eenstemming met de Nederlandse richtlijnen voor gezonde voeding.
Albert Heijn is verbaasd over de kritiek op het Gezonde Keuze-Kla vertje. „ Onze normen zijn bespro ken met het Voedingscentrum, dat weer werkt met de richtlijnen van de Gezondheidsraadâ€, aldus een zegsvrouw.
De Stichting Ik Kies Bewust, een initiatief van diverse bedrijven in de voedingsmiddelenbranche, stelt juist de criteria van de Wereldge zondheidsorganisatie WHO te hanteren. Dit omdat het logo ook in het buitenland wordt gebruikt.
De Gezondheidsraad heeft ook kri tiek op de informatie op labels over de hoeveelheid calorieën, vet, suikers en vezels die er in een pro duct zit. Zo vindt de raad dat de criteria voor kant-en-klaar maaltij den en dranken ‘scherper’ moe ten. Om consumenten goed voor te lichten pleit de Gezondheids raad voor één logo dat op basis van dezelfde criteria wordt toege kend. De gezondste producten moeten volgens de raad extra her kenbaar in de schappen liggen. Ook minister Klink ( Volksgezond heid) en het Voedingscentrum vin den dat er één logo moet komen. „Ik wil eerlijke en heldere voorlich ting voor consumentenâ€, aldus Klink. Voorzitter Clémence Ross van de Stichting Ik Kies Bewust gaat met de Albert Heijn onderzoe ken of de logo’s dichter tot elkaar zijn te brengen.
Maw, burger ga rustig slapen. O, o, o de labels zijn niet goed genoeg. Klink en Kok gaan het nu goed doen. Ross - overgelopen naar de commerciele jongens - krijgt nog 1 kans.
Laten we eens gaan opletten: wie valt een kritisch artikel tegen labelling in de kranten op? Graag hier melden met tekst en datum.
Robin, zouden het luiheid en dommigheid kunnen zijn? Van zowel journalisten als politici. Wij zijn hier van meet af aan scherp geweest op Ik Kies Bewust en het Gezonde Keuze Klavertje. Op de gezonderheidsclaims van IKB en de niet echt slimme ex-staats Ross die IKB een gezondheidslogo noemde terwijl het dat toch echt niet kan zijn.
De pers pakt het onderwerp nauwelijks op. De KvW uitzending had niet de impact van de analoogkaas-uitzending (in feite een non-issue: analoogkaas is voor fastfoodtoepassingen superieur aan echte, alleen had het publiek wel eens verteld mogen worden wat het eet). Waarom? En waarom pakt de kritiek op gezondheidslabelling niet? Het is me een raadsel, want de gezondheidskundige basis achter de logo's is absurd en dat hebben we hier inmiddels in alle standjes aangetoond.
Volgens de Gezondheidsraad - aangestuurd door de wispelturig redenerende hoogleraar Frans Kok die het weet hoe het allemaal zit omdat hij, zoals hij steevast zegt, 'ervoor doorgeleerd heeft' - is Ik Kies Bewust niet streng genoeg, en maakt AH's Gezonde Klavertje wat blunders met zout. Er moet dus een nieuw ANDER en STRENG logo komen. Waar die strengheid op gebaseerd moet zijn blijft echter een raadsel. De Wageninger Kok vertelt de natie nl. net als zijn Amsterdamse collega Katan bij herhaling dat we geen fluit weten van de relatie tussen voeding en gezondheid. Niettemin vindt hij dat er een streng logo moet komen.
Ik hield vanavond een praatje voor een groep mensen waaronder zich mensen uit agri, marketing, overheid, medicijnen en food bevonden. M'n kritiek op het logo werd met graagte ontvangen louter op basis van argument en - vanuit m.n. medische hoek - op basis van overtuigde bijval die al lang van tevoren was bepaald. Ik kom dat vaker tegen. De vraag is waarom ook zulke mensen hun mening niet laten horen.