Gelezen?

Volgens de professoren Kok en Katan in de NRC van dit weekend (p. 2) moet er 1 label komen voor gezond eten. Het moet aan heel strenge eisen voldoen. Dan weet je tenminste dat de consument met een gezond boodschappenkarretje thuiskomt. Volgens Katan moet dat omdat hij na jaren studeren zelf nog steeds geen etiketten kan ontcijferen. Volgens Kok moet dat omdat drop geen logo moet mogen krijgen. Dat geldt natuurlijk ook voor Cup-a-Soup, Frideale en nog veel meer van die producten die gezond moesten mogen heten om ze beter te laten verkopen.
In het artikel vertelt een consument te denken dat een product met een logo 'alles' bevat. Van omega's 3 tot vezels. En van alle vitaminen tot alle mineralen die je maar kunt bedenken. Bedrog zegt Kok, want het is alleen maar minder slechte meuk.

Prima idee dus van Kok. Zou het? Van hem mogen er alleen gezonde stoffen in een product met dat Ene Almachtige Logo. Weg met alle onzin die Ik Kies Bewust, Paul Rosenmoeller en het Voedingscentrum over ons heen storten.

Kok blijft alleen zitten met 1 Allemachtig Groot Probleem.
Waar laat hij de komkommer, de tomaat, puur biodynamisch appelsap en, klap op de vuurpijl, water? Daar zitten te weinig vezels in en dus krijgen ze zijn logo niet. Niet voor niks drinken ze in de VS water met toegevoegde vezels. Er helpt geen lieve oma meer aan, dat moet hier ook komen want de natuur maakt nou eenmaal ongezonde producten.

En dan Katan. Dat hij nog steeds geen etiketten kan lezen begrijp ik, maar waarom moet er dan Een Almachtig Label op? Nog niet zo lang geleden zat er niet eens een etiket op wat we aten en toch ging het vanzelf goed.

Waarom bedenkt Katan niet hoe dat komt?

Best Duo Kant & Klaar, labels zijn big business. Laat ze toch, want er moet iets verkocht worden. Gezondheid is de nieuwe USP. Merkenmarketing is over. Keurmerkenmarketing is in. Wees blij, want het helpt tenminste een beetje tegen die prijzenoorlog die producten zo uitkleedt. Weten-jullie-wel, de P van prijs heeft een beetje steun nodig van de P van promotie.

Maak vooral meer labels en laat ze knal commercieel worden. Dan gelooft de consument er straks vanzelf niks meer van. Er is ook niemand meer die gelooft dat Omo witter wast.

Een Almachtig Label, dat is een marketingmultinational. Machts- en geldbeluste slimmerikken zijn er meer in geinteresseerd dan in een fusie tussen Nestle, Danone, Procter & Gamble en Unilever. Hou het daarom maar bij veel, dan heb je tenminste nog wat te zeggen.
Dit artikel afdrukken