De Belgische supermarktketen Colruyt introduceert het slimme winkelwagentje en zet daarmee een nieuwe stap richting kassaloos winkelen.
De Smart Cart, zoals Colruyt het noemt, is uitgerust met geavanceerde camera’s en sensoren. Klanten scannen zelf hun boodschappen met behulp van een tablet in het wagentje, dat vervolgens automatisch afrekent bij het verlaten van de winkel. Het systeem is nog niet helemaal geperfectioneerd voor producten zonder barcode, zoals groenten en fruit. Appelen, tomaten en broccoli moet de klant nu nog handmatig wegen.
Deze maand testen medewerkers van de winkel in Halle, waar de Colruyt zijn hoofdkantoor heeft, de nieuwe technologie. Op een later moment stelt Colruyt ook hun klanten en andere filialen in staat de nieuwe slimme winkelkar uit te proberen.
Het slimme winkelwagentje kan ook ingezet worden om gepersonaliseerde diensten aan te bieden. Klanten kunnen op het scherm aanbiedingen bekijken, producten vinden in de winkel en op hun boodschappenlijstje afstrepen.
Kassaloos winkelen
De supermarkt experimenteert met kassaloos winkelen om kosten te besparen, maar dat heeft winkeldiefstal tot gevolg. Het slimme winkelwagentje is een nieuwe stap richting geautomatiseerd boodschappen doen. Colruyt heeft de technologie in eigen huis ontwikkeld om een voorsprong op te bouwen. Voor klanten betekent kassaloos winkelen geen rijen voor de kassa meer en zelfs geen gedoe met scannen voor ze de winkel uit kunnen. Boodschappen doen gaat simpelweg efficiënter en sneller en wordt een nieuwe ervaring waarin afrekenen geen rol meer speelt als je ervoor kiest het wagentje dat voor je te laten doen.
Wereldwijd experimenteren supermarkten zoals Amazon, Albert Heijn en Aldi met vergelijkbare technologieën. De voorloper van de slimme winkelkar was de nog wat dommige winkelkar van Jumbo die nog geen kwart van de producten uit het assortiment herkende. Albert Heijn experimenteerde met winkelen waar helemaal geen scanner aan te pas komt: met een betaalpas krijg je toegang tot de winkel, waarna camera’s de boodschappen registreren die je meeneemt en de betaling automatisch plaatsvindt.
Als een klant een product in de kar legt zonder het te scannen, detecteert het systeem dit direct en verschijnt er een melding op het scherm van de kar. Bij herhaling kan de klant gecontroleerd worden. Dat moet haar, hem of het moraliseren.
Gewichtssensoren registreren met behulp van AI de inhoud van de kar om te checken of de winkelier niet genept wordt door de klant. Ook al biedt dat nog steeds geen waterdichte garanties tegen fraude, schrikt het eenvoudige winkeldiefstal vergaand af. Dat is een oplossing voor een groeiend probleem dat zelfscankassa's hebben veroorzaakt en supermarktorganisaties inmiddels gemakkelijk een kwart of zelfs meer dan de helft van hun huidige marge voor belastingen kost.
Communicatie
Niet iedereen zit op kassaloze winkels te wachten. Door techniek gaat het menselijke aspect van boodschappen doen verloren. Operationeel directeur Jo Willemyns van Colruyt benadrukt dan ook dat de nieuwe manier van boodschappen doen niet het einde betekent van kassa’s en kassamedewerkers. Colruyt wil het contact met klanten hoog in het vaandel houden en heeft daarom van oudsher een uniek kassasysteem: de klant legt zijn boodschappen niet op een lopende band, maar wordt geholpen om die in tassen te pakken (zie foto). Wie bij een kassamedewerker wil betalen, kan dat straks nog steeds maar hoeft zijn boodschappen niet meer te laten aanslaan.
Dit artikel afdrukken
Deze maand testen medewerkers van de winkel in Halle, waar de Colruyt zijn hoofdkantoor heeft, de nieuwe technologie. Op een later moment stelt Colruyt ook hun klanten en andere filialen in staat de nieuwe slimme winkelkar uit te proberen.
Het slimme winkelwagentje kan ook ingezet worden om gepersonaliseerde diensten aan te bieden. Klanten kunnen op het scherm aanbiedingen bekijken, producten vinden in de winkel en op hun boodschappenlijstje afstrepen.
Kassaloos winkelen
De supermarkt experimenteert met kassaloos winkelen om kosten te besparen, maar dat heeft winkeldiefstal tot gevolg. Het slimme winkelwagentje is een nieuwe stap richting geautomatiseerd boodschappen doen. Colruyt heeft de technologie in eigen huis ontwikkeld om een voorsprong op te bouwen. Voor klanten betekent kassaloos winkelen geen rijen voor de kassa meer en zelfs geen gedoe met scannen voor ze de winkel uit kunnen. Boodschappen doen gaat simpelweg efficiënter en sneller en wordt een nieuwe ervaring waarin afrekenen geen rol meer speelt als je ervoor kiest het wagentje dat voor je te laten doen.
Wereldwijd experimenteren supermarkten zoals Amazon, Albert Heijn en Aldi met vergelijkbare technologieën. De voorloper van de slimme winkelkar was de nog wat dommige winkelkar van Jumbo die nog geen kwart van de producten uit het assortiment herkende. Albert Heijn experimenteerde met winkelen waar helemaal geen scanner aan te pas komt: met een betaalpas krijg je toegang tot de winkel, waarna camera’s de boodschappen registreren die je meeneemt en de betaling automatisch plaatsvindt.
Als een klant een product in de kar legt zonder het te scannen, detecteert het systeem dit direct en verschijnt er een melding op het scherm van de kar. Bij herhaling kan de klant gecontroleerd worden. Dat moet haar, hem of het moraliseren.
Gewichtssensoren registreren met behulp van AI de inhoud van de kar om te checken of de winkelier niet genept wordt door de klant. Ook al biedt dat nog steeds geen waterdichte garanties tegen fraude, schrikt het eenvoudige winkeldiefstal vergaand af. Dat is een oplossing voor een groeiend probleem dat zelfscankassa's hebben veroorzaakt en supermarktorganisaties inmiddels gemakkelijk een kwart of zelfs meer dan de helft van hun huidige marge voor belastingen kost.
Communicatie
Niet iedereen zit op kassaloze winkels te wachten. Door techniek gaat het menselijke aspect van boodschappen doen verloren. Operationeel directeur Jo Willemyns van Colruyt benadrukt dan ook dat de nieuwe manier van boodschappen doen niet het einde betekent van kassa’s en kassamedewerkers. Colruyt wil het contact met klanten hoog in het vaandel houden en heeft daarom van oudsher een uniek kassasysteem: de klant legt zijn boodschappen niet op een lopende band, maar wordt geholpen om die in tassen te pakken (zie foto). Wie bij een kassamedewerker wil betalen, kan dat straks nog steeds maar hoeft zijn boodschappen niet meer te laten aanslaan.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
In 2003 werkte ik voor de grootste groothandel van Nederland met een kleine keten in retail. Toen al was er sprake van een kleine chip op alle producten - rond de 90% van de facings was er al mee uitgevoerd - waarmee je gewoon boodschappen kon doen, onder een scanpoort doorging en afrekende (al dan niet volautomatisch). Geen idee waarom die technologie nooit naar 100% is gebracht. Simpeler is fysiek boodschappen doen mijns inziens niet te maken. Veiliger ook niet.
Het worden wel heel dure winkelwagentjes zo met al die electronica. Niet alleen in aanschaf maar ook in onderhoud en diefstal. Hoeveel wagentjes heeft een winkel eigenlijk? Komt er vast een nieuwe afdeling bij op het hoofdkantoor; opsporing en onderhoud van electronische winkelkarretjes, of een nieuwe groep ZZP-ers met ICT-opleiding die dat lokaal gaan doen. En zo'n dure winkelwagen met electronica is dan nog steeds goedkoper als personeel achter de kassa?
Aldi heeft inderdaad alleen die onmogelijke mandjes.
Blijkbaar vinden veel mensen dat, want bij Aldi zie ik alleen mensen met een winkelwagentje boodschappen doen.
Ze maken het voor mensen met een rollator of scootmobiel wel erg lastig om nog zelf boodschappen te doen.
Dus niet bij de Dirk en Aldi waar ik altijd kom
#7 Astrid,
Die normale mandjes zijn er toch ook nog? Tenminste wel in de supermarkten hier in de buurt.