Fotocredits: Supermarktfolders, Desenitia Williams voor FL Media
Consumenten staken vorig jaar €2,1 miljard korting in hun zak door aanbiedingen. Bijna 25% van de supermarktomzet werd 'in de aanbieding' verkocht, een record volgens de NOS. In 2007 maakten aanbiedingen nog 13% van alle supermarktomzet uit. Het gemiddelde kortingspercentage dat klanten in de wacht sleepten was 33%, berekende marktonderzoeksbureau Circana.
In de top-10 van producten met de hoogste kortingen stonden gekoelde rijst- en deegwaren (71% korting), reinigers (69% korting), vaatwastabletten (68%) en tandpasta (66%). De producten die het minst in de aanbieding waren zijn 'niet-impulsgevoelige' producten, zoals koffiemelk, afbakbroodjes, suiker en water.
Inflatie is een belangrijke drijver van de run op aanbiedingen. Volgens marktonderzoeker GfK lag de prijs van een standaard boodschappenmandje met 55 producten in 2023 13% hoger dan in 2022. Het wrange is dat consumenten de korting op al die aanbiedingen deels betalen door verhogingen van de standaardprijzen. (Te) lage prijzen moeten immers uit de lengte of de breedte komen. Het typisch Nederlandse aanbiedingen-model drijft de standaardprijs van producten omhoog in vergelijking met bijvoorbeeld Duitsland. Door het oplopende kortingengeweld wordt dat effect versterkt.
Daarnaast speelt het 'spel' over inkoopprijzen tussen fabrikanten, supermarkten en consumenten wordt hoog gespeeld, met lege schappen als gevolg.
Het is een model dat zichzelf in stand houdt. Merkfabrikanten als Unilever, Harivo, Nestlé, Mondelez en Danone moeten wel korting geven, anders haalt de supermarkt hen van het schap. Supermarktketens kunnen niet meer zonder aanbiedingen. Daarmee lokken ze je naar hun winkels; eenmaal binnen neem je ook producten die niet in de aanbieding zijn mee. Het hele prijsmodel is gebaseerd op aantrekkelijk lokken en wat duurder meenemen.
NOS - Consumenten kochten vorig jaar recordbedrag aan aanbiedingen in de supermarkt ,
8 mrt 2024