5
Fotocredits: Supermarktfolders, Desenitia Williams voor FL Media

Flash Dagelijkse KostRecord aantal aanbiedingen in supermarkt

Consumenten staken vorig jaar €2,1 miljard korting in hun zak door aanbiedingen. Bijna 25% van de supermarktomzet werd 'in de aanbieding' verkocht, een record volgens de NOS. In 2007 maakten aanbiedingen nog 13% van alle supermarktomzet uit. Het gemiddelde kortingspercentage dat klanten in de wacht sleepten was 33%, berekende marktonderzoeksbureau Circana.

In de top-10 van producten met de hoogste kortingen stonden gekoelde rijst- en deegwaren (71% korting), reinigers (69% korting), vaatwastabletten (68%) en tandpasta (66%). De producten die het minst in de aanbieding waren zijn 'niet-impulsgevoelige' producten, zoals koffiemelk, afbakbroodjes, suiker en water.

Inflatie is een belangrijke drijver van de run op aanbiedingen. Volgens marktonderzoeker GfK lag de prijs van een standaard boodschappenmandje met 55 producten in 2023 13% hoger dan in 2022. Het wrange is dat consumenten de korting op al die aanbiedingen deels betalen door verhogingen van de standaardprijzen. (Te) lage prijzen moeten immers uit de lengte of de breedte komen. Het typisch Nederlandse aanbiedingen-model drijft de standaardprijs van producten omhoog in vergelijking met bijvoorbeeld Duitsland. Door het oplopende kortingengeweld wordt dat effect versterkt.

Daarnaast speelt het 'spel' over inkoopprijzen tussen fabrikanten, supermarkten en consumenten wordt hoog gespeeld, met lege schappen als gevolg.

Het is een model dat zichzelf in stand houdt. Merkfabrikanten als Unilever, Harivo, Nestlé, Mondelez en Danone moeten wel korting geven, anders haalt de supermarkt hen van het schap. Supermarktketens kunnen niet meer zonder aanbiedingen. Daarmee lokken ze je naar hun winkels; eenmaal binnen neem je ook producten die niet in de aanbieding zijn mee. Het hele prijsmodel is gebaseerd op aantrekkelijk lokken en wat duurder meenemen.

NOS - Consumenten kochten vorig jaar recordbedrag aan aanbiedingen in de supermarkt , 8 mrt 2024
  • Waardeer dit artikel door het te delen:
Laden...
Marjan van Lunteren
  • #5
  • 15 mrt '24
  • 18:09

Aanbiedingen in de supermarkt zijn vaak voor ongezonde producten of schoonmaakartikelen. AH heeft ook wel groente en biologische zuivel in de aanbieding. Maar als je niet van de pakjes en zakjes bent, kun je het grootste deel van de folder direct bij de krantenstapel leggen.

Sytske Barkhuis
  • #4
  • 9 mrt '24
  • 17:18

Bij AH zijn het vooral de bio-producten die snel opraken als ze in de aanbieding zijn.
Eerder deed AH aan reclamecheques die 1 week geldig waren, maar nu zijn die alleen voor klanten die tegen betaling iets geactiveerd hebben op hun smartphone.

Astrid Spijkers
  • #3
  • 9 mrt '24
  • 12:46

Lege schappen maak ik niet zo vaak mee Sytske, meestal is dat het vlees, maar dat koop ik toch meer bij de Aldi, maar dat is idd vervelend. En de AH doet niet aan tegoedbonnen dat als het er weer is en de aanbieding voorbij je het toch voor die aanbieding krijgt. De Plus deed dat wel altijd.

Sytske Barkhuis
  • #2
  • 9 mrt '24
  • 12:23

Hier net zo Astrid.
De wereld aan aanbiedingen en als er dan iets bij (vooral) AH in de aanbieding is dat ik wil kopen dan sta ik vaak voor een leeg schap.

Astrid Spijkers
  • #1
  • 9 mrt '24
  • 8:10

Ik kijk wekelijks de aanbiedingen door en vrijwel wekelijks zit er niks bij wat ik wil/gebruik, vreemd.

Ik vind een reactie niet ok

Help de schrijver de juiste toon te vinden waarop je naar hem of haar wilt luisteren.
Klik op de naam van de schrijver en gebruik het "Stuur een mail" veld op zijn of haar profiel om je bericht te versturen.

sluit

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.