
Voor ons geen frisdrank, maar toch vaak aantrekkelijk goedkoop, soms superaanbiedingen.
We komen enkele keren per maand in Uelsen, met name de Lidl, de enige in de buurt voor ons.
Het zijn vooral aanvullende boodschappen waaronder aanbiedingen en producten die bij onze Plus niet verkrijgbaar zijn. Walnoten in dop los per kg uit de Grenoble regio waar we aan verknocht zijn, smaken echt anders dan de gepelde Amerikaanse van Alesto, zodra aanbieding een voorraadje zachte KerryGold boter (recentelijk €1,39 vs €3,69 bij AH) voor in de vriezer, overige zuivel niet goedkoper, sommige groentes en fruit, vis, voorraadje volkoren speltmeel voor ons brood, vogelvoer en soms non-food producten. Nog even langs de pomp (benzine (1,74-1,79).). Wij doen niet aan frisdrank, behalve Saskia prikwater, is daar wel goedkoop, ook merkbier als Warsteiner.
Greep uit aanbiedingen deze week:
Bio Citroenen 2,98/kg
Kalfslever 16,25/kg
Zalm op huid 8 stuks 14,99/kg
200g Alesto walnoten van 2,59 voor 1,39
Met tranen in de ogen nam Michiel Muller van online supermarkt Picnic het besluit om producten uit Duitsland te herpakken, aldus Muller in de Volkskrant. De online supermarkt besloot begin dit jaar om 100 goedkopere A-merken uit Duitsland te leveren op de Nederlandse markt. Sinds zijn boodschappenkarretjes de Duitse en Franse markt opgingen, is het hem een doorn in het oog dat hij daar veel goedkoper inkopen kan doen dan in Nederland vertelt hij aan de krant. "Ik dacht: hoe kan het dat we in één Europese Unie zitten met vrij verkeer van goederen en diensten, maar dat dit verschil bestaat?"
Omdat er plots op de etiketten 'kichererbsen' staat in plaats van 'kikkererwten', kreeg hij een waarschuwing van de NVWA. Nu laat hij dus nog steeds de producten uit Duitsland komen, maar pakt alles in Nederland uit om er een Nederlands etiket op te plakken en het vervolgens weer in te pakken. In plaats van 50 cent goedkoper is die fles cola daardoor nu 30 cent goedkoper. Volgens eigen onderzoek spaarden zijn klanten daardoor dit jaar al 1,7 miljoen euro uit. Muller wachtte dus niet op de Brusselse bureaucratische molen, hij hoopt wel dat Brussel doorpakt met ook nieuwe regels voor etiketten.
Merkproducten zijn in Nederland inderdaad soms duurder dan in ons omringende landen. Fabrikanten en leveranciers belemmeren ondernemers (zoals supermarkten) om in te kopen over de grens. Dat leidt in Nederland tot hogere prijzen in de winkels, een lagere winstmarge voor ondernemers en een beperkter productaanbod. Dat blijkt uit onderzoek van consultancybureau Ecorys naar territoriale leveringsbeperkingen in opdracht van het ministerie EZK.
Demissionair minister van Economische Zaken en Klimaat (EZK), Micky Adriaanse wil in Europees verband deze zogenoemde territoriale leveringsbeperkingen (TLB's) aanpakken.
Volgens detailhandelaren komen inkoopbeperkingen voor tot wel 1 op de 25 door hen ingekochte goederen (2-4%). Voor deze groep producten kan dit leiden tot een inkoopprijs die gemiddeld 10% hoger ligt. TLB’s zijn breed te vinden bij doe-het-zelfzaken, supermarkten en online platforms, zo stellen hun professionele inkopers. Onder andere de twee grootste Nederlandse supermarktketens, die samen een ruime meerderheid van het marktaandeel hebben, geven aan concreet te maken te hebben met inkoopbeperkingen.
"Ik heb het onderwerp samen met mijn Belgische en Luxemburgse collegaministers dit najaar op de Europese agenda gezet. En ook uit landen zoals Oostenrijk en Tsjechië komen signalen over deze problematiek", aldus Adriaanse. "Het is nu zaak om de onderzoeksresultaten te bestuderen en opties voor een aanpak te gaan uitwerken. De mogelijke oplossingen zoals een verbod op ‘het discrimineren naar vestigingsplaats’ in het handelsverkeer tussen bedrijven, moeten echter wel toepasbaar en juridisch handhaafbaar zijn in alle EU-landen. Van papier naar de praktijk is in dit geval zeker niet eenvoudig, maar we zijn gemotiveerd om deze handschoen met andere landen op te pakken en zo de EU interne markt te versterken."
Help de schrijver de juiste toon te vinden waarop je naar hem of haar wilt luisteren.
Klik op de naam van de schrijver en gebruik het "Stuur een mail" veld op zijn of haar profiel om je bericht te versturen.
Lees alles over reageren in de gespreksregels.
Gespot is de newsroom met de Foodlogselectie van berichten uit de (inter)nationale pers die het checken waard zijn. Scroll door Gespot en je bent helemaal bij. Reageren? Dat kan, gewoon hier op Foodlog.
Voor ons geen frisdrank, maar toch vaak aantrekkelijk goedkoop, soms superaanbiedingen.
We komen enkele keren per maand in Uelsen, met name de Lidl, de enige in de buurt voor ons.
Het zijn vooral aanvullende boodschappen waaronder aanbiedingen en producten die bij onze Plus niet verkrijgbaar zijn. Walnoten in dop los per kg uit de Grenoble regio waar we aan verknocht zijn, smaken echt anders dan de gepelde Amerikaanse van Alesto, zodra aanbieding een voorraadje zachte KerryGold boter (recentelijk €1,39 vs €3,69 bij AH) voor in de vriezer, overige zuivel niet goedkoper, sommige groentes en fruit, vis, voorraadje volkoren speltmeel voor ons brood, vogelvoer en soms non-food producten. Nog even langs de pomp (benzine (1,74-1,79).). Wij doen niet aan frisdrank, behalve Saskia prikwater, is daar wel goedkoop, ook merkbier als Warsteiner.
Greep uit aanbiedingen deze week:
Bio Citroenen 2,98/kg
Kalfslever 16,25/kg
Zalm op huid 8 stuks 14,99/kg
200g Alesto walnoten van 2,59 voor 1,39
Met tranen in de ogen nam Michiel Muller van online supermarkt Picnic het besluit om producten uit Duitsland te herpakken, aldus Muller in de Volkskrant. De online supermarkt besloot begin dit jaar om 100 goedkopere A-merken uit Duitsland te leveren op de Nederlandse markt. Sinds zijn boodschappenkarretjes de Duitse en Franse markt opgingen, is het hem een doorn in het oog dat hij daar veel goedkoper inkopen kan doen dan in Nederland vertelt hij aan de krant. "Ik dacht: hoe kan het dat we in één Europese Unie zitten met vrij verkeer van goederen en diensten, maar dat dit verschil bestaat?"
Omdat er plots op de etiketten 'kichererbsen' staat in plaats van 'kikkererwten', kreeg hij een waarschuwing van de NVWA. Nu laat hij dus nog steeds de producten uit Duitsland komen, maar pakt alles in Nederland uit om er een Nederlands etiket op te plakken en het vervolgens weer in te pakken. In plaats van 50 cent goedkoper is die fles cola daardoor nu 30 cent goedkoper. Volgens eigen onderzoek spaarden zijn klanten daardoor dit jaar al 1,7 miljoen euro uit. Muller wachtte dus niet op de Brusselse bureaucratische molen, hij hoopt wel dat Brussel doorpakt met ook nieuwe regels voor etiketten.
Merkproducten zijn in Nederland inderdaad soms duurder dan in ons omringende landen. Fabrikanten en leveranciers belemmeren ondernemers (zoals supermarkten) om in te kopen over de grens. Dat leidt in Nederland tot hogere prijzen in de winkels, een lagere winstmarge voor ondernemers en een beperkter productaanbod. Dat blijkt uit onderzoek van consultancybureau Ecorys naar territoriale leveringsbeperkingen in opdracht van het ministerie EZK.
Demissionair minister van Economische Zaken en Klimaat (EZK), Micky Adriaanse wil in Europees verband deze zogenoemde territoriale leveringsbeperkingen (TLB's) aanpakken.
Volgens detailhandelaren komen inkoopbeperkingen voor tot wel 1 op de 25 door hen ingekochte goederen (2-4%). Voor deze groep producten kan dit leiden tot een inkoopprijs die gemiddeld 10% hoger ligt. TLB’s zijn breed te vinden bij doe-het-zelfzaken, supermarkten en online platforms, zo stellen hun professionele inkopers. Onder andere de twee grootste Nederlandse supermarktketens, die samen een ruime meerderheid van het marktaandeel hebben, geven aan concreet te maken te hebben met inkoopbeperkingen.
"Ik heb het onderwerp samen met mijn Belgische en Luxemburgse collegaministers dit najaar op de Europese agenda gezet. En ook uit landen zoals Oostenrijk en Tsjechië komen signalen over deze problematiek", aldus Adriaanse. "Het is nu zaak om de onderzoeksresultaten te bestuderen en opties voor een aanpak te gaan uitwerken. De mogelijke oplossingen zoals een verbod op ‘het discrimineren naar vestigingsplaats’ in het handelsverkeer tussen bedrijven, moeten echter wel toepasbaar en juridisch handhaafbaar zijn in alle EU-landen. Van papier naar de praktijk is in dit geval zeker niet eenvoudig, maar we zijn gemotiveerd om deze handschoen met andere landen op te pakken en zo de EU interne markt te versterken."
Lees alles over reageren in de gespreksregels.
Lees alles over reageren in de gespreksregels.
Lees alles over reageren in de gespreksregels.
Lees alles over reageren in de gespreksregels.
Lees alles over reageren in de gespreksregels.
Lees alles over reageren in de gespreksregels.
Lees alles over reageren in de gespreksregels.
Lees alles over reageren in de gespreksregels.
Lees alles over reageren in de gespreksregels.
Lees alles over reageren in de gespreksregels.
Lees alles over reageren in de gespreksregels.
Lees alles over reageren in de gespreksregels.
Lees alles over reageren in de gespreksregels.
Lees alles over reageren in de gespreksregels.
Lees alles over reageren in de gespreksregels.
Lees alles over reageren in de gespreksregels.
Lees alles over reageren in de gespreksregels.