Inkopen over de grens is goedkoper, niet alleen voor consumenten maar ook voor supermarktketens. Deze week werd bekend dat Jumbo zich aansluit bij de inkoopcombinatie van Edeka, en dat Ahold Delhaize aanschuift bij E.Leclerc en Rewe. Minister Micky Adriaansens laat de internationale prijsongelijkheid onderzoeken, een heet hangijzer-onderwerp en zeker in tijden van inflatie. Het AD ging kijken hoe dat er in de praktijk uitziet. Inderdaad, op de parkeerplaats bij het Duitse dorp Uelsen, zo'n 15 kilometer over de grens, barst het van de Nederlanders.
Grensbewoners, of ze nu in Nederland, België of Duitsland wonen, steken van oudsher al makkelijk de grens over als het aan de andere kant goedkoper is. Dit voorjaar bleek dat de Belgen - van wie de helft op een uur rijden van een grens af woont - bijna 70% meer boodschappen waren gaan doen in Frankrijk, omdat het daar zó veel goedkoper was dankzij de inflatiebeperkende maatregelen die overheid en supermarkten namen.

De Nederlandse online supermarkt Picnic merkte dat ook al op en ging in Nederland producten aanbieden tegen Duitse prijzen. Dat kan Picnic omdat het samen met de Duitse supermarktketen Edeka in het Europese inkoopplatform Everest participeert. "Klanten stemmen met hun voeten, en het scheelt ze echt heel veel geld," zei Picnic-directeur Joris Beckers in januari. Zowel Jumbo als Ahold Delhaize zoeken de samenwerking in internationale inkoopplatforms, om gemakkelijker op Europees niveau producten in te kunnen kopen.

De Nederlandse consument wacht daar niet op, constateert het AD. Het Duitse dorpje Uelsen, 15 kilometer over de grens, "lijkt deze zaterdagochtend wel een Nederlandse enclave". Vooral brandstof, tabak en levensmiddelen zijn in trek. Nu die in Nederland steeds duurder worden, komen koopjesjagers ook van verder weg naar Duitsland. "Of we nu naar Zwolle rijden of hier naartoe, dat maakt niet uit," zegt een stel uit Ommen. "Alles is hier goedkoper. Vlees, sterke drank, broodjes, groente. En cola! Dat scheelt gewoon de helft.”

Het valt de krant op dat steevast één product populair is bij de Nederlandse shoppers: de frisdrank. Dat stelde ook het Financieele Dagblad in januari al vast: een literfles Coca-Cola is in Duitsland 41% goedkoper dan in Nederland, een fles Pepsi zelfs 47%. "Alleen op de frisdrank bespaar ik al twintig euro", zegt Erik Roelofs uit Hardenberg die wekelijks naar Uelsen rijdt.

Is het aan de Nederlandse kant van de grens dan uitgestorven in de supermarkten? Nee hoor, ziet het AD. "Als je in Nederland goed op de aanbiedingen let kom je ook een heel eind," zegt Kitty de Klerk in Hardenberg. Daarmee slaat ze de spijker op de kop. Want waarom zijn boodschappen in Duitsland goedkoper? Omdat ze daar niet aan aanbiedingen doen, zoals wij in Nederland. "Nederlanders hebben te maken met winkeliers die de prijzen in de aanbieding heel laag maken en de rest duurder houden om het vershcil met de hoge prijzen duidelijk te laten uitkomen," legde retaildeskundige Paul Moers uit.