Eind 2018 sloot de nu demissionair staatssecretaris Paul Blokhuis van Volksgezondheid het Nationaal Preventieakkoord met 70 sociale partners. De ambitie is dat in 2040 het niveau van overgewicht weer op dat van 1996 moet zitten. Nog maar 38% van de volwassenen mag in 2040 te zwaar zijn tegen de huidige 50%.
Het pakket aan maatregelen van 2018, voornamelijk vrijblijvende afspraken, zijn waarschijnlijk onvoldoende om deze ambities te halen, berekende het RIVM al voordat de handtekeningen onder het akkoord stonden.
De coronacrisis heeft tot gevolg dat veel afspraken (nog) niet van de grond komen, schrijft de NRC, terwijl diezelfde pandemie de noodzaak om in aktie te komen juist benadrukt. Op verzoek van Blokhuis kwam het RIVM met voorstellen voor aanvullende maatregelen. Op zijn vraag kwamen 44 experts op het gebied van voeding en leefstijl met verschillende lijstjes aanvullende maatregelen. Het RIVM stelde op basis daarvan een top 10 maatregelen voor overgewicht en eentje voor problematisch alcoholgebruik samen. De top 10 maatregelen voor overgewicht zijn:
- Gezonde voeding wordt goedkoper, door bijvoorbeeld geen btw op Schijf van Vijf-producten te heffen.
- Het aantal verkooppunten van fastfood wordt binnen gemeenten verminderd. Daarnaast mogen gemeenten fastfoodgelegenheden verbieden.
- De suikertaks wordt ingevoerd op frisdrank en andere producten met toegevoegde suikers.
- Het aandeel Schijf van Vijf producten in reclame-uitingen wordt verhoogd en marketing van producten buiten de Schijf van Vijf wordt verboden (ook in supermarkten).
- Water wordt overal (in restaurants en kantines) gratis geserveerd.
- Er komt een verbod op snoepautomaten in publieke plekken zoals (hoge) scholen, universiteiten en ziekenhuizen.
- Het beweeggedeelte van de Gecombineerde Leefstijl Interventie (GLI) wordt voor iedereen gefinancierd, in elk geval voor mensen met een minimum inkomen.
- ‘True pricing’ wordt toegepast, dit betekent dat kosten voor gezondheid en milieu in de prijs van voeding worden doorberekend.
- Er wordt belasting geheven op ultra-bewerkt voedsel.
- Er worden afspraken gemaakt over het voedingsaanbod op de werkplek met werkgevers volgens de richtlijnen van het Voedingscentrum.
Het zijn maatregelen die ook de Raad voor Volksgezondheid & Samenleving toejuicht in een woensdag verschenen rapport. Nieuw zijn ze dus niet. Wel is voor het eerst door zo veel wetenschappers en deskundigen van gezondheidsorganisaties een ranglijst gemaakt, schrijft Martine Kamsma in de NRC. De experts vergeleken de maatregelen met wat er in de wetenschappelijke literatuur te vinden is. Het Voedingscentrum ziet ook de noodzaak om dit soort maatregelen snel door te voeren en roept het kabinet op om aan de slag te gaan met deze maatregelen.
Geen bier en wijn meer bij de supermarkt
Staatssecretaris Blokhuis zegt in een reactie in de NRC dat hij even moet wennen aan sommige voorstellen, “zoals het weghalen van alcohol uit de supermarkt” (volgens één van de voorstellen van het RIVM moet je voor wijn en bier weer naar de slijter). Een aantal maatregelen zou hij graag snel ingevoerd zien worden, zoals een minimumprijs op alcohol en lagere btw op groente en fruit. “En een suikertaks is tot nu toe niet gelukt, maar ik denk dat de vraag ernaar alleen maar prominenter wordt.”
Het RIVM rekende niet door hoeveel gezonder Nederlanders van de maatregelen kunnen worden en of ze financieel, praktisch en juridisch haalbaar zijn.
Op 31 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
De eerste zes punten pakken voor het eerst eens onderliggende problematiek aan ipv alleen dat geneuzel of stofjes (m.u.v. de suikertax). Dergelijke maatregelen zouden eindelijk eens werkelijk (een beetje) zoden aan de dijk kunnen zetten. Ze pakken de excessen aan die voortkomen uit het geloof dat de markt alles wel zal oplossen.
Omdat de belangen te groot zijn, en de belangen regeren, verwacht ik alleen dat dit soort voorstellen het niet gaan halen.
Nog effe, #33, Zie ik het nu goed? De totale OMZET van Nederlandse slijterijen (1,056 miljard) is bijna even hoog als het bedrag dat de Staat met één druk op een knop ;-) binnenharkt aan alcohol accijnzen (1,081 miljard, en dalende!)? Of ben ik komma's kwijt...
Theo Jonkhart Ik weet dat #33 ironisch is, maar jouw beeld schetst een uitvloeisel van een tirannie van een minderheid. Dat nu hele volksstammen, met jaren van grote privé-ellende en gesocialiseerde kosten voor de boeg, nu de tirannie van de meerderheid (lees democratie) blijven omarmen lijkt me nog minder aantrekkelijk. Keuze tussen twee kwaden?
#32 Kennelijk zijn er veel mensen die in de staat zijn tijd dagdromen over een perfecte wereld terwijl de basistaken vd overheid allemaal in de soep lopen.
Er is ook een nogal ongezonde drang om mensen te vertellen hoe ze hun leven moeten leiden voor hun eigen bestwil.
Regeren wordt zo een beetje een hobby voor hoger opgeleiden, het betaald misschien wat minder als het bedrijfsleven maar je zit voor je leven gebakken en je hoeft alleen maar ideeën te spuien mocht het een keertje uit de hand lopen dan schuift er hooguit een keer zo'n gekozen sukkel naar een ander stoeltje.
Geen BTW op gezonde voeding OF geen BTW op essentiële levensmiddelen?
- 'gezond' daar komen we zelfs hier op FL nog niet uit.
- 'essentieel' doet bijna alles naar het hoge tarief verschuiven behalve brood, groente, vlees, vis, zuivel zonder smaakje, eieren en wat broodbeleg.
Frankrijk hanteert laag TVA tarief (5,5%) voor essentieel, hoog TVA tarief (20%) voor de rest.
Opmerkelijk en is tegenovergesteld aan onze schijf van 5.
5,5% TVA voor boter (al eeuwen lang essentieel in Frankrijk of gelobby?).
20% TVA voor margarine (wordt als luxe product beschouwd).
Info: service-public.fr