Dat adviseert de Raad voor de Volksgezondheid & Samenleving (RVS) aan de komende kabinetten, in wat een radicale breuk mag heten met het huidige volksgezondheidsbeleid.
Verlaging van de btw op groenten en fruit, verbod op reclame voor ongezond voedsel en invoering van een suikertaks zijn enkele van de maatregelen die de RVS aanbeveelt. Ook moeten gemeenten de bevoegdheid krijgen om het aantal snackbars en andere fastfoodzaken te beperken.
Op dit moment zijn de gezondheidskansen ongelijk verdeeld. Deze ongelijkheid groeit door de coronacrisis. Zo blijkt dat Nederlandse laagopgeleiden gemiddeld 7 jaar korter leven dan hogeropgeleide. Bovendien leeft de eerste groep 15 jaar korter in goede gezondheid. Dat zijn forse getallen.
De gezondheidsachterstanden ontstaan door een combinatie van factoren zoals werkloosheid, een laag inkomen, schulden of een ongezonde leefomgeving.
“We moeten breken met het idee dat gezondheidsbevordering alleen maar een individuele verantwoordelijkheid is, waar je als overheid niet op kan of mag ingrijpen,” zegt RVS-voorzitter Jet Bussemaker in de Volkskrant. Als de staat direct aan te spreken wordt op de aanpak van gezondheidsverschillen, is dat “een enorme stap voorwaarts”.
Om de gezondheidsverschillen te verminderen, pleit de RVS voor een langjarige aanpak (minstens 15 jaar). Naast de eerder genoemde maatregelen moet er ruimte zijn voor een totaalpakket met meer sportfaciliteiten, groene zones, maar ook meer schuldhulpverlening, het opknappen of nieuw bouwen van woningen en buitenruimte.
De RVS adviseert om te beginnen in wijken, gemeenten en regio’s waar de achterstanden het grootst zijn. Met een ‘startbudget’ van 2 procent van het budget van het Ministerie van VWS (ruim €1,7 miljard) zijn de dieperliggende oorzaken van de gezondheidsverschillen grondig aan te pakken. Het huidige budget voor het verkleinen van gezondheidsverschillen bedraagt €30 miljoen, 1,8% van de benodigde som en zodat ruim 50 keer zoveel budget nodig is.
Een eerlijke kans op gezond leven
Verlaging van de btw op groenten en fruit, verbod op reclame voor ongezond voedsel en invoering van een suikertaks zijn enkele van de maatregelen die de RVS aanbeveelt. Ook moeten gemeenten de bevoegdheid krijgen om het aantal snackbars en andere fastfoodzaken te beperken.
Op dit moment zijn de gezondheidskansen ongelijk verdeeld. Deze ongelijkheid groeit door de coronacrisis. Zo blijkt dat Nederlandse laagopgeleiden gemiddeld 7 jaar korter leven dan hogeropgeleide. Bovendien leeft de eerste groep 15 jaar korter in goede gezondheid. Dat zijn forse getallen.
De gezondheidsachterstanden ontstaan door een combinatie van factoren zoals werkloosheid, een laag inkomen, schulden of een ongezonde leefomgeving.
“We moeten breken met het idee dat gezondheidsbevordering alleen maar een individuele verantwoordelijkheid is, waar je als overheid niet op kan of mag ingrijpen,” zegt RVS-voorzitter Jet Bussemaker in de Volkskrant. Als de staat direct aan te spreken wordt op de aanpak van gezondheidsverschillen, is dat “een enorme stap voorwaarts”.
Om de gezondheidsverschillen te verminderen, pleit de RVS voor een langjarige aanpak (minstens 15 jaar). Naast de eerder genoemde maatregelen moet er ruimte zijn voor een totaalpakket met meer sportfaciliteiten, groene zones, maar ook meer schuldhulpverlening, het opknappen of nieuw bouwen van woningen en buitenruimte.
De RVS adviseert om te beginnen in wijken, gemeenten en regio’s waar de achterstanden het grootst zijn. Met een ‘startbudget’ van 2 procent van het budget van het Ministerie van VWS (ruim €1,7 miljard) zijn de dieperliggende oorzaken van de gezondheidsverschillen grondig aan te pakken. Het huidige budget voor het verkleinen van gezondheidsverschillen bedraagt €30 miljoen, 1,8% van de benodigde som en zodat ruim 50 keer zoveel budget nodig is.
#1
Natuurlijk is er wel een relatie tussen causaliteit en correlatie Enno Veerman Voorbeeld:
Doordat hij het wapen van Den Haag siert komen er in die stad relatief veel ooievaars voor én worden er relatief veel (mensen) babies geboren/gebracht.
Dat is geen wetenschap, dat is logica en 1+1.
“Het signaal dat corona geeft over leefstijl en ongelijkheid wordt door het ministerie laag geprioriteerd," terwijl het RVS-advies ook kan helpen bij het terugdringen van het aantal corona-patiënten op de IC. Dat schrijven Peter van der Voort (afdelingshoofd van de IC in het UMCG en Eerste Kamerlid voor D66) en Antje Diertens (schrijver van de Initiatiefnota Preventie) in een opinie in de Volkskrant.
Het in 2018 gesloten ‘Nationaal Preventieakkoord’ heeft tot nog toe niet geresulteerd in een verbeterde gezondheidssituatie in de Nederlandse samenleving. Vanuit het oogpunt dat coronapatiënten op de IC veelal overgewicht hebben, uit lagere sociaaleconomische klassen komen en van niet-westerse afkomst zijn, zal de geïntegreerde aanpak die het RVS-advies voorstaat de gezondheidsverschillen in en buiten de coronasituatie verbeteren.
Wat moet MissetHoreca anders koppen?
“Frans van Rooij hekelt demonisering frituurspeciaalzaken”, kopt MissetHoreca naar aanleiding van het advies van de RVS om gemeenten de bevoegdheid te geven om snackbars te beperken. ‘Vrijdag frietdag’ is volgens Van Rooij, directeur van de Vereniging Professionele Frituurders (ProFri), onderdeel van de Nederlandse cultuur en zou eigenlijk ‘immaterieel erfgoed’ moeten zijn. Mensen aten al gefrituurde snacks en friet voordat er sprake was van obesitas. "Friet en kroketten hebben niks met ongezond leven te maken. Het probleem van obesitas zit 'm in de maatschappij, niet in vet eten”, aldus Van Rooij: “Als mensen gevarieerd eten en ook sporten, is er niets aan de hand”.
Volgens mij valt het reuze mee met die ongelijkheid. Als het om bv kankerverwekkend chemisch afval gaat weet onze overheid dat door verdunning en verspreiding toch eerlijk te verdelen. Vreemd eigenlijk dat roken dan weer wordt ontmoedigd.