Jumbo introduceert een primeur: de eerste chips die beter voor je zijn en de goedkeuring krijgen van Vinkje. Dick Veerman hoort het K-woord al klinken.
Vinkje is een keurmerk dat is opgericht om mensen aan de hand van een gemakkelijk herkenbaar teken, producten zo te laten kiezen dat ze een gezonder eetpatroon ontwikkelen binnen hun bestaande gewoontes.
Chips zijn een notoir bad food. Volgens de bekende Nederlandse internist en dieetdokter Frank - dr. Frank - van Berkum zijn het 'gefrituurde koolhydraten' en behoren ze samen met frisdrank tot de belangrijkste dikmakende genotmiddelen. Toch krijgen uitgerekend chips het blauwe 'bewuste keuze' Vinkje.
Loze calorieën
De Levensmiddelenkrant noemt de chips 'bewust', maar citeert Ed van de Weerd, de directeur die de commercie van Jumbo aanstuurt. Hij aarzelt niet om het woord gezond in de mond te nemen rond zijn nieuwe chips. Dat is link.
Chips kunnen niet gezond heten, omdat het altijd voornamelijk loze calorieën zullen blijven, zonder enige noemenswaardige voedingswaarde waar ons lijf iets aan heeft om zich te onderhouden.
Natuurlijk kunnen chips wel minder ongezond gemaakt worden. Omdat minder ongezond gezonder is, mag je dat zelfs zo - gezonder - noemen. Dat neemt niet weg dit type 'gezonder' in de vorm van een dagelijkse keuze voor een zak chips nog altijd het omgekeerde van gezond is.
De Levensmiddelenkrant brengt het nieuws van het chipsfront als volgt:
Het gestoethaspel met het begrip 'bewuste keuze' voor spul dat je niet te vaak moet willen eten, maakte het Vinkje voor iedere publicist een dankbaar doelwit van spot. Opiniemaker Sylvia Witteman spreekt van het 'Kutvinkje' omdat het mensen in plaats van bewust juist onbewust zou maken. 'Bewust' vertalen je argeloze burgerhersenen immers voor je het weet in 'gezond'.
Natuurlijk zit Van de Weerd nu ook met zo'n kutgeval. Door zijn primeur - eindelijk chips met een 'bewust' Vinkje - met trots 'gezond eten' te noemen, loopt hij het risico voor malloot te worden uitgemaakt door Witteman of een andere publicist die dagelijks ergens een mening over moet hebben. Mogelijk zijn ze wat gezonder door een restje vitaminen uit de ingrediënten voor de paprika- of wortelsmaak. Het kan ook komen door de gluten die er voor de zekerheid ook meteen uit zijn gehaald om die nieuwe chips toch bereikbaar te maken voor mensen die ze al helemaal in de ban hadden gedaan.
Ik geit maar een beetje natuurlijk, maar heb wel een serieus voorstel. Zullen we Vinkje verzoeken op te houden met dat maffe 'bewust' dat het zo 'kut' laat overkomen?
Oersimpel
Dat leidt meteen tot de volgende vraag. Moet de Stichting Vinkjes loze voeding als ijs, chips en frisdrank dan 'gezonder' gaan noemen?
Natuurlijk niet. Het blauwe Vinkje zegt dat iets alleen maar gezonder - dat wil zeggen: minder ongezond - is dan iets nog fouters dat je normaal zou hebben gegeten of gedronken.
Het is dan ook oersimpel: producten met een Vinkje zijn niet bewust, maar minder fout. Wie Vinkjes eet, eet beter fout en zondigt en snoept beter. En zo moet dat Vinkje dat ook gaan communiceren.
Vandaar mijn bod. Voortaan zeggen we 'producten met een Vinkje zijn minder fout'. 'Bewust' zijn ze niet want dan zou je ze laten staan. Als we het daar allemaal over eens zijn, dan kan het groene Vinkje meteen ook van de appels en de thee af, want daarvan wist je al je hele leven lang dat ze beter zijn dan chips en frisdrank.
Er is leuke communicatie over te verzinnen. Vinkjes-eten is goed fout, maar thee en appels zijn van nature prima. Om maar een voorbeeld te noemen. Een ander: Jumbo is Nederlands kampioen beste foute chips verkopen. Maar zulke taal is niks voor marketeers. Gek hé?
Ik ben uiteraard wel benieuwd naar het tegenbod van Vinkje. Nu zit Jumbo ermee, terwijl die tent alleen maar zijn best probeert te doen.
Toegevoegd, zaterdagmorgen (11.15 en 11:45h):
Marjolein Streur (dank!) fotografeerde op verzoek van Wouter Klootwijk de ingrediënten- en macronutriëntendeclaratie van de verpakkingen. Op deze foto het referentieproduct Bikkelsticks:
Op deze foto de Slurfjes met het Vinkje:
Fotocredits: presentatie van de blauwe ('bewuste') en groene ('gezondere') Vinkjes aan minister Edith Schippers (midden), FTM
Dit artikel afdrukken
Chips zijn een notoir bad food. Volgens de bekende Nederlandse internist en dieetdokter Frank - dr. Frank - van Berkum zijn het 'gefrituurde koolhydraten' en behoren ze samen met frisdrank tot de belangrijkste dikmakende genotmiddelen. Toch krijgen uitgerekend chips het blauwe 'bewuste keuze' Vinkje.
Loze calorieën
De Levensmiddelenkrant noemt de chips 'bewust', maar citeert Ed van de Weerd, de directeur die de commercie van Jumbo aanstuurt. Hij aarzelt niet om het woord gezond in de mond te nemen rond zijn nieuwe chips. Dat is link.
Chips kunnen niet gezond heten, omdat het altijd voornamelijk loze calorieën zullen blijven, zonder enige noemenswaardige voedingswaarde waar ons lijf iets aan heeft om zich te onderhouden.
Natuurlijk kunnen chips wel minder ongezond gemaakt worden. Omdat minder ongezond gezonder is, mag je dat zelfs zo - gezonder - noemen. Dat neemt niet weg dit type 'gezonder' in de vorm van een dagelijkse keuze voor een zak chips nog altijd het omgekeerde van gezond is.
De Levensmiddelenkrant brengt het nieuws van het chipsfront als volgt:
Het gestoethaspel met het begrip 'bewuste keuze' voor spul dat je niet te vaak moet willen eten, maakte het Vinkje voor iedere publicist een dankbaar doelwit van spot. Opiniemaker Sylvia Witteman spreekt van het 'Kutvinkje' omdat het mensen in plaats van bewust juist onbewust zou maken. 'Bewust' vertalen je argeloze burgerhersenen immers voor je het weet in 'gezond'.
Vandaar mijn bod. Voortaan zeggen we 'producten met een Vinkje zijn minder fout'. 'Bewust' zijn ze niet want dan zou je ze laten staan. Als we het daar allemaal over eens zijn, dan kan het groene Vinkje meteen ook van de appels en de thee af, want daarvan wist je al je hele leven lang dat ze beter zijn dan chips en frisdrankKutgeval
Natuurlijk zit Van de Weerd nu ook met zo'n kutgeval. Door zijn primeur - eindelijk chips met een 'bewust' Vinkje - met trots 'gezond eten' te noemen, loopt hij het risico voor malloot te worden uitgemaakt door Witteman of een andere publicist die dagelijks ergens een mening over moet hebben. Mogelijk zijn ze wat gezonder door een restje vitaminen uit de ingrediënten voor de paprika- of wortelsmaak. Het kan ook komen door de gluten die er voor de zekerheid ook meteen uit zijn gehaald om die nieuwe chips toch bereikbaar te maken voor mensen die ze al helemaal in de ban hadden gedaan.
Ik geit maar een beetje natuurlijk, maar heb wel een serieus voorstel. Zullen we Vinkje verzoeken op te houden met dat maffe 'bewust' dat het zo 'kut' laat overkomen?
Oersimpel
Dat leidt meteen tot de volgende vraag. Moet de Stichting Vinkjes loze voeding als ijs, chips en frisdrank dan 'gezonder' gaan noemen?
Natuurlijk niet. Het blauwe Vinkje zegt dat iets alleen maar gezonder - dat wil zeggen: minder ongezond - is dan iets nog fouters dat je normaal zou hebben gegeten of gedronken.
Het is dan ook oersimpel: producten met een Vinkje zijn niet bewust, maar minder fout. Wie Vinkjes eet, eet beter fout en zondigt en snoept beter. En zo moet dat Vinkje dat ook gaan communiceren.
Vandaar mijn bod. Voortaan zeggen we 'producten met een Vinkje zijn minder fout'. 'Bewust' zijn ze niet want dan zou je ze laten staan. Als we het daar allemaal over eens zijn, dan kan het groene Vinkje meteen ook van de appels en de thee af, want daarvan wist je al je hele leven lang dat ze beter zijn dan chips en frisdrank.
Er is leuke communicatie over te verzinnen. Vinkjes-eten is goed fout, maar thee en appels zijn van nature prima. Om maar een voorbeeld te noemen. Een ander: Jumbo is Nederlands kampioen beste foute chips verkopen. Maar zulke taal is niks voor marketeers. Gek hé?
Ik ben uiteraard wel benieuwd naar het tegenbod van Vinkje. Nu zit Jumbo ermee, terwijl die tent alleen maar zijn best probeert te doen.
Toegevoegd, zaterdagmorgen (11.15 en 11:45h):
Marjolein Streur (dank!) fotografeerde op verzoek van Wouter Klootwijk de ingrediënten- en macronutriëntendeclaratie van de verpakkingen. Op deze foto het referentieproduct Bikkelsticks:
Op deze foto de Slurfjes met het Vinkje:
Fotocredits: presentatie van de blauwe ('bewuste') en groene ('gezondere') Vinkjes aan minister Edith Schippers (midden), FTM
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Hoe Sylvia Witteman alsnog gloeiend gelijk krijgt. Nieuw is het niet. Er was al frisdrank met het keur. Maar dit doet de deur dicht. Om het Dick Veerman wat korter door de bocht na te zeggen: als het keur er op staat is het in ieder geval niet goed voor je, zoveel is zeker.
Ik stel voor om Belinda Menthol sigaretten te voorzien van het ik kies bewust logo. Tenslotte ook een gezondere keuze dan zware van Nelle...
"Jumbo heeft bewuste chips in het snackschap..." Dat zou wel écht een primeur zijn, als Jumbo chips met een bewustzijn in het schap had liggen.
Zou meteen de drempel ook wel verhogen om chips te eten, als jij weet dat zij weten dat ze daar met z'n allen op elkaar gepakt in zo'n donkere zak liggen te wachten tot ze in gretige monden vermalen worden. Arme super slurfjes.
Maar de pers neemt die onzin dus gewoon over. Da's wel een serieus probleem.
Het is en blijft een (ongezond) tussendoortje (anders dan fruit o.i.d.), dat moet voorkomen dat een kind gezonde honger krijgt en misschien wél spruitjes gaan eten, maar dat willen de ouders niet want die hebben al aardappelpuree met appelmoes en knakworst voor hun kind gekocht.
' Nu zit Jumbo ermee, terwijl die tent alleen maar zijn best probeert te doen'.
Je best doen en een vinkje aanvragen? Voor chips? Hahaha
De uitdrukking 'in je eigen voet schieten' is hiervoor op maat gemaakt.