Slimme oude Syl bedenkt hoe topper Teun erop moet. Het al wat oudere vrouwelijke alfawijfje bleek haar invloed nog net te kunnen doen gelden in onze gedeeltelijk matriarchale samenleving.
Hoognodig moeten
Het was leuk show off'en. Ze gaan het natuurlijk niet doen, want zeiken over het Vinkje is echt ongelofelijk begin van de eeuw. Het was gewoon zo'n inspiratieloos moment van ouwe lui waarop je toch wat te ouwehoeren moet hebben als er verder geen wereldschokkende dingen zijn om over te mauwen of nieuws mee te maken.
Het Vinkje haalde inmiddels wagonladingen suiker, zout en vet uit spul waar we sowieso heel veel minder van moeten eten. Maar omdat we dat toch niet doen, is het best handig dat het er is. Het Vinkje is - denkt nog steeds iedereen - heel duur. Je krijgt het alleen als je fors de kas spekt van Schuttelaar, het bureau dat de administratie ervan doet. Maar ook dat schijnt niet waar te zijn, want Schuttelaar kreeg vorige week net als Willem & Drees - die echt boven iedere verdenking (zelfs die van Foodlog) staan - de B-corp status. Die status heeft een beetje een B-naam maar betekent eigenlijk dat je van absolute A-klasse bent en niet uit bent op economisch gewin, maar alleen geld verdient omdat je sociale en ecologische doelen voorop stelt. Er dus officieel echt helemaal nul-komma-nul meer om over te zeiken. Zelfs niet als je hoognodig even moet.
En dat bleek afgelopen weekend dan ook. De Consumentenbond vond teveel zout in het eten, maar niet in Vinkjes.
Wie helpt de opvoeders van Nederland niet langer een domme doos te volgen?Zout met een smaakje
Kassa maakte er een uitzending van. Maar liefst veertig van de negentig producten die de Bond eerder had onderzocht, hadden nog geen werk gemaakt van zoutverlaging. Foei! Hoewel.
Op de tienduizenden producten waar zout in zit valt dat best mee. De Bond gaf een pluim aan AH en Aldi die ieder een huismerkproduct zoutlozer blijken te hebben gemaakt. Kaas van Old Amsterdam en de Big Pizza Supreme van Wagner gingen over de knie. Die vieze vuile smeerlappen hadden het gewaagd hun kaas en pizza respectievelijk met 15 en 10 procent zouter te maken. Schande spreekt de Bond vervolgens van de berg zout die in kruidenmixen zou zitten. 'Soms wel 81%', schrijft de Bond in een persbericht.
Erg verwonderlijk is dat niet, want consumenten gebruiken die mixen als zoutvervanger. Aan de buitenissige smaken waar de bond in een aantal recepten mee komt, hebben ze helemaal geen zin. Het echte nieuws zou dan ook zijn dat consumenten, omgerekend, zomaar een tientje of nog veel meer voor een kilo als kruid vermomd zout betalen. Lieve Bond, je snapt het niet: het is gewoon zout met een smaakje en leuk verdienmodel.
Vermaak voor de goede zaak
Mensen, het is goed kut met de opvoeders van Nederland. Zo'n zeikwijf wil het Vinkje dat ons eten daadwerkelijk en bewezen heeft verlost van vele goederentreinen vol suiker, zout en snackvet door Toffe Teun laten afvinken. En zelfs de Bond blijkt niet te snappen dat kruidenmixen gewoon een leuk middeltje zijn om zout laaienlichterig duur te verkopen omdat de makers daarvan op hun echte kruidenassortiment niet zoveel kunnen verdienen. Daar weten, of wisten, ze bij Teuns Keuringsdienst alles van. Van die Bond wil ik niet weten hoe het zit met die zielige negentig of veertig producten, maar hoe kut of juist fantastisch goed het hele Nederlandse assortiment het doet. In echte percentages. De Bond kan veel beter rekenen - vroeger tenminste - dan al die kijkdoosmakers van de Keuringsdienst en Kassa bij mekaar.
Maar laat ook maar. Kijkcijfers en presence op twitter lijken op elkaar. Je moet met weinig moeite eenvoudig scoren. Zo werkt vermaak voor 'de goede zaak'.
Wie helpt de opvoeders van Nederland niet langer hun doos te volgen maar te kijken naar de inhoud?
NB deze stijl verdient geen navolging.
Fotocredits: Meisje met Muts voor l'Origine du Monde van Gustave Courbet, still, culturebox, F&I
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Dick, dank, door nogmaals door te klikken op het stukje van Teun, zie ik dat het zijn tweede column is voor de VK. Ook excuses aan Teun!
Prachtige link ook naar Rambam. Een vd betere kritische programma's.
Ah, helder nu! Dat Vinkje heeft dus eenzelfde businessmodel als de Keus van Rob Geus!
Teun van de Keuken schreef vandaag een grappig stukje in de Volkskrant. Hij nam zijn voornaamgenoot Teun van cateraar Albron te pakken. Die zei dan ook wat dommige dingen en maakte het alleen maar absurder.
Maar helaas. Teun, die bij mijn weten normaal niet in de Volkskant van Sylvia en haar man schrijft, diepte de zaak niet uit maar haalde zijn verhaal.
Op twitter vandaag weer een heel gedoe met Sylvia. Ze maakt me attent op het stukje van Teun. Teun schrijft dattie pas na lang aandringen Teun van Albron aan de lijn krijgt. Ik belde ook even. Geen enkel probleem. Sylvia en Teun mogen zo langskomen. Sylvia maakt duidelijk dat ze dat niet wil. Teun geeft geen sjoege. Ondanks het feit dat hij onderwijl echt wel begrijpt dat er iets scheef moet zitten als ik dit flik. Dat lijkt hem niet te interesseren (misschien vergis ik me).
Het zij allemaal zo. Sylvia wil er niet over bellen, als ik haar dat vandaag suggereer. Dat begrijp ik. Zelfs in een grap die een koek van eigen deeg over kut is, is het niet leuk om voor zeikwijf uitgemaakt te worden.
Mijn excuus dus, Sylvia, als ik je er zo mee gekwetst heb. Hopelijk zijn we daar nu mee klaar.
Je vroeg me het allemaal duidelijk te maken. Het komt eraan, heel straight; ik denk dat je het daarna allemaal kunt begrijpen. Daarom belde ik even met Vinkje vandaag. Dat had ik al eerder gedaan, maar het schoot me te weinig op. Dank aan beide Teuns voor de reminder.
Beste Dick, ik had het graag gedaan, samen met jou op zoek naar 'de werkelijkheid achter het vinkje' en dat meen ik serieus. Had het me maar gevraagd! Maar gezien jouw redeloze hatelijkheid, zomaar uit het niets, zet ik mijn queeste naar eerlijke marketing liever alléén voort.
Sylvia, ik vind het niemands goedrecht om gratuit iets te vinden. Mijzelf verbied ik dat in ieder geval. We kunnen er hier nog lang over doorgaan.
Als jij het wilt, gaan we samen op zoek naar "de werkelijkheid achter het vinkje". Dat wordt lachen, kan ik je nu alvast voorspellen en dat heeft niets met arrogantie of minachting te maken. Wel alles met een zorg: wat wordt er toch allejezus geframed, niet in de laatste plaats door mensen die het publiek vertrouwt. Dat zie ik van kwaad tot erger gaan.
Doen? Jij mag het zeggen.
NB: onze overheid geeft geen gratis Vinkjes uit in ruil voor lagere ziektekosten (hebben ze redenen voor, zowel goede als slechte). En dat alles is weer geen reden om met een veel gevoel voor theater zout met een smaakje als voorbeeld te noemen van zoutreducties (in buiten de Vinkjes vallende Convenanten) die maar niet opschieten. Het hele plaatje is een beetje ingewikkeld, maar reuze vermakelijk als je het eenmaal begint te zien.