Het Nederlands Dagblad onderzocht hoe eerlijk Fair Trade is. Net als Foodlog al een aantal malen, kwam de krant op basis van eigen onderzoek tot de ontdekking dat fair trade oneerlijk is.
Op basis van een bericht in het Nederlands Dagblad, berichtten diverse media dat Fair Trade vooral een zoethoudertje is voor de consumenten: 'Kopers van de 'eerlijke' chocolade houden vooral de kantoren, salarissen en zakenreizen van de organisatie in stand. De Afrikaanse boer blijft nog steeds arm en gedesillusioneerd achter.'
Het Nederlands Dagblad ontdekte dat van de meerwaarde die de goedbedoelende consument overheeft voor de eerlijke chocolade - zo'n 4 cent per reep - maar ongeveer voor de helft bij de cacaoboeren terechtkomt. De andere helft blijft aan de strijkstok hangen voor het instandhouden van de Fairtrade-organisaties zoals Max Havelaar.
Wouter Klootwijk verzuchtte vanmorgen: "Het is alweer tien geleden dat Joost Engelberts en ik de Havelaarnep ontdekten. Ik heb erover geschreven, we brachten het op TV, maar zie, het gaat gewoon door."
Fotocredits: awhiskandaspoon
Dit artikel afdrukken
Het Nederlands Dagblad ontdekte dat van de meerwaarde die de goedbedoelende consument overheeft voor de eerlijke chocolade - zo'n 4 cent per reep - maar ongeveer voor de helft bij de cacaoboeren terechtkomt. De andere helft blijft aan de strijkstok hangen voor het instandhouden van de Fairtrade-organisaties zoals Max Havelaar.
Wouter Klootwijk verzuchtte vanmorgen: "Het is alweer tien geleden dat Joost Engelberts en ik de Havelaarnep ontdekten. Ik heb erover geschreven, we brachten het op TV, maar zie, het gaat gewoon door."
Fotocredits: awhiskandaspoon
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Wat een rare kop staat er boven dit bericht. Het is geen nieuws dat iemand zucht.
Het is oud nieuws dat Havelaar/Fair Trade niet doet wat consumenten wordt beloofd, die denken arme boeren en hun personeel te helpen. Dat het oude nieuws nog steeds gerecycled kan worden is treurig.
de invloed van media is de afgelopen jaren aanzienlijk veranderd. wellicht moet nieuws vaker en langer worden herkauwd. voor hetzelfde geld is/was er sinds 10 jaar wel iets veranderd... & wellicht is media alleen niet voldoende om de praktijken van Havelaar/Fair Trade te veranderen.
Maar is die 50% die nog wél overblijft voor de boeren niet beter dan het alternatief? En zorgt die 'Havelaar' niet voor meer dingen, zoals geen kinderarbeid, betere werkomstandigheden etc? Het kan vast beter, de strijkstok is wel erg groot hier, en dat moet ook aan de kaak gesteld worden. Maar heeft het z'n nut dan meteen verloren?
Het antwoord van Tony’s Chocolonely op hun website:
Beste Tony’s fans,
Er komen bij ons veel vragen binnen over Fairtrade naar aanleiding van een stuk in het Nederlands Dagblad over Stichting Max Havelaar/Fairtrade. Hier geven we natuurlijk graag antwoord op!
Ten eerste vinden wij het alleen maar goed dat er een discussie is over eerlijke chocolade! In 2005, toen Tony’s Chocolonely startte als kritische journalist, was er nog amper eerlijke chocolade te vinden in de supermarkt. Vandaag blijkt weer dat anno 2012 veel Nederlanders willen weten waar hun chocolade vandaan komt, en of de cacaoboer er wel genoeg aan verdient. Terechte vragen, waar wij persoonlijk erg blij mee zijn.
Nu iets meer over Fairtrade. Als Tony’s kopen wij Fairtrade chocolade in. Wat goed is om te weten, en niet helemaal duidelijk wordt in het artikel, is dat we op twee manieren betalen. Ten eerste, en als belangrijkste, betalen wij een Fairtrade premie over alle cacao die we inkopen. Deze premie komt voor 100% bij de boer terecht. De Fairtrade boer krijgt hiermee dus meer voor zijn cacao. Uit onze ervaring bij coöperaties in West-Afrika weten wij dat de Fairtrade boer hiermee beter af is. En daar gaat het om. Besteding van premiegeld is trouwens aan de democratische beslissing van de aangesloten boeren. Aan investering in projecten, directe cash voor de boer of trainingen bijvoorbeeld. Maar altijd ten gunste van de boer.
Geheel los hiervan, betalen we aan Stichting Max Havelaar een ‘fee’ over onze alle chocolade die we verkopen. Dit geld besteedt Stichting Max Havelaar bijvoorbeeld aan de certificering van boeren (voldoet een coöperatie aan de eisen voor Fairtrade), maar ook aan het bewust maken van consumenten. Immers, zonder vraag naar Fairtrade cacao, is er ook geen markt voor de Fairtrade boeren. Als je hier meer over wilt weten, lees dan hier de reactie van Max Havelaar.
Onze conclusie in 1 zin? Je kunt beter Fairtrade chocolade kopen dan niet Fairtrade chocolade. Betekent dit dat we klaar zijn? Nee. Bij Tony’s denken we graag verder dan Fairtrade. Certificering is voor ons een startpunt, geen doel op zich. Op Tony’s weg naar 100% slaafvrije chocolade, is onze volgende stap om rechtstreeks bij boerencoöperaties in te kopen, en een langdurige relatie met hen aan te gaan. Zodat we tussenhandelaren (de wereldmarkt) uitschakelen, en nog meer direct aan de boer kunnen uitkeren. En vooral hier nog betere cacao voor terug krijgen: de boer kan nog meer investeren in zijn boerderij, gemeenschap en productiemethoden. Kijk, daar kunnen wij chocola van
maken. Onze eerste direct ingekochte bonen van de coöperatie ABOCFA uit Ghana zitten nu al in onze chocolademelk.
Nogmaals bedankt voor jullie vragen! We hopen dat je nu weer gerust een stukje chocolade bij de koffie neemt. En geniet van je weekend. We houden jullie zeker op de hoogte, dus kijk af en toe op onze facebook en www.tonyschocolonely.com
Crazy about Chocolate, Serious about People,
Tony’s Chocolonely.
Tony's blijft een leuke marketing case. Maar ook niet meer dan dat.
Laten we eerst maar eens in het foodlog.nl dossier kijken:
- http://www.foodlog.nl/artikel/de_t_van_verkade/
- http://www.foodlog.nl/artikel/eerlijke_letter_tonys_chocolonely/
Dus:
- Alle letters komen van 1 bedrijf : Continental Chocolate.
- Alle choco is slaafvrij.
- Fairtrade is niet altijd eerlijk.