Om daar de aandacht op te vestigen liet de Stichting Max Havelaar een persbericht uitgaan. Uit het persbericht:

Op World Fair Trade Day staat jouw fairtrade moment centraal
Zaterdag 11 mei is het World Fair Trade Day. In de hele wereld vinden acties plaats. Ook in Nederland wordt deze dag aangegrepen door supermarkten, Wereldwinkels en bedrijven om het gebruik van Fairtrade producten te stimuleren. Want Fairtrade producten gebruiken was nog nooit zo makkelijk. Wakker worden met een kop Fairtrade koffie, 's middags een boterham met Fairtrade pindakaas en bij de borrel genieten van een eerlijk glas wijn. Zo simpel en lekker kan het zijn. Alle Nederlandse consumenten worden tijdens World Fair Trade Day uitgedaagd een eigen Fairtrade moment te prikken.

Acties in Nederland
Om het consumenten makkelijk te maken, zijn er diverse acties. Vier grote supermarkten in Nederland (Albert Heijn, PLUS, Jumbo en Lidl) hebben hun Fairtrade acties gebundeld in een speciale Huis-aan-Huis folder verspreid door Netwerk VSP. Onderaan het bericht staat een link naar de folder. Ook andere supermarkten en merken doen acties. Zo ontwikkelde Fair Trade Original een prachtige geschenkdoos met fairtrade thee, te koop bij de Wereldwinkel. Starbucks zet haar koffie met Fairtrade/Max Havelaar keurmerk in de schijnwerpers via een kortingsactie voor haar klanten. Ook Fairtrade Gemeenten doen mee. Zo heeft Fairtrade Gemeente Dordrecht op vier Waterbus schepen (Lijn 20, Dordrecht –Rotterdam) een fairtrade stand. De Dordtse PLUS supermarkten delen zaterdag Fairtrade gecertificeerde bananen uit, en de Albert Heijn Achterom en Van Eesterenplein uit Dordrecht hebben een pakket samengesteld met fairtrade thee en chocola.


In Nederland wordt steeds meer fairtrade gekocht door consumenten. Deze week maakte NCDO de cijfers over 2012 bekend: inmiddels koopt 60 procent van de Nederlandse huishoudens één of meerdere keren per jaar fairtrade levensmiddelen (een stijging van 8 procent ten opzicht van 2011), 90 procent van die aankopen wordt bij supermarkten gedaan. Ook in België zit Fair Trade in de lift, berichtte Foodlog eerder.

Opvallend: de landelijke pers besteedt geen aandacht aan World Fair Trade Day. De advertenties en folders dekken het kennelijk al voldoende af.

Fotocredits: uitsnede voorpagina gezamenlijke actiefolder
Dit artikel afdrukken