Het is ieder jaar al spannend, de prijsonderhandelingen tussen fabrikanten en supermarkten, maar dit jaar gaat het wel erg hard tegen hard. Voor de consument die in de verdrukking lijkt te komen, heeft de Belgische keten Colruyt een achttal tips, die neerkomen op: 'minder kopen'.
Door de coronacrisis, verstoringen in de toeleveringsketens en gestegen energie-, verpakkings- en transportkosten is er sprake van (voedsel)inflatie. Verschillende producenten (Unilever, Nestlé) hebben al aangegeven dat deze kostenstijgingen onvermijdelijk bij de consument terecht zullen komen. Bij de supermarkten is sprake van argwaan: overdrijven die producenten niet en slaan ze geen slaatje uit de kostenstijgingen om hun marges op te krikken? Het geruzie haalt zelfs de krant.
'Delisting'
In sommige gevallen leidt de botsing tot lege schappen. Supermarkten halen producten uit het assortiment om de leverancier onder druk te zetten. Zeker de supermarkten die zich laten voorstaan op een 'laagsteprijsgarantie', zoals Jumbo in Nederland of Colruyt in België, komen in het nauw omdat hun marges lager zijn dan de inflatie die leveranciers willen doorbereken. Gaan ze daarin mee, dan moeten ze hun prijzen fors verhogen. Dat zullen consumenten niet accepteren, tenzij ze het allemaal doen. Dat gebeurt niet, omdat alle supers wachten op de eerste die het waagt om zich letterlijk uit de markt te prijzen.
Producten uit de schappen halen heet 'delisting'. Het is niet zonder risico, omdat de consument kan besluiten dat zij toch per se een kleine pot Nutella wil kopen. Zijn die er niet bij haar voorkeurssupermarkt, dan gaat ze naar een andere. En dat zien de supers natuurlijk niet graag.
Machtsverschuiving?
"Doorgaans gaat men er van uit dat de inkoper het overwicht heeft in de onderhandelingen, en dat fabrikanten uiteindelijk geen andere keuze hebben dan (op zijn minst gedeeltelijke) toegevingen te doen, als ze in de rekken willen blijven liggen," schrijft RetailDetail. In de huidige markt verandert de macht. De afgelopen maanden kwam het voor dat fabrikanten hun leveringen stopzetten. Dat kan doordat er de afgelopen decennia een consolidatieslag heeft plaatsgevonden en het aantal merkproducenten is gedecimeerd. Supermarkten onderhandelen nog maar met een relatief beperkt aantal zeer grote multinationals (vaak groter dan de retailers zelf). Alternatieve leveranciers voor een specifiek assortiment zijn domweg dun gezaaid en dus hebben inkopers minder opties om leveranciers tegen elkaar uit te spelen. Dat geeft fabrikanten een sterkere positie. En daar lijken ze zich meer dan ooit van bewust, aldus RetailDetail.
'Minder kopen'
En wie let in al dat geweld op de belangen van de consument? Op Foodlog zei Cees-Jan Adema, voorzitter van de Nederlandse federatie van voedingsproducenten, onlangs dat het "uiteindelijk in ieders belang is om tot een faire overeenkomst te komen. Het laatste waar wij bij gebaat zijn, is een hoge prijs voor de consument." In België richt lage-prijzensuper Colruyt zich deze week direct tot die consument met een originele aanpak van dat streven. In een paginagrote advertentie raadt Colruyt de consumenten aan "minder te kopen in de supermarkt". Wie 10% minder koopt, is zelfs goedkoper uit dan voorheen.
Een slimme zet van Colruyt, ingegeven door duurzaamheid, zegt woordvoerder Hanne Poppe in Het Nieuwsblad. "Colruyt Group is heel erg bezig met duurzaamheid. Wie te veel koopt, moet thuis veel weggooien. Dat willen we vermijden. Natuurlijk zien we onze klanten graag komen, maar we willen hen wel aanmoedigen om bewust met hun aankopen om te gaan.” En dat houdt in: boodschappenlijstjes maken, verpakkingen vergelijken en de goedkoopste kiezen en geen boodschappen doen op een lege maag.
Volgens de Belgische retailexpert Gino van Ossel is Colruyt bij uitstek de keten waar je zo'n verrassende boodschap van kunt verwachten. Geen enkele supermarkt heeft zulke trouwe klanten, zegt Van Ossel. "Bovendien gebruiken klanten er massaal een boodschappenlijstje. Ze komen er om een voorraad in te slaan, impulsaankopen zijn er sowieso minder aan de orde.” Ook in de inrichting van de winkel zie je dat terug: er zijn weinig verleidingen en de beleving is 'minimaal'.
Dat de advertentie juist nu komt, is niet toevallig. "Dat heeft alles te maken met de inflatie”, zegt Van Ossel. “De laatste tijd wordt de consument er steevast op gewezen dat alles duurder wordt. Dat nodigt uit om het aankoopgedrag te herbekijken.” Ga dus naar Colruyt, want die helpt je zuinig zijn. Dat weet iedere Belg en dus gaan nu misschien weer wat vaker naar Colruyt en vangt het bedrijf zo toch de extra zuinigheid op.
Dit artikel afdrukken
'Delisting'
In sommige gevallen leidt de botsing tot lege schappen. Supermarkten halen producten uit het assortiment om de leverancier onder druk te zetten. Zeker de supermarkten die zich laten voorstaan op een 'laagsteprijsgarantie', zoals Jumbo in Nederland of Colruyt in België, komen in het nauw omdat hun marges lager zijn dan de inflatie die leveranciers willen doorbereken. Gaan ze daarin mee, dan moeten ze hun prijzen fors verhogen. Dat zullen consumenten niet accepteren, tenzij ze het allemaal doen. Dat gebeurt niet, omdat alle supers wachten op de eerste die het waagt om zich letterlijk uit de markt te prijzen.
Producten uit de schappen halen heet 'delisting'. Het is niet zonder risico, omdat de consument kan besluiten dat zij toch per se een kleine pot Nutella wil kopen. Zijn die er niet bij haar voorkeurssupermarkt, dan gaat ze naar een andere. En dat zien de supers natuurlijk niet graag.
Machtsverschuiving?
"Doorgaans gaat men er van uit dat de inkoper het overwicht heeft in de onderhandelingen, en dat fabrikanten uiteindelijk geen andere keuze hebben dan (op zijn minst gedeeltelijke) toegevingen te doen, als ze in de rekken willen blijven liggen," schrijft RetailDetail. In de huidige markt verandert de macht. De afgelopen maanden kwam het voor dat fabrikanten hun leveringen stopzetten. Dat kan doordat er de afgelopen decennia een consolidatieslag heeft plaatsgevonden en het aantal merkproducenten is gedecimeerd. Supermarkten onderhandelen nog maar met een relatief beperkt aantal zeer grote multinationals (vaak groter dan de retailers zelf). Alternatieve leveranciers voor een specifiek assortiment zijn domweg dun gezaaid en dus hebben inkopers minder opties om leveranciers tegen elkaar uit te spelen. Dat geeft fabrikanten een sterkere positie. En daar lijken ze zich meer dan ooit van bewust, aldus RetailDetail.
'Minder kopen'
En wie let in al dat geweld op de belangen van de consument? Op Foodlog zei Cees-Jan Adema, voorzitter van de Nederlandse federatie van voedingsproducenten, onlangs dat het "uiteindelijk in ieders belang is om tot een faire overeenkomst te komen. Het laatste waar wij bij gebaat zijn, is een hoge prijs voor de consument." In België richt lage-prijzensuper Colruyt zich deze week direct tot die consument met een originele aanpak van dat streven. In een paginagrote advertentie raadt Colruyt de consumenten aan "minder te kopen in de supermarkt". Wie 10% minder koopt, is zelfs goedkoper uit dan voorheen.
Een slimme zet van Colruyt, ingegeven door duurzaamheid, zegt woordvoerder Hanne Poppe in Het Nieuwsblad. "Colruyt Group is heel erg bezig met duurzaamheid. Wie te veel koopt, moet thuis veel weggooien. Dat willen we vermijden. Natuurlijk zien we onze klanten graag komen, maar we willen hen wel aanmoedigen om bewust met hun aankopen om te gaan.” En dat houdt in: boodschappenlijstjes maken, verpakkingen vergelijken en de goedkoopste kiezen en geen boodschappen doen op een lege maag.
Volgens de Belgische retailexpert Gino van Ossel is Colruyt bij uitstek de keten waar je zo'n verrassende boodschap van kunt verwachten. Geen enkele supermarkt heeft zulke trouwe klanten, zegt Van Ossel. "Bovendien gebruiken klanten er massaal een boodschappenlijstje. Ze komen er om een voorraad in te slaan, impulsaankopen zijn er sowieso minder aan de orde.” Ook in de inrichting van de winkel zie je dat terug: er zijn weinig verleidingen en de beleving is 'minimaal'.
Dat de advertentie juist nu komt, is niet toevallig. "Dat heeft alles te maken met de inflatie”, zegt Van Ossel. “De laatste tijd wordt de consument er steevast op gewezen dat alles duurder wordt. Dat nodigt uit om het aankoopgedrag te herbekijken.” Ga dus naar Colruyt, want die helpt je zuinig zijn. Dat weet iedere Belg en dus gaan nu misschien weer wat vaker naar Colruyt en vangt het bedrijf zo toch de extra zuinigheid op.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
De punten een langslopend:
Punt 1)
Geen speld tussen te krijgen en helemaal eens
Punt 2)
Acties is met regelmaat 2 voor de prijs van 1, en dat conflicteert met punt 1 en punt 7
Waarom acties > Waarom niet altijd vast laag?
Waarom niet hiervoor kiezen: Met een nieuwe versie van de laagsteprijsgarantie betaalt Hornbach nu pro-actief prijsverschillen terug. Ook bij eigen prijsverlagingen. Zelfs áchteraf. **
Punt 3)
Wat wordt hier bedoeld:
Kwantiteit voor kwaliteit?
Voordeelverpakkingen ? Zie punt 1 en punt 7
Productievoorwaarden en omstandigheden doen er niet toe > True pricing juist niet aan doen is wat hier geadviseerd wordt?
Punt 4)
Niets op tegen inderdaad
Punt 5)
Merken hebben toch toegevoegde waarde t.o.v. huismerken vanuit consumenten perspectief?
Punt 6)
Prima punt, maar dat staat toch al in punt 1?
Punt 7)
Prima punt, maar dit zit toch eigenlijk al in boodschappen voorbereiden. Prima om het te herhalen als begin punt van voorbereiding: Start bij wat heb ik nog in huis.
Punt 8)
Eens en prima om met een knipoog tip af te sluiten. Hou ik wel van :-).
Aangezien het zwaarte punt van de titel in punt 2 zit ligt daar ook de meeste ruimte voor het anders gaan doen.
Heerlijk die disruptie, en die disruptie gaat gewoon door.
** 'Hornbach zet retail op zijn kop', was de titel van het persbericht.
Overal stijgen de kosten en voor veel levensmiddelen zit de energie en kunstmest prijs er nog niet in verwerkt.
Dit levert van de super in Nld, altijd de laagste, gelinkte bericht.
Colruyt probeert het nu anders, echter zal er niets anders opzitten dan de portemonnee open te trekken en keuzes te maken. Ook Belgie kent een beperkte hoeveelheid inkooporganisaties (7), wat het niet eenvoudig maakt, net als in Nld (5).
De prijzen blijven nog wel even zeker met huidige geopolitieke spanning en onze energietransitie.
Wat moet de consument in de supermarkt laten staan dan? Om welke 10% producten handelt dit?
Onbruikbare... 'te luxe'? Of levensnoodzakelijke met een netto te besteden bedrag van €50 per week?
Ik zou zeggen: hamsteren die producten die nu nog voor de oude prijs zijn.... betere rente gaat je geld niet opleveren zonder vermogen
(vanochtend weer 3 grote blikken reuze witte bonen meegepikt bij de Turk voor 99 cent... zal niet lang meer duren.... en heb een grote voorraadkamer.. ga straks interen op mn vermogen ;)
De BTW op AGF afschaffen - of het terugdraaien van die enorme verhoging, dat moet net zo snel kunnen als dat die ingevoerd is - zou al n hoop schelen.
Als de familie van Eerd, Heijn en anderen dan zo per se iets willen doen, dan laat ze de franchise vergoeding maar wat verlagen voor de uitbaters. Dan maar een paar jaar niet in de quote 500.
Supermarkt Colruyt adviseert ‘koop minder’, roep ik al jaaaren. Maar wat moet je dan met al dat overtollige geld? Terras vernieuwen, voortuintje met blokken beton zoals bij de buren, weer een andere auto, overdekt terras met sofa's, een bar, koelkast en BBQ? What's next?