Bijna €1 miljoen per dag gaf Ahold Delhaize in 2021 uit aan coronakosten (zoals beschermende maatregelen in winkels) én de ondersteuning van lokale gemeenschappen. Dat blijkt uit de jaarcijfers die het concern woensdag publiceerde, schrijft Distrifood. In totaal ging het om €364 miljoen wereldwijd, waarvan €199 miljoen aan 'liefdadigheidsdonaties'. In Nederland doneerde Albert Heijn bijvoorbeeld €800.000 aan voedselhulpprogramma's en ondersteunde Bol.com met een donatie van boeken ter waarde van €400.000 tijdens de Kinderboekenweek het onderwijs aan kinderen.

In het tweede coronajaar vielen de directe coronakosten lager uit dan in 2020, toen Ahold Delhaize wereldwijd zo'n €600 miljoen extra uitgaf. Maar net als in 2020 profiteerde de supermarktketen ook van de coronacrisis: de omzet steeg met 3,3% naar €75,6 miljard en ook de winst was in lijn met de verwachtingen. Door de pandemie waren niet-essentiële winkels en horeca lange tijd gesloten of gedeeltelijk open, zodat mensen voor hun eten en drinken op de supermarkten aangewezen waren. Ook gingen consumenten meer online boodschappen bestellen en dat bleven ze na de versoepelingen doen.

Ondanks de beter dan verwachte jaarcijfers daalde de beurskoers van Ahold Delhaize woensdag met 6%. Topman Frans Muller gaf aan dat het concern minder contracten met leveranciers heeft afgesloten dan normaal rond deze periode. Beleggers vrezen daarom dat er zich meer prijsconflicten met leveranciers - zoals onlangs met Nestlé - zullen voordoen, en dat dat de winst zal uithollen. Ahold Delhaize houdt het op een verwachte winstmarge van minstens 4%, iets minder dan waarop gehoopt was.

Volgens Muller zijn de onderhandelingen noodzakelijk om vast te stellen of prijsverhogingen 'gerechtvaardigd' zijn. Alleen dan is Ahold Delhaize van plan ze aan klanten door te berekenen. "In Nederland was de inflatie van voeding in januari 4,3%," zegt Muller in het FD. "Consumenten zien dat op zich afkomen. Alleen als prijsverhogingen acceptabel zijn, zullen wij die meenemen." Acceptabel betekent voor Muller in lijn met de inflatie en gestegen kosten van grondstoffen, energie, verpakkingen, transport of lonen. "We proberen goed te begrijpen waar de hogere prijzen waar wij mee te maken krijgen in zitten", zegt Muller op RTL Nieuws. "Prijsstijgingen die we goed kunnen begrijpen waarvan we zeggen 'ja, dat is reëel', daarvan denken we dat klanten die ook zullen begrijpen."
  • Deel
Druk af