Voormalig CEO Jef Colruyt durft te voorspellen dat de winst het lopende boekjaar met minstens 50% zal stijgen. Het bedrijf verwacht dat het bedrijfs- en nettoresultaat in boekjaar 2023/24 in “belangrijke mate” stijgt. Dat betekent op de schaal van oud-FD-journalist Harry Mock (schaal van Mock) een stijging van 12 tot 20%. Oftewel: het gaat Colruyt weer voor de wind.

Net als alle andere supermarktketens zag Colruyt vorig jaar zijn kosten flink oplopen. De producentenprijzen (de prijs die een retailer betaalt) liepen hoog op. Ook de consumentenprijzen stegen (de prijs die de consument betaalt), maar supermarkten konden het zich niet veroorloven die in hetzelfde tempo te verhogen als de producentenprijzen. Onder meer vanwege de grote concurrentie tussen supermarktketens. Dat gaf de winstcijfers vorig boekjaar een flinke tik.

De afgelopen maanden normaliseerde de situatie weer. De producentenprijzen, de inflatie aan de fabriekspoort, daalden veel forser dan de consumentenprijzen, schrijft De Tijd. De prijzen aan de fabriekspoort zijn weer onder die van de supermarktpoort gezakt. Dat betekent een fors betere winstmarge. Of zoals de Belgische zakenkrant het noemt: bij de retailer wordt inflatie plots van tegenwind een stevige rugwind.

Omdat ook de concurrentie de prijzen verhoogde, kon prijsvolger Colruyt zijn prijzen opdrijven. Daarmee nam de druk op de winst af. ‘Er kwam weer zuurstof in de markt’, zo omschrijft operationeel directeur Jo Willemyns de situatie vanaf april.

Promodruk bedreiging marktaandeel
Bij Colruyt uit het zich in een beurskoers die nog forser herstelt dan de winst. Dat mocht ook wel na 4 winstwaarschuwingen die de beurskoers eind 2022 naar het laagste peil sinds 2005 stuurde, schrijft redacteur beleggen Kurt Vansteeland in De Tijd. En dat allemaal na de exit van Jef Colruyt als CEO naar de eerste CEO van buiten de familie: Stefan Goethaert. “Niettemin neemt Colruyt afscheid nu het gros van het slechte nieuws in de marges verrekend zit”, aldus Vansteeland. Het betekent overigens geen exit van de familie. Die versterkte vorig jaar de greep en heeft nu meer dan 60% van de retailholding in handen. De nu als voorzitter van de aandelenholding actieve Jef waarschuwt voor een prijzenoorlog. Die zal volgen op een lange periode van historisch lage promotiedruk. Hij verwacht dat er veel promotiegeweld op de markt af zal komen.

In Gondola waarschuwt Goethaert dat België voeding uit handen dreigt te geven. Daarbij doelt Goethaert op het loonkostenverschil met de distributiecentra van, zonder ze bij naam te noemen, Nederlandse supermarktketens. “We zien ook hoeveel bedrijven magazijnen bouwen in Nederland, terwijl er in België weinig gebeurt. Wij willen onze winkels blijven bevoorraden vanuit België.”
Dit artikel afdrukken