Op de veiling kost een halve kilo asperges 3,50 euro. Colruyt biedt diezelfde halve kilo deze week aan voor 2,99 euro. Het verlies draagt de super zelf, om maar geen klanten kwijt te raken aan Lidl. Die discounter verkocht als eerste verse asperges voor de aanbiedingsprijs van 2,99 euro.

'Reactie op de concurrentie'
Volgens Tony De Bock, directeur productpromotie van Colruyt, mag de super de asperges onder de kostprijs verkopen. "Wij reageren altijd op de prijs van de concurrent. Als die lager is, dan verlagen wij onze prijs ook. We zullen dat blijven doen en dus hebben we onder de kostprijs verkocht. Dat mag, als het tijdelijk is en als het gaat om een reactie op de concurrentie", zegt hij in De Morgen.

Lidl zegt de asperges niet onder de kostprijs te verkopen. De actieprijs zou al weken geleden met de bestaande leveranciers in Nederland afgesproken zijn.

Marktspecialisten verwachten dat de prijzenoorlog in de Belgische versmarkt nog wel even door zal zetten
'Versdiscounter voor gezinnen'
Supermarktketen Colruyt was altijd de lage-prijzen-super van België. Maar de super voelt de hete adem van Lidl in zijn nek. Discounter Lidl presenteert zich sinds kort in Belgie als 'versdiscounter'. In Nederland en Duitsland heeft Lidl al geruime tijd een koppositie opgebouwd als de supermarkt met de beste groente en fruit.

Groente en fruit goedkoper
Marktspecialisten verwachten dat de prijzenoorlog in de Belgische versmarkt nog wel even door zal zetten. "Ik ben benieuwd hoe Colruyt en Delhaize hier verder op gaan reageren", zegt Jorg Snoeck in De Morgen. "Zij kunnen dat niet zomaar laten gebeuren. Groenten en fruit zullen dus goedkoper worden."

Fotocredits: 'L'asparago bianco di Bassano', Andrea Martinello
Dit artikel afdrukken