Als sinds 2003 zitten supermarkten gevangen in een koude prijzenoorlog waar ze niet uit weg lijken te kunnen komen. Ze hebben in feite de macht over hun bedrijfsvoering verloren. Dat schrijft ABN Amro in een analyse die vandaag verscheen.

Consument pakt alle voordeel
In een persbericht bij de analyse verwoordt de bank het als volgt: De afgelopen 10 jaar groeiden prijzen slechts mondjesmaat, vaak met minder dan de inflatie. Het resultaat is dat de wereldmarktprijzen feitelijk de supermarktprijzen bepalen, hoewel met een vertraging van ongeveer een half jaar. Als de wereldmarktprijs stijgt, is de marge vaak te gering om dit zelf op te vangen en wordt dit doorberekend aan de consument. Als de wereldmarktprijs daalt, zijn supermarkten door de prijsconcurrentie gedwongen om dit direct door te geven aan de consument. Ruimte voor een eigen, onderscheidend, prijsbeleid, waarin schokken kunnen worden opgevangen of marges kunnen worden versterkt, is er niet meer. De consument wordt nu direct geconfronteerd met schommelingen op de wereldmarkt. ABN AMRO verwacht dat deze situatie ook de komende jaren zal aanhouden.

Reuzen op natte lemen voeten
De bank nadert daarmee dicht tot de verontrustende analyse dat het business model van de supermarkt 'op klappen staat'. Foodlog wijst al jaren op de kwetsbaarheid van supermarkten die geen supermachten, maar reuzen op lemen voeten zijn. Onlangs verscheen een analyse die onder insiders al wat langer rondzingt. Supermarkten kunnen hun deuren nog slechts ophouden dankzij de verkoopbonussen die zij ontvangen van hun leveranciers. Op de verkopen zelf, wordt geen winst meer gemaakt omdat voortdurend een te groot deel van het assortiment 'in de aanbieding' wordt aangeboden. Als die analyse klopt, zijn de voeten van de reuzen nat geworden.

Op dit moment hebben supermarkten nog maar 1 strategie: het verlagen van hun inkoopkosten door hun inkoopvolume te vergroten. In dat licht moet dan ook het nieuws van gisteren worden gezien: het Duitse Metro en het Franse Auchan gaan samen inkopen.

Fotocredits: ABN Amro, amsfrank
Dit artikel afdrukken