En ineens zijn de schappen met kleine potten Nutella bij de Belgische supermarktketen Colruyt leeg. Grote potten zijn er nog wel (De Tijd, 1.1). Zo wordt de door verschillende producenten, waaronder Unilever, al aangekondigde voedselinflatie dan toch zichtbaar voor de consument.

Hoewel Colruyt in principe geen mededelingen doet over de oorzaak van de lege schappen, is het voor retailexperts niet lang raden. "Op dit moment zijn de prijsonderhandelingen bezig tussen supermarkten en leveranciers. Dat gebeurt elk jaar en dat is om de juiste prijzen voor volgend jaar vast te leggen," zegt Stefan Van Rompaey, hoofdredacteur van vakblad RetailDetail. De afgelopen tijd hebben verschillende merkfabrikanten al aangekondigd dat er prijsverhogingen aankomen. Dat is het gevolg van hoogoplopende grondstof-, transport- en energiekosten vanwege de coronacrisis. Maar juist voor Colruyt levert dat netelige situaties op. "Dat komt door hun laagste prijs garantie. Zij willen niet als eerste de prijs verhogen. En ze willen ook zeker zijn dat ze dat minder hard moeten doen dan de concurrenten. Dat maakt het voor hen allemaal extra moeilijk.”

Colruyt benadrukt te verwachten dat de situatie snel opgelost zal worden en "dat we die ontbrekende producten terug zullen kunnen aanbieden, aan een correcte prijs voor de consument.”

Miljoenenstrop
Na het mondkapjesdebakel van dinsdag moet het ministerie van Volksgezondheid (VWS) opnieuw een bittere pil slikken. Het ministerie heeft afgelopen maand 4,1 miljoen sneltests moeten vernietigen omdat de houdbaarheidsdatum is overschreden (Trouw, 3.8). De kosten van die operatie lopen in de tientallen miljoenen. Nog eens 5,3 miljoen sneltests hebben een uiterste houdbaarheidsdatum tot eind 2021. Die wacht waarschijnlijk dus eenzelfde lot, omdat ze zeer waarschijnlijk niet voor die datum gebruikt zullen worden.
Dit artikel afdrukken