De Duitse discountketen Aldi Süd eist een 'voorraadgarantie' van zijn leveranciers met het oog op toekomstige onrustige tijden, zoals pandemieën (zoals de huidige coronapandemie), sociale onrust of zelfs oorlog.
In geval van "omstandigheden die objectief de veronderstelling rechtvaardigen dat de vraag naar de door de verkoper te leveren goederen op korte termijn aanzienlijk zal toenemen" wil Aldi dat zijn leveranciers gedurende een periode van 3 maanden 130 tot 150% van de gebruikelijke hoeveelheid kunnen leveren. Lukt dat niet, dan moet de fabrikant een schadevergoeding betalen.
Op deze manier wil Aldi zich, "in het belang van onze klanten", indekken tegen een plotse hamsterwoede als er zich opnieuw een crisis - zoals een pandemie of sociale onrust - voordoet. De keten wil tot iedere kost vermijden dat klanten met lege schappen geconfronteerd worden en wellicht bij een concurrent hun boodschappen gaan doen. Aldi zag de afgelopen jaren zijn marktaandeel afkalven.
Het is voor het eerst in de geschiedenis, schrijft het Duitse vakblad Lebensmittel Zeitung, dat een dergelijke clausule opgenomen is in de afspraken tussen detailhandel en industrie. De fabrikanten vinden de eis te ver gaan en aarzelen ermee in te stemmen. De eis van 'boventallige' hoeveelheden gaat hen te ver, gezien de manier waarop ze in de coronacrisis aan hun verplichtingen hebben weten te voldoen.
Ook zeggen de leveranciers dat zij op verzoek van de detailhandel in de aanloop naar Kerst zulke grote voorraden hebben opgebouwd, dat ze begin 2021 nauwelijks bestellingen hebben ontvangen. Dat betekent dat zij met het risico van onverkochte voorraden zitten terwijl de supermarkten ongekende omzetten maken.
'Coronaboete'
Ook in Nederland speelt deze problematiek. Deze week haalde Albert Heijn zich de woede van zijn leveranciers op de hals door in de leveringsvoorwaarden een 'coronaboete' op te nemen. Concurrent Jumbo liet meteen weten in voorkomende gevallen met zijn leveranciers in gesprek te gaan en boetes 'niet gepast' te vinden.
Dit artikel afdrukken
Op deze manier wil Aldi zich, "in het belang van onze klanten", indekken tegen een plotse hamsterwoede als er zich opnieuw een crisis - zoals een pandemie of sociale onrust - voordoet. De keten wil tot iedere kost vermijden dat klanten met lege schappen geconfronteerd worden en wellicht bij een concurrent hun boodschappen gaan doen. Aldi zag de afgelopen jaren zijn marktaandeel afkalven.
Het is voor het eerst in de geschiedenis, schrijft het Duitse vakblad Lebensmittel Zeitung, dat een dergelijke clausule opgenomen is in de afspraken tussen detailhandel en industrie. De fabrikanten vinden de eis te ver gaan en aarzelen ermee in te stemmen. De eis van 'boventallige' hoeveelheden gaat hen te ver, gezien de manier waarop ze in de coronacrisis aan hun verplichtingen hebben weten te voldoen.
Ook zeggen de leveranciers dat zij op verzoek van de detailhandel in de aanloop naar Kerst zulke grote voorraden hebben opgebouwd, dat ze begin 2021 nauwelijks bestellingen hebben ontvangen. Dat betekent dat zij met het risico van onverkochte voorraden zitten terwijl de supermarkten ongekende omzetten maken.
'Coronaboete'
Ook in Nederland speelt deze problematiek. Deze week haalde Albert Heijn zich de woede van zijn leveranciers op de hals door in de leveringsvoorwaarden een 'coronaboete' op te nemen. Concurrent Jumbo liet meteen weten in voorkomende gevallen met zijn leveranciers in gesprek te gaan en boetes 'niet gepast' te vinden.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Supermarkten hebben de vrijheid om de lijst met contractvoorwaarden oneindig lang te maken.
En dan gaat de kruik net zo lang te water tot ie barst.
@ 11, Erik van Dam : Klopt. De bedoeling was ook demogelijke gevolgen te schetsen, gezien de hoeveelheden, die een club als Aldi Sued af kan nemen. Ook voor AH, in beduidend kleinere mate. In Zaandam zit een club, waar ik te horen kreeg: "Bellen wij u of u ons ?" ... Ik u.. "Dan zijn we niet geïnteresseerd". Nou, dan niet !
Overigens, vraag aan diezelfde organisaties: "als bij u een staking is, of een blokkade, hoe vergoedt u dan uw klanten, die mis gegrepen hebben in uw winkels ? "
Het stukje gaat alleen niet over Lidl.
Je zal maar.. ach kokosmelk... uit Z.O. Azië leveren en.. er een containeroorlog uitbreekt als eind 2020-begin 2021 en zeevracht in korte tijd van US$ 750 naar US$ 5000 per 20ft gaat. Lidl had slechts 35 containers nodig voor één actie kokosmelk, een werkelijk vitaal product, dus... miljoentje aan $ weg.
Dus zullen wat leveranciers de deur van dit soort clubs voorbijgaan...
Klopt, en ook in België en Frankrijk heb je Aldi Nord. De Britten hebben Süd, de wat luxere.