Grootse plannen had de supergoedkope Russische supermarktketen Mere. De prijsbreker zou dit jaar nog 10 winkels in België openen en ook in Frankrijk, Groot-Brittannië en Duitsland (100 winkels dit jaar) aan de weg timmeren. Met winkels waar de prijzen onder die van Aldi en Lidl zouden liggen, de producten in dozen opgestapeld staan en minimale fratsen. Met dat model bouwde Mere in Rusland en Oost-Europa het afgelopen decennium een netwerk van al 2.500 vestigingen op.

Maar de geplande opening in het Vlaamse Opwijk ging niet door. "Mere vroeg en kreeg zijn socio-economische vergunning, voor een filiaal aan de Steenweg naar Vilvoorde,” zegt burgemeester Inez De Coninck van Opwijk in Het Nieuwsblad. “Maar nadien hebben we niets meer van hen gehoord. We wilden nochtans op de hoogte blijven van hun opening deze maand, zodat de politie de verkeersdrukte daar dan wat in goede banen kon leiden. Ik weet niet wat er aan de hand is.”

Dat weet retailkennisplatform Gondola wel. Mere kan geen leveranciers vinden die aan hun scherpe voorwaarden voldoen. Het businessmodel van Mere is gebouwd op leveranciers die hele lage prijzen rekenen, zelf hun producten naar de winkels brengen en bovendien alleen betaald worden voor wat daadwerkelijk verkocht wordt. Alle risico's van derving en logistiek schakelt Mere dus uit. In het voormalige Oostblok werkt dat, maar in Duitsland (waar de teller op 5 winkels staat), Frankrijk en België stropt het. En dus stropt ook de uitrol.

Retailexpert Gino Van Ossel wijst erop dat de markt in West-Europa danig verschilt van die in Oost-Europa. "[Mere] is zeer populair in het voormalige Oostblok, waar de inkomens diep onder die van ons liggen. Voor zeer veel mensen is de laagste prijs er allicht de belangrijkste motivatie om bij Mere te winkelen. Ook bij ons is er een groep mensen die met heel weinig geld moet zien rond te komen. Voor hen zijn de prijzen dus de belangrijkste reden om voor een bepaalde winkel te kiezen. Maar die groep klanten is veel kleiner dan in het Oostblok. Te klein om een hele keten op te laten draaien."

Van Ossel trekt de vergelijking met de uitrol van Albert Heijn en Jumbo, die gestaag hun opmars in België plannen vanuit een sterke positie in het thuisland. "Een nieuwe winkelketen uitrollen vergt tijd," zegt hij. "Mere wil lopen nog voor het kan stappen."
  • Deel
Druk af