De markt voor gezonde gemaksvoeding en alternatieven voor kindersnoep groeit snel. Het woord ‘functional foods’ valt niet meer, dat klinkt veel te medisch. Op het aanstaande Food for Kids-symposium worden de meest veelbelovende producten van nieuw en duurzaam Amerikaans ondernemerschap gepresenteerd. Het lijkt een kwestie van tijd voordat de multivitaminebeertjes ook Nederland veroveren.
Snel gezond worden, dat moet zeker lukken met healthy fastfood. Het woord zegt het immers al. Het is niet door corona in gang gezet, maar wel versneld: de trend om in allerijl de weerstand tegen besmetting te verbeteren. Overstappen op een betere leefstijl met een bijpassende eetgewoonte is tenminste iets wat je kan doen om het virus te verslaan. Of het helpt is een ander verhaal. Als het met aantrekkelijke producten kan, is het in ieder geval goed voor het humeur.
Haribo-beertjes
De vitaminesupplementen zijn niet aan te slepen, maar het innemen ervan blijft een medische handeling. Nieuwe alternatieven voor de zure bruistabletten en de bittere pastilles zullen de onstuitbare vraag naar extra vitaminen en mineralen en andere populaire preparaten doen toenemen. Een grotendeels gecreëerde vraag, want de meeste mensen hebben geen extra vitaminen nodig om gezond te blijven.
Meerdere producenten veroverden met uitgekiende marketing en steun van influencers als Kim Kardashian en Kylie Jenner het wagenwijd open liggende gat in de markt tussen snoep en vitaminepil. Dat vereiste wel herformulering van de geliefde winegum-achtige snoepjes. Die werden aanvankelijk gemaakt van heerlijk kauwbare gelatine, dat uit slachtafval wordt verkregen. Niet erg vegan, dus daar moest een alternatief voor komen: pectine.
Eerst kon er alleen maar vitamine C aan snoepjes worden toegevoegd, pectine en nieuwe fabricagetechnieken maakten de vervaardiging van multivitaminebeertjes mogelijk.
Tweens
Wie wil weten waar het heengaat met de vraag naar gezonde gemaksvoeding, moet naar de jeugd kijken. Vooral de zogeheten tweens zijn een voor de marketing interessante groep. Kinderen in de leeftijd van 9 tot 12 zijn geen onnozele ukkies meer, maar ook nog geen al te kritische tieners. Ze zijn zowel heel uitgesproken in hun voorkeuren als sterk beïnvloedbaar door influencers en social media.
Tween culture, en dan in het bijzonder wat er gedaan kan worden om de aandacht van jonge tieners te pakken en te houden, is het onderwerp van een virtuele paneldiscussie (een van de vele) tijdens Food for Kids, een online-symposium dat georganiseerd wordt door FoodNavigator-USA. Gezien de samenstelling van dit forum (een medische professional en moeder van een influencer, een internetjurist en een directeur van een kindersnackfabriek) kan het een levendige discussie opleveren.
Tijdens Food for Kids worden drie (van zeer vele) nieuwe producten van beginnende bedrijven in het zonnetje gezet. Deze zogenoemde trailblazers zijn: MightyMe, snoepjes voor heel jonge kinderen waarin pinda’s verwerkt zitten, bedoeld om notenallergie te voorkomen; GoodFeeding, dat biologische babyhapjes maakt; en CHUM Food Bites, gedroogde stukjes fruit voor kinderen.
Wat opvalt aan deze producten - reden om ze te selecteren voor FoodNavigator - is dat ze met de allerbeste intenties ontwikkeld zijn. Het woord ‘functional foods’ wordt niet meer gebruikt, dat klinkt veel te medisch. Bij MightyMe is de kinderarts en allergiespecialist Gideon Lack betrokken, die in 2015 het gezaghebbende LEAP-onderzoek naar pinda-allergie publiceerde.
CHUM is het werk van Benjamin Bartley, behalve wereldwijd actief met het beschermen van haaien, ook bezorgde vader. Hij zag het gebit van zijn kinderen verwoest worden door hun gesnoep. Ze aten uit zichzelf geen fruit (een bekend fenomeen voor alle ouders), maar smullen van de zakjes CHUM, die alleen maar gedroogde stukjes fruit bevatten en geen toevoegingen zoals andere merken die hebben.
Gaan deze producten een gouden toekomst tegemoet? Of zeggen opvoeders: ik geef mijn baby wel een lik pindakaas, maal zelf babyvoeding en schil dagelijks een appeltje?
De online presentaties en paneldiscussies tijdens FoodNavigator-USA Summit 2020: Food for Kids lopen van 21 oktober tot 18 november en zijn na inschrijving gratis te volgen.
Dit artikel afdrukken
Haribo-beertjes
De vitaminesupplementen zijn niet aan te slepen, maar het innemen ervan blijft een medische handeling. Nieuwe alternatieven voor de zure bruistabletten en de bittere pastilles zullen de onstuitbare vraag naar extra vitaminen en mineralen en andere populaire preparaten doen toenemen. Een grotendeels gecreëerde vraag, want de meeste mensen hebben geen extra vitaminen nodig om gezond te blijven.
Nieuwe alternatieven voor de zure bruistabletten en de bittere pastilles zullen de onstuitbare vraag naar extra vitaminen en mineralen en andere populaire preparaten doen toenemenAmerikanen onder de 35 nemen massaal extra vitaminen en dan het liefst in de vorm van snoepjes, gummy vitamins. Zeg maar Haribo-beertjes waar alles in zit. De markt daarvan groeit snel, schrijft Business Insider.
Meerdere producenten veroverden met uitgekiende marketing en steun van influencers als Kim Kardashian en Kylie Jenner het wagenwijd open liggende gat in de markt tussen snoep en vitaminepil. Dat vereiste wel herformulering van de geliefde winegum-achtige snoepjes. Die werden aanvankelijk gemaakt van heerlijk kauwbare gelatine, dat uit slachtafval wordt verkregen. Niet erg vegan, dus daar moest een alternatief voor komen: pectine.
Eerst kon er alleen maar vitamine C aan snoepjes worden toegevoegd, pectine en nieuwe fabricagetechnieken maakten de vervaardiging van multivitaminebeertjes mogelijk.
Tweens
Wie wil weten waar het heengaat met de vraag naar gezonde gemaksvoeding, moet naar de jeugd kijken. Vooral de zogeheten tweens zijn een voor de marketing interessante groep. Kinderen in de leeftijd van 9 tot 12 zijn geen onnozele ukkies meer, maar ook nog geen al te kritische tieners. Ze zijn zowel heel uitgesproken in hun voorkeuren als sterk beïnvloedbaar door influencers en social media.
Tween culture, en dan in het bijzonder wat er gedaan kan worden om de aandacht van jonge tieners te pakken en te houden, is het onderwerp van een virtuele paneldiscussie (een van de vele) tijdens Food for Kids, een online-symposium dat georganiseerd wordt door FoodNavigator-USA. Gezien de samenstelling van dit forum (een medische professional en moeder van een influencer, een internetjurist en een directeur van een kindersnackfabriek) kan het een levendige discussie opleveren.
Meerdere producenten veroverden met uitgekiende marketing en steun van influencers als Kim Kardashian en Kylie Jenner het wagenwijd open liggende gat in de markt tussen snoep en vitaminepilCHUM
Tijdens Food for Kids worden drie (van zeer vele) nieuwe producten van beginnende bedrijven in het zonnetje gezet. Deze zogenoemde trailblazers zijn: MightyMe, snoepjes voor heel jonge kinderen waarin pinda’s verwerkt zitten, bedoeld om notenallergie te voorkomen; GoodFeeding, dat biologische babyhapjes maakt; en CHUM Food Bites, gedroogde stukjes fruit voor kinderen.
Wat opvalt aan deze producten - reden om ze te selecteren voor FoodNavigator - is dat ze met de allerbeste intenties ontwikkeld zijn. Het woord ‘functional foods’ wordt niet meer gebruikt, dat klinkt veel te medisch. Bij MightyMe is de kinderarts en allergiespecialist Gideon Lack betrokken, die in 2015 het gezaghebbende LEAP-onderzoek naar pinda-allergie publiceerde.
CHUM is het werk van Benjamin Bartley, behalve wereldwijd actief met het beschermen van haaien, ook bezorgde vader. Hij zag het gebit van zijn kinderen verwoest worden door hun gesnoep. Ze aten uit zichzelf geen fruit (een bekend fenomeen voor alle ouders), maar smullen van de zakjes CHUM, die alleen maar gedroogde stukjes fruit bevatten en geen toevoegingen zoals andere merken die hebben.
Gaan deze producten een gouden toekomst tegemoet? Of zeggen opvoeders: ik geef mijn baby wel een lik pindakaas, maal zelf babyvoeding en schil dagelijks een appeltje?
De online presentaties en paneldiscussies tijdens FoodNavigator-USA Summit 2020: Food for Kids lopen van 21 oktober tot 18 november en zijn na inschrijving gratis te volgen.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Nu nog Haribo's met essentiële aminozuren en vezels en je hebt een volwaardig verantwoord snoepje.
Beste Huib. Leuk stuk. Ik denk echter niet dat in Europa en snoep met vitamine(claim)s op de markt gaan komen. Hiervoor hebben we de gezondheidsclaimsverordening 1924/2006/EG die juist is gemaakt om misleiding met gezondheidsclaims te voorkomen. Deze regulering heeft speciale aandacht voor kinderproducten/claims. Dus snoepjes met gezondheidsclaims zullen er m.i. niet komen.
Sommige zaken verlopen niet via de officiële kanalen. In dit geval lijkt mij de macht van enerzijds de aantrekkelijkheid voor de luie consument, ouders en kinderen, en anderzijds de sluwheid van de producenten met hun influencers en dataverzamelaars, ervoor te kunnen zorgen dat de zogenaamde gezondheidsclaims ('is ook maar een mening') helemaal niet nodig zijn voor een rijke afzet en een intensief gebruik. De snoepwinkel zal zich eventueel verplaatsen naar Kruidvat. De reclame zal gaan met slogans als: Snoep voor echte helden of warriors. En facebook doet de rest: 'Ik gun mijn kinderen graag gezonde snoepjes, ook al mag je ze zo niet noemen van de overheid!' en 'Het is toch te gek dat dat iets wat gezonder is dan suiker wordt tegengewerkt omdat het gezond heet?'
Stephan #2, multivitaminesnoepjes zijn gewoon op internet te bestellen. Bij meerdere Nederlandstalige webwinkels. Iets weerhield mij ervan dat te melden in mn stuk.
Vraag: zijn de toelatingseisen voor dit soort producten in de VS zoveel lichter dan in de EU?
Hoi Huib. Ik ken de regelgeving in de USA hierop niet. Daar is men wat vrijer. Maar gezondheidsclaims op kinderproducten in EU zijn niet toegestaan, tenzij ze specifieke EFSA goedkeuring hebben. Dit zijn artikel 14 claims volgens mij. Wat via websites wordt aangeboden, is moeilijk (dus niet onmogelijk om) te handhaven door de NVWA.