De Provincie Gelderland heeft recent tientallen vergunningen geweigerd voor uitbreidingen van veehouderijen. Volgens een ingewijde zou er sprake zijn van nieuw beleid. Het zou verklaard worden door de stikstofruimte die nodig is om Lelystad Airport te kunnen laten uitbreiden.
Dat schrijft Schipholwatch in een bericht waarin het 43 van dergelijke afwijzingen toevoegt.
De vergunningsaanvragen zijn afgewezen op grond van de Wet natuurbescherming, die onder meer de maximale neerslag van stikstofverbindingen op beschermde natuurgebieden bepaalt. Voorheen waren dergelijke afwijzingen ongebruikelijk volgens Schipholwatch.
Net als andere industrieën, moeten boeren hun bijdrage leveren aan de bescherming van stikstofgevoelige natuur. Volgens een ingewijde worden de vergunningen geweigerd om stikstofruimte te creëren voor de uitbreiding van Lelystad Airport tot volwaardige luchthub naast Schiphol.
Het vliegveld meende slechts gehouden te zijn aan een meldingsplicht voor zijn activiteiten bij het ministerie van LNV. Dat bleek onjuist nadat de burgergroep SATL-Lelystad had aangetoond dat het vliegveld meer stikstofoxiden zal uitstoten dan het had laten berekenen. Volgens eerdere sommen zou de stikstofuitstoot van een vliegtuig hoog in de atmosfeer oplossen en geen invloed hebben op omliggende natuurgebieden. Er blijkt echter voldoende grond om aan te nemen dat stikstofoxiden ook neerslaan op natuurgebieden rond Lelystad. Het zou onder meer gaan om de Veluwe, Nederlands grootste Natura2000-gebied, dat gelegen is in de provincie Gelderland.
Eerder kocht de provincie Noord-Brabant in stilte boerderijen om de bouw van een logistiek park mogelijk te maken. De andere provincies reageerden sterk afwijzend. Indien inderdaad sprake is van beleid, zouden in dit geval Flevoland en Gelderland zonder democratische besluitvorming stilzwijgend kiezen tegen de toekomst van boerenbedrijven ten faveure van de luchtmobiliteit van Nederland.
Houtje-touwtje overhevelingen en touwtrekken om de claims
Sinds de stikstofwetgeving PAS in mei vorig jaar door de Raad van State werd doorgehaald, komen boeren, bouw, energie en mobiliteit elkaar in Nederland voortdurend juridisch tegen omdat ze allemaal aansprak moeten maken op het gebruik van dezelfde beperkte milieuruimte. Sindsdien zijn kabinet en provincies in een voortdurende crisissituatie op zoek naar houtje-touwtje oplossingen om in ieder geval voorgenomen bouw- en mobiliteitsprojecten niet te hoeven stilleggen.
Ook de koeienvoermaatregel van minister Schouten was zo'n ad hoc oplossing op nationaal niveau. Inmiddels is die omgezet in een varkenssanering, door het activeren van bespaarde stikstof op de balans van de overheid. De overheid vond die stikstofruimte als het ware nog in haar achterzak omdat ze afspraken heeft met boeren om varkensstallen uit de markt te halen en besloot daarover te gaan beschikken om bouwplannen niet te hoeven frustreren. Inmiddels maken de betreffende boeren alsnog aanspraak op de geactiveerde waarde van die milieuruimte, ondanks het feit dat ze al afspraken hadden gemaakt met de overheid om hun bedrijven te staken. Zij claimen dat de milieugebruiksruimte van hun bedrijfstak niet zomaar naar een andere mag worden overgeheveld.
Onderwijl zeggen Gelderse boeren klaar te zijn met de bemoeienis van ecologen met hun bedrijfsvoering rond de Veluwe omdat ze die economisch als zodanig beperkend ervaren dat een reële bedrijfsvoering niet meer mogelijk is.
Dit artikel afdrukken
De vergunningsaanvragen zijn afgewezen op grond van de Wet natuurbescherming, die onder meer de maximale neerslag van stikstofverbindingen op beschermde natuurgebieden bepaalt. Voorheen waren dergelijke afwijzingen ongebruikelijk volgens Schipholwatch.
Net als andere industrieën, moeten boeren hun bijdrage leveren aan de bescherming van stikstofgevoelige natuur. Volgens een ingewijde worden de vergunningen geweigerd om stikstofruimte te creëren voor de uitbreiding van Lelystad Airport tot volwaardige luchthub naast Schiphol.
Het vliegveld meende slechts gehouden te zijn aan een meldingsplicht voor zijn activiteiten bij het ministerie van LNV. Dat bleek onjuist nadat de burgergroep SATL-Lelystad had aangetoond dat het vliegveld meer stikstofoxiden zal uitstoten dan het had laten berekenen. Volgens eerdere sommen zou de stikstofuitstoot van een vliegtuig hoog in de atmosfeer oplossen en geen invloed hebben op omliggende natuurgebieden. Er blijkt echter voldoende grond om aan te nemen dat stikstofoxiden ook neerslaan op natuurgebieden rond Lelystad. Het zou onder meer gaan om de Veluwe, Nederlands grootste Natura2000-gebied, dat gelegen is in de provincie Gelderland.
Eerder kocht de provincie Noord-Brabant in stilte boerderijen om de bouw van een logistiek park mogelijk te maken. De andere provincies reageerden sterk afwijzend. Indien inderdaad sprake is van beleid, zouden in dit geval Flevoland en Gelderland zonder democratische besluitvorming stilzwijgend kiezen tegen de toekomst van boerenbedrijven ten faveure van de luchtmobiliteit van Nederland.
Houtje-touwtje overhevelingen en touwtrekken om de claims
Sinds de stikstofwetgeving PAS in mei vorig jaar door de Raad van State werd doorgehaald, komen boeren, bouw, energie en mobiliteit elkaar in Nederland voortdurend juridisch tegen omdat ze allemaal aansprak moeten maken op het gebruik van dezelfde beperkte milieuruimte. Sindsdien zijn kabinet en provincies in een voortdurende crisissituatie op zoek naar houtje-touwtje oplossingen om in ieder geval voorgenomen bouw- en mobiliteitsprojecten niet te hoeven stilleggen.
Ook de koeienvoermaatregel van minister Schouten was zo'n ad hoc oplossing op nationaal niveau. Inmiddels is die omgezet in een varkenssanering, door het activeren van bespaarde stikstof op de balans van de overheid. De overheid vond die stikstofruimte als het ware nog in haar achterzak omdat ze afspraken heeft met boeren om varkensstallen uit de markt te halen en besloot daarover te gaan beschikken om bouwplannen niet te hoeven frustreren. Inmiddels maken de betreffende boeren alsnog aanspraak op de geactiveerde waarde van die milieuruimte, ondanks het feit dat ze al afspraken hadden gemaakt met de overheid om hun bedrijven te staken. Zij claimen dat de milieugebruiksruimte van hun bedrijfstak niet zomaar naar een andere mag worden overgeheveld.
Onderwijl zeggen Gelderse boeren klaar te zijn met de bemoeienis van ecologen met hun bedrijfsvoering rond de Veluwe omdat ze die economisch als zodanig beperkend ervaren dat een reële bedrijfsvoering niet meer mogelijk is.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Het dossier luchtvaart is één en al leugen en bedrog. Als het waar is, wat Schipholwatch schrijft, dan verbaast het niet. Overigens acht ik de kans heel klein dat LA in gebruik genomen gaat worden. Daarom misschien ook deze wanhoopsactie? Nog net voor de verkiezingen er doorheen proberen te drukken?
Ik blijf het bijzonder vinden dat gezondheid van mensen blijkbaar niet of nauwelijks een rol speelt in de afwegingen.
Mijn vader -een van de planologen / verkeerskundige van de polder en al lang met pensioen- en ik hebben een paar onderwerpen waar we heerlijk over kunnen discussiëren. Ook Vliegveld Lelystad is er eentje. Hij vind het goed voor de lokale economie en dus ondanks dat ze dicht bij het vliegveld wonen, is hij een voorstander. Ikzelf denk dat je geluid moet concentreren op 1 plek (=Schiphol) en niet moet gaan verdunnen. Geluid verdunnen over Nederland betekent dat er nog meer mensen slechter gaan slapen, of psychische klachten gaan ondervinden.
Maar dan stikstof. Kijk ik denk dat vliegtuigen, transportsystemen waaronder auto’s en binnenvaart schepen vooral emitters zijn van NO3. Lokale stikstof depositie is vooral afhankelijk van het weer (regen en wind). Dus ik zeg “ laat ook maar neerslaan in de randstad”. Dus een tweede reden om geen vliegveld in de polder te openen.
Een impliciete (politieke) uitruil van boeren ruimte naar een vliegveld is onbehoorlijk in mijn ogen. Niet alleen omdat het niet expliciet (dus via openbare politiek debat) gaat, maar ook omdat het een ‘groot’ versus ‘heel veel kleine ondernemers’ standpunt is. Bah.
Wouter, ik denk dat die ingewijde uit zijn nek lult. Lelystad airport komt er helemaal niet. En wat er met Schiphol gedaan moet worden, daar is het laatste woord nog niet over gezegd.
En deze “laat ook maar neerslaan in de randstad” snap ik niet zo. Het meeste slaat al neer (ook qua andere overlasten) in de randstad, de vraag is of dat terecht is.
Dit lijkt me meer een technisch verhaal, waar de provincie gebruik van maakt. Melden dat het voor LA is lijkt me stemmingsmakerij
Aangezien de betreffende vergunningen zijn aangevraagd onder de PAS-systematiek, voldoen ze na de uitspraak van de RvS niet meer.
De provincie heeft aangegeven dat de aanvrager een nieuwe passende beoordeling moet laten doen. Echter is er voor de landbouw (bij mijn weten) nog geen passende vergunnings-beoordeling bij toename van de stikstofuitstoot mogelijk omdat de nieuwe beleidsregels nog niet volledig duidelijk zijn (extern salderen met landbouw is nog niet mogelijk).
Het is dus onmogelijk om een nieuwe passende beoordeling tijdig aan te leveren. Derhalve verlopen de tijdslijnen en volgt afkeur.
Indien het bedrijf intern kan salderen of niet meer uitstoot dan voorheen kan men wel vergunningen verlenen. Dit kan een handige truc zijn om ruimte te houden, maar ministerie heeft ook aangegeven PAS-melders tegemoet te willen komen...
Leuker kunnen we het niet maken wel moeizamer.
Jan Peter van Doorn , lult mijn vader uit zijn nek als hij een voorstander is van vliegveld Lelystad? Dat is toch gewoon een mening. ;-) Niet meer niet minder. Vooralsnog gaan alle bouwwerkzaamheden in groot tempo door in de Flevopolder. Ik denk overigens ook dat Schiphol gaat krimpen, en Lelystad niet gaat groeien.
Dan mijn lompe opmerking. Ik zal die proberen toe te lichten. Als Lelystad opengaat (zou gaan) dan komt er lokaal meer stikstof, ver 'verdunnen' dan de emissies over een groter gebied (nu vooral rondom Schiphol, en dus de grote stad, straks ook over een gedeelte van flevoland en gelderland). Dus ik denk dat we beter een concentratie van emissies rondom schiphol kunnen houden. De viezigheid dus op1 plek houden.