Mij verrassen deze groeicijfers. Drie opmerkingen daarbij:
1) Als er meer buiten gegeten wordt, liggen er kansen in de horeca om het publiek te stimuleren tot beter eten. Met een creatieve en innovatieve keuken of een beetje passie voor producten moet zoiets lukken.
2) De verhalen over de slechte en slordige bediening zwellen aan. Dat baart mij zorgen, maar staat kennelijk haaks op het gedrag van gasten. Dat kan twee dingen betekenen:
a) Gasten nemen er genoegen mee, dat de bediening slechter is dan ze gewend waren maar willen nu eenmaal de 'Luxe' van een maaltijd buiten de deur
b) De klagers zijn ver in de minderheid en valt het allemaal wel mee wat er gebeurt in het veld.
3) Nederlandse restaurants gooien voor 235 miljoen aan voedsel weg. Blij dat nu klip en klaar duidelijk is dat dit niet alleen daar, maar ook elders moet gebeuren!
De markt voor foodservice behaalde in 2007 een recordomzet van 18,9 miljard euro. Dat is een groei van 6,2% ten opzichte van 2006. De belangrijkste reden voor die groei is dat veel consumenten niet meer alleen buiten de deur gaan eten 'voor de gezelligheid', maar juist vaker als een volwaardig alternatief voor thuis koken. Dat stelt onderzoeksbureau FoodService Instituut Nederland in haar Foodservice Monitor Jaarrapport. De totale markt voor 'food' groeide in 2007 met 4,3% naar 54 miljard euro. De foodomzet is verdeeld over vijf grote kanalen.
A. De supermarkten: foodomzet 23,8 miljard euro;
B. De speciaalzaken (inclusief de markt): foodomzet 11,7 miljard euro;
C. Horeca; foodomzet 13,5 miljard euro;
D. Catering (bedrijven, scholen, instellingen e.d.); foodomzet 3,4 miljard euro.
E. Gemakswinkels (pompshops); foodomzet 2 miljard euro.
Buitenshuisconsumptie stijgt sneller dan thuisconsumptie
Het belang van buitenshuis eten en drinken ten opzichte van de thuisconsumptie wordt groter. In Nederland wordt nu ruim 34% van de totale uitgaven aan food buitenshuis besteed. In De Verenigde Staten ligt dat percentage op 51% en in Groot Brittannië is het 43%.
Ook in Nederland zal de buitenshuis consumptie sneller stijgen dan de thuisconsumptie, zo luidt de analyse van het FSIN. Daar zijn verschillende oorzaken voor. De belangrijkste is dat er meer eenpersoons huishoudens en 2 persoons huishoudens zonder kinderen zijn. Andere redenen hebben te maken met de toenemende kwaliteitsbeleving van de foodservice concepten en de betere prijs-kwaliteit verhouding.
Supermarkten gaan meedoen met Foodservice
Het aantal supermarkten dat gerechten gaat verkopen voor directe consumptie zal verder toenemen. In november 2007 begon C1000 in Raalte met een foodservice functie in de supermarkt. Verder nemen steeds meer supermarkten verse kant en klare maaltijden in hun assortiment. Ook maaltijden van hoge culinaire kwaliteit winnen terrein. Supermarkten verkopen nu al circa 400 miljoen Euro per jaar aan maaltijden.
In navolging van de USA en de UK zullen ook in Nederland een deel van de supermarkten en een deel van foodservice naar elkaar toegroeien. Supermarkten gaan producten en diensten aanbieden die moeten kunnen concurreren met een deel van de Horeca. De buitenshuis formules gaan op hun beurt steeds meer retail kenmerken krijgen. Door het to-go concept en door verdere formulevorming van de bedrijfsvoering, hetgeen kosten bespaart.
bron: fsin met dank aan foodholland
Dit artikel afdrukken
1) Als er meer buiten gegeten wordt, liggen er kansen in de horeca om het publiek te stimuleren tot beter eten. Met een creatieve en innovatieve keuken of een beetje passie voor producten moet zoiets lukken.
2) De verhalen over de slechte en slordige bediening zwellen aan. Dat baart mij zorgen, maar staat kennelijk haaks op het gedrag van gasten. Dat kan twee dingen betekenen:
a) Gasten nemen er genoegen mee, dat de bediening slechter is dan ze gewend waren maar willen nu eenmaal de 'Luxe' van een maaltijd buiten de deur
b) De klagers zijn ver in de minderheid en valt het allemaal wel mee wat er gebeurt in het veld.
3) Nederlandse restaurants gooien voor 235 miljoen aan voedsel weg. Blij dat nu klip en klaar duidelijk is dat dit niet alleen daar, maar ook elders moet gebeuren!
De markt voor foodservice behaalde in 2007 een recordomzet van 18,9 miljard euro. Dat is een groei van 6,2% ten opzichte van 2006. De belangrijkste reden voor die groei is dat veel consumenten niet meer alleen buiten de deur gaan eten 'voor de gezelligheid', maar juist vaker als een volwaardig alternatief voor thuis koken. Dat stelt onderzoeksbureau FoodService Instituut Nederland in haar Foodservice Monitor Jaarrapport. De totale markt voor 'food' groeide in 2007 met 4,3% naar 54 miljard euro. De foodomzet is verdeeld over vijf grote kanalen.
A. De supermarkten: foodomzet 23,8 miljard euro;
B. De speciaalzaken (inclusief de markt): foodomzet 11,7 miljard euro;
C. Horeca; foodomzet 13,5 miljard euro;
D. Catering (bedrijven, scholen, instellingen e.d.); foodomzet 3,4 miljard euro.
E. Gemakswinkels (pompshops); foodomzet 2 miljard euro.
Buitenshuisconsumptie stijgt sneller dan thuisconsumptie
Het belang van buitenshuis eten en drinken ten opzichte van de thuisconsumptie wordt groter. In Nederland wordt nu ruim 34% van de totale uitgaven aan food buitenshuis besteed. In De Verenigde Staten ligt dat percentage op 51% en in Groot Brittannië is het 43%.
Ook in Nederland zal de buitenshuis consumptie sneller stijgen dan de thuisconsumptie, zo luidt de analyse van het FSIN. Daar zijn verschillende oorzaken voor. De belangrijkste is dat er meer eenpersoons huishoudens en 2 persoons huishoudens zonder kinderen zijn. Andere redenen hebben te maken met de toenemende kwaliteitsbeleving van de foodservice concepten en de betere prijs-kwaliteit verhouding.
Supermarkten gaan meedoen met Foodservice
Het aantal supermarkten dat gerechten gaat verkopen voor directe consumptie zal verder toenemen. In november 2007 begon C1000 in Raalte met een foodservice functie in de supermarkt. Verder nemen steeds meer supermarkten verse kant en klare maaltijden in hun assortiment. Ook maaltijden van hoge culinaire kwaliteit winnen terrein. Supermarkten verkopen nu al circa 400 miljoen Euro per jaar aan maaltijden.
In navolging van de USA en de UK zullen ook in Nederland een deel van de supermarkten en een deel van foodservice naar elkaar toegroeien. Supermarkten gaan producten en diensten aanbieden die moeten kunnen concurreren met een deel van de Horeca. De buitenshuis formules gaan op hun beurt steeds meer retail kenmerken krijgen. Door het to-go concept en door verdere formulevorming van de bedrijfsvoering, hetgeen kosten bespaart.
bron: fsin met dank aan foodholland
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Fijn dat je eindelijk de cijfers gevonden hebt. We waren al zonder die aan het begonnen te discussieren over de restaurantcultuur in Nederland met veel historische en sociologische verklaringen voor de opkomst van de Chinees en de Italiaan, maar geen eenduidige conclusie over hoe het komt dat meer mensen buiten de deur eten zonder dat de Nederlandse gastronomische cultuur er nu erg veel beter van wordt.
Vooral je eerste punt, dat het dankzij de stijgende horecaomzet mogelijk moet zijn om ook 'beter eten' - maar wat is dat? - te serveren, daar ben ik het helemaal mee eens. Het wordt tijd dat er ondernemers met lef opstaan die af durven te wijken van de Michelin-sterren en de eetcafecultuur. Wie o wie?
Volgens Marks&Spencer gaan we nog veel meer buiten eten: misset horeca. Ik ben bang met meer karpakkio uit de vriezer, zoals Diny Schouten het zo graag noemt.
En de winner van de Horeca innovatieprijs is de firma Maqs met een product wat ook uit de vriezer komt. Zij hebben een methode ontwikkelt waarmee rood vlees en kip dusdanig zijn voorbewerkt dat het op de plaats van bestemming in 75 seconden uit de magnetron komt alsof een chefkok er zich mee bemoeit heeft. Dus overal waar men nu een gehaktstaaf kan warm maken kunnen we nu ook aan de biefstukken en kipkluiven
Verzin nou eens een goede omzetmaker als alternatief. De karpakkio betekent voor de horecaondernemer een hoge marge, een hoge afzet (mensen kennen het) en dat met minder werkdruk voor het keukenpersoneel. Met welk "beter eten" wil je vergelijkbare prestaties halen?
Een mogelijkheid is de zwaar aangeklede salade die je nu meer en meer ziet, vooral in lunchtenten. Kun je hier door de beugel als je die met lokale producten in elkaar frutselt?
Mijn restaurantervaring zegt trowuens dat groente langzaam aan steeds meer aandacht krijgt. In vele gradaties. Het bosje haricots verts, bijeengebonden met wat vleeswaren begint zelfs al vervelend te worden. Maar ook steeds meer verse, knapperig gekookte groente erbij. In marketingtermen: de healthtrend wordt wel degelijk beantwoord.