image

Stijve 'Sterrenrestaurants' verliezen steeds meer status. De moderne generatie eters is veel meer geneigd om op internet te zoeken naar nieuwe, trendy en bijzondere restaurants en laat de oude, papieren restaurantgidsen links liggen. De gedrukte gidsen kunnen het hoge tempo van de huidige horeca vaak niet meer bijbenen. De nieuwe generatie eters laat zich met name adviseren door vrienden en relaties, of maakt gebruik van internet om nieuwe restaurants te vinden. De restaurantsites van nu werken niet meer met culinaire inspecteurs of culinair journalisten, maar met kritische eters die letten op het totaalbeeld, niet op 'het percentage room in de saus', aangevuld door commentaar van de bezoekers Omdat de nieuwe generatie eters ook veel stedentrips maakt, komen ze sneller in aanraking met nieuwe trends en horecaconcepten. Hierdoor neemt de kritische houding toe. De Europese restaurantgids Hotchpots richt zich op deze 'nieuwe eter' en ziet de behoefte aan een goede internationale gids groeien.

Daarom breidt Hotchpots komende maanden flink uit met meer wereldsteden.
De 'nieuwe eter' is bereid om te betalen voor een goede maaltijd, maar wil niet langer door te correcte obers worden bediend in een saai, klassiek interieur. Een trendy inrichting, een goed concept en leuke service zijn minstens zo belangrijk als een goede maaltijd. Daarom focust de, van origine Nederlandse, restaurantgids op deze aspecten en niet alleen op het eten. Hotchpots breidt de komende maanden uit, om in de groeiende behoefte te kunnen voorzien.

Op dit moment geeft de 'handpicked restaurant guide' een overzicht van de meest trendy en bijzondere restaurants en bars in New York, Toronto en Bangkok. Over twee weken komt hier Berlijn bij en binnen twee maanden zijn Stockholm en Moskou aan de beurt. In alle Hotchpots-steden zitten minimaal vier lokale spotters die wekelijks actief restaurants zoeken en testen. Nu worden de recensies in het Nederlands, Engels en Duits aangeboden. Vanaf deze maand wordt ook de wereldtaal Spaans toegevoegd.

Dertigers en veertigers willen vooral verrast worden en stellen hoge eisen aan restaurants. Service staat verreweg bovenaan het eisenlijstje, maar dan wel op een ontspannen manier. Opvallend is, dat de consument steeds minder trouw is en verwacht dat een restaurant blijft vernieuwen. Anders is hij niet bereid terug te keren. Dit leidt tot nog meer en snellere verschuivingen in de restaurantwereld, waar papieren gidsen ook niet langer op in kunnen spelen. In wereldsteden als New York en Berlijn ligt het tempo waarin nieuwe restaurants openen nog een stuk hoger dan bijvoorbeeld in Amsterdam. Daarom groeit de behoefte aan actuele gidsen, waar bij voorkeur door een redactie al een voorselectie is gedaan.
De site Hotchpots.com richt zich op stedentrippers, expats en zakenmensen die gedurende korte tijd een stad bezoeken. Zij kunnen Hotchpots.com raadplegen om in één oogopslag te zien waar zij het beste kunnen eten en drinken. Hotchpots, het Engelse woord voor hutspot, geeft een mix van exclusieve restaurants, hippe bars en bijzondere lunchplekken.

bron: culinairnet
Dit artikel afdrukken