Vloeibare vetten en minder zout gebruiken, werken met dagverse, lokale producten en meer vegetarische gerechten op de menukaart. De horeca in Nederland hoopt bij te dragen aan de gezondheid van gasten.
Maar toch. Het aantal calorieën op de menukaart vermelden, blijkt nog een brug te ver.
Dat blijkt uit een enquête van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) onder 655 horecaondernemers. “We wilden weten - vanwege de afspraken die zijn gemaakt in het Preventieakkoord - hoe ver onze leden waren," aldus de woordvoerder van KHN in het AD. “Op welke punten gaat het goed en op welke punten is er verbetering te behalen?”
Van de horecaondernemers zei 73% volop bezig te zijn het aanbod van eten en drinken gezonder te maken. Maar het vermelden van calorieën op de menukaart, een in de VS verplichte maatregel die president Trump ijlings afschafte, vindt 67% van de horecaondernemers geen goed idee. Het bijhouden van alle calorieën zou administratief veel werk en omslachtig zijn. En koks laten zich moeilijk in een keurslijf dwingen. “Koks werken niet altijd volgens een vast recept”, aldus de woordvoerder.
Verschillende portiegroottes aanbieden doet 55% van de horecaondernemers. Op dit moment laat 27% van de ondernemers zijn gasten zelf hun bijgerechten kiezen en staan bijgerechten (13%) apart op de kaart. KHN stimuleert deze ontwikkeling; om voedselverspilling tegen te gaan.
AD - Overal staan calorieën: behalve op de menukaart
Maar toch. Het aantal calorieën op de menukaart vermelden, blijkt nog een brug te ver.
Dat blijkt uit een enquête van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) onder 655 horecaondernemers. “We wilden weten - vanwege de afspraken die zijn gemaakt in het Preventieakkoord - hoe ver onze leden waren," aldus de woordvoerder van KHN in het AD. “Op welke punten gaat het goed en op welke punten is er verbetering te behalen?”
Van de horecaondernemers zei 73% volop bezig te zijn het aanbod van eten en drinken gezonder te maken. Maar het vermelden van calorieën op de menukaart, een in de VS verplichte maatregel die president Trump ijlings afschafte, vindt 67% van de horecaondernemers geen goed idee. Het bijhouden van alle calorieën zou administratief veel werk en omslachtig zijn. En koks laten zich moeilijk in een keurslijf dwingen. “Koks werken niet altijd volgens een vast recept”, aldus de woordvoerder.
Verschillende portiegroottes aanbieden doet 55% van de horecaondernemers. Op dit moment laat 27% van de ondernemers zijn gasten zelf hun bijgerechten kiezen en staan bijgerechten (13%) apart op de kaart. KHN stimuleert deze ontwikkeling; om voedselverspilling tegen te gaan.
ps ook het soort 'afval' speelt een rol. De milieu impact van vleesafval is hoger dan van saladeafval.
Voor overblijvend vlees e.a. kun je bij veel restaurants een bakje vragen om mee naar huis te nemen - als dat de moete waard is (lees: aanzienlijk overschot). Bij topgerechten zeker de moeite waard dan... maar ook dat bakje verbruikt grondstoffen ;)
Folkert Stropsma : in veel toprestaurants telt niet de kwantiteit maar juist de finesse (balans) en presentatie. Zie hier wat mooie voorbeelden daarvan.
Die bereidingswijzen kunnen wel extra materiaal kosten. Bijvoorbeeld een echte krachtbouillon (saus), getrokken van knollen, wortelen, groen en kruiden. In plaats van een bouillon (saus) waarin bouillonpoeder met smaakversterkers wordt gebruikt.... Wat telt als je héérlijk uit eten wil gaan? En kun je dit 'verspilling' noemen?
In een sterrenrestaurant wordt de maaltijd a la Bocuse opgediend. Bijvoorbeeld: een koolraap wordt julienne gesneden. Daarvan komen er vier a vijf op je bord als garnering. Weliswaar gebeurt dat op meerdere borden, maar toch ! De helft van de raap gaat in de kliko.
Sander Koning Labadie : het is niet alleen die uitgebreide menukaart... het zijn ook de buffetten .
hoe enorm ik onlangs ook genoot op Ameland met verse ontbijt en diner buffetten, zag ik wel hoeveel lokale producten - bijv. verse broodjes, rogge/desembroden etc van de lokale bakker (een van de weinige in NL die ook echt Franse lekkere 'pain' kan bakken), salades, vleeswaar, etc overbleven... toch had ik dit niet willen missen, al die mooie keuzes maakten het verrukkelijk.... het is haast onontkoombaar, en met goede efficiency redelijk te ondervangen... maar des te grootschaliger, des te moeilijker.
Ik zal de naam van dat hostel - midden in de duinen en natuur - maar niet geven hier.... wil er nog vaker terug. Weinig moete met die optredende verspilling*. Wel heel veel genieten.
*in die mate.... ik kan me ook nog die all incl vakanties met mijn gezin herinneren, hoe ongelofelijk veel mensen hun borden volstapelden en vervolgens de helft lieten staan...
#12 Frank,
Wie krijgt eigenlijk de rekening van al dat verspilde voedsel?
Want zo'n restaurant wil toch winst maken, dus op de een of andere manier kan dit blijkbaar uit.