6
Fotocredits: 'Beyond Burger', Annika de Jong voor FL Media

Flash VoedselketenOmzet en winst Beyond Meat opnieuw verder onderuit

Beyond Meat, de bekende fabrikant van premium plantaardige vleesvervangers, heeft het moeilijk. Na al eerdere krimp, daalde de omzet met 18% in het eerste kwartaal van dit jaar. Het bedrijf dat ooit $13 miljard waard was op de Amerikaanse beurzen, noteert een kwartaalomzet van €70,4 miljoen bij een nettoverlies van €50,7 miljoen.

Over het derde kwartaal van 2023 was de omzet $75 miljoen en het verlies rond de $8 miljoen. Forse personele bezuinigen en de introductie van een nieuw product hebben de neergaande trend niet kunnen keren, terwijl de verliezen duidelijk verder oplopen.

Grote klanten als McDonald's en Yum Brands kopen minder in. Vermoedelijk is de markt al met een klein volume verzadigd en weten plantaardige producten onvoldoende te overtuigen door hun smaak.

Beyond Meat heeft verder te lijden onder kortingen die het bedrijf moest verlenen om concurrerend te blijven. Dat heeft directe gevolgen voor de omzet en winstmarges omdat de productie- en grondstoffenkosten juist zijn gestegen.

Inflatie, hoge rentetarieven en de angst voor een recessie, hebben vermoedelijk ook een negatieve invloed. Het zijn factoren die de bestedingsbereidheid van consumenten negatief beïnvloeden en die kunnen leiden tot een verminderde neiging om nieuwe of premium geprijsde producten zoals plantaardig vlees te proberen.

Strategisch gezien heeft Beyond Meat moeite om zijn productaanbod aan te passen aan de veranderende marktomstandigheden en consumentenvoorkeuren. Voor de Europese markt produceert het bedrijf in samenwerking met het vleesverwerkende bedrijf Zandbergen zijn plantaardige burgers in Nederland. Omdat het sentiment op kapitaalmarkten zich in 2022/23 keerde tegen vleesvervangerbedrijven die het aanbod niet echt wisten te vernieuwen, zal Beyond Meat het niet gemakkelijk krijgen om opnieuw kapitaal aan te trekken, mocht dat nodig zijn. Wel verdergaand vernieuwende bedrijven lijken daar nog steeds geen last van te hebben.

Nu.nl - Vleesvervangerfabrikant Beyond Meat ziet vraag flink afnemen | Economie | NU.nl, 9 mei 2024
  • Waardeer dit artikel door het te delen:
Laden...
Wouter de Heij
Wouter de Heij R&D en Innovatie in Voedseltechnologie
  • #6
  • 11 mei '24
  • 18:31

Sander, dat klopt en dat is ook het probleem. Geen eigen fabriek, complexe supply chains, kleinere volumes per tijdseenheid. Dit alles zorgt voor hoge conversie prijzen. Vele ‘merken’ denken dat te compenseren door aan ‘value-engineering’ te doen. In de praktijk de receptuur goedkoper willen maken. Dit alles is een race to the bottom en is zelden dus een correcte strategie.

Sander Koning Labadie
Sander Koning Labadie Kwaliteitsmanagement
  • #5
  • 10 mei '24
  • 19:40

Theo, dat zou mooi zijn: alleen op zondag vlees

Nico Gerrits
Nico Gerrits Natura2000
  • #4
  • 10 mei '24
  • 19:21

Mamma, wie is toch die man die op zondag altijd het vlees komt snijden?

Theo Jonkhart
Theo Jonkhart Anders zou ik het niet zeggen, want sommige zaken liggen vaak nèt even anders en
  • #3
  • 10 mei '24
  • 19:10

Vader snijdt op zondag het vlees en niet de vervanger. Daar komt het door.

Sander Koning Labadie
Sander Koning Labadie Kwaliteitsmanagement
  • #2
  • 10 mei '24
  • 12:07

Veel te duur voor een oke smaak.

Als vleesvervanger moet je concurreren met de rest van de voedselindustrie: op smaak en prijs.

Als je alleen op ethische consumenten richt, dan heb je een target group van nog geen 1%.
En 'echte vegans' zullen sowieso weinig vleesvervangers eten. Die maken gewoon maaltijden dan van zichzelf geen dierlijke ingrediënten bevatten.

@Wouter, om een fabriek draaiende te houden zul je volume moeten hebben toch?

En volume krijg je alleen met een lekker, betaalbaar product; dat een herhalingsaankoop mogelijk maakt en wat dus door iedereen gegeten kan worden. Beyond Meat was daar denk ik niet goed in.

Trouwens, er zijn maar weinig tot geen veganproducenten met een eigen fabriek volgens mij.

Ik vind een reactie niet ok

Help de schrijver de juiste toon te vinden waarop je naar hem of haar wilt luisteren.
Klik op de naam van de schrijver en gebruik het "Stuur een mail" veld op zijn of haar profiel om je bericht te versturen.

sluit

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.