Beyond Meat
Het liep anders. Het geld klotste tot voor de oorlog in Oekraïne de vleesvervangersector in. Ook Silicon Valley-miljardairs, waaronder Bill Gates van Microsoft, geloofden al jaren in de markt die open zou gaan. Om er geld aan te verdienen, hoefde je er alleen maar bij te zijn, zo leek het. Gates investeerde in Beyond Meat. Hij vond dat de gehele rijke wereld op nagemaakt vlees over zou moeten gaan. Beyond Meat had een geweldige beursintroductie; de al hoge introductiekoers ging nog eens drie keer over de kop; het bedrijf maakte toen iets meer dan $200 miljoen omzet, maar was volgens de beurs $13 miljard waard. Vier jaar later is het bedrijf nog geen kwart waard van wat de eerste kopers er destijds voor betaalden en maakt het een dikke $400 miljoen omzet op een beurswaarde van net wat meer dan $1 miljard en draait verlies.
Geloof in groei
Vorige maand gingen de Nederlandse bedrijven van Meatless Farm plotseling failliet. Voor de Britse tak werd uitstel van betaling aangevraagd. Het Britse bedrijf is inmiddels opnieuw gestart onder de naam Vegan Fried Chicken (VFC Foods).
Curator Els Doornhein zegt op een treurige situatie te zijn gestuit. De erfenis uit het Nederlandse faillissement van Meatless Farm omvat enorme verliezen, onbetaalde rekeningen van leveranciers, verwaarloosde klanten, voorraden met verlopen houdbaarheidsdata, en ontbrekende merkrechten en recepturen. Dit duidt op een situatie waarin domweg onprofessioneel veel geld is verbrand zonder goed functionerende organisatie. Investeerders geloofden in de groei en moesten ergens heen met hun geld.
Dit duidt op een situatie waarin domweg onprofessioneel veel geld is verbrand zonder goed functionerende organisatie. Investeerders geloofden in de groei en moesten ergens heen met hun geldVolgens Bech zijn echter externe factoren de schuld van het faillissement, zoals de naweeën van de coronacrisis, leveringsproblemen, inflatie en gestegen energieprijzen. Ook zouden toenemende concurrentie en afnemende vraag naar vleesvervangers het bedrijf hebben beïnvloed.
Plant & Bean
Of concurrentie het grootste probleem was, valt te bezien. Afgelopen juni kondigde het Britse bedrijf Plant & Bean aan curatoren aan te stellen. Het maakte vleesvervangers voor derden, waaronder bijvoorbeeld het ook in Nederland bekende Quorn. Het bedrijf zou last hebben gehad van "aanzienlijke inflatie" als gevolg van stijgende voedsel- en energieprijzen. Het had echter ook te maken met 'operationele problemen' die met enige regelmaat de productie stillegden. De curatoren hielden een dikke 20 medewerkers in dienst om wat dagelijkse activiteiten voort te zetten en de opties voor de verkoop van het bedrijf en zijn machines rustig te kunnen onderzoeken.
Plant & Bean werd opgericht in 2019. In 2020 opende het bedrijf een fabriek die 'de grootste productiefaciliteit van Europa' (55 miljoen kilo per jaar) moest worden en zou leveren aan multinationals. De voormalige Nederlandse topman Edwin Bark - afkomstig van Nestlé - dacht zijn start-up strategisch te kunnen leiden vanuit het voorbeeld van de auto-industrie waarin nog maar een paar merken wereldwijd de dienst uitmaken.
Een kapitale vergissing, want de veganmarkt voor vleesvervangers markt is nog lang niet zo groot dat een paar grote spelers het eindspel verdelen. Bovendien krimpt de markt. Nederland heeft relatief gezien een van de grootste markten voor vleesvervangers ter wereld. De totale marktomzet daalde echter in 2022. Volgens Nielsen IQ bedroeg de daling 4% in 2022 tot € 221 miljoen. ABN Amro zag een daling met 5%. Aan vlees zette de Nederlandse industrie inclusief export bijna €11 miljard om; inclusief zuivel en eieren was dat zelfs bijna €23 miljard.
De vleesverkopen daalden in de Nederlandse supermarkten met 9%, op een binnenlandse omzet in consumentenwaarde van €7,8 miljard in 2021. De volumes liggen zelfs met zo'n daling nogal ver boven die van de omzet aan vleesvervangers.
Het leek wel Worldonline 2.0Kees Kruythoff
Pijnlijk voor de vleesvervangerssector is het avontuur dat al vorig jaar naar buiten kwam. Kroonprins Kees Kruythoff werd bij Unilever gepasseerd als opvolger van CEO Paul Polman. Hij besloot in vleesvervangers te gaan en slaagde erin een fabriek te laten bouwen waar nooit ook maar 1 kilo product in is gemaakt. De gloednieuwe apparaten staan te koop. Het had een van de modernste fabrieken van de EU moeten worden. Kruythoff haalde moeiteloos zo'n €100 miljoen op zonder enig bewijs dat het bedrijf dat hij overnam wat ook maar waard was. Het leek wel Worldonline 2.0 kopte Quote, toen bekend werd dat Kruythoff het zinkende schip alweer verlaten had.
Kruythoff was geen uitzondering. Ook het Amerikaanse Impossible Foods wist voordat het ook maar één burger had verkocht, $183 miljoen op te halen. Maar de waarde van de markt zakte in als een plumpudding. Begin dit jaar noemde Bloomberg - dat lang positief was geweest - de vleesvervangermarkt een 'mode' die voorbij was. De hierboven reeds genoemde beurskoers van Beyond Meat is daar het meest sprekende bewijs van.

Net als Bark - inmiddels aan de slag bij de Israëlische startup Redefine Meat - had Kruythoff voldoende benul om tijdig een andere baan te zoeken om niet met de werkelijkheid achter de groei van vegan vleesvervangers geassocieerd te worden: onprofessioneel geld verbranden omdat er te veel van was.
De marktverstoring door een teveel aan geld is voorbijDie tijd is door de inflatie en stijgende rente voorbij. Eergisteren verhoogde de FED de rente tot 5,5%, het hoogste niveau in 22 jaar. Gisteren volgde de Europese Centrale Bank met een renteverhoging tot 3,75%.
Iedereen kon aanklooien
Door een teveel aan geld konden steeds nieuwe eendagsvliegen investeerders een pot met goud beloven die veel kleiner was dan iedereen wilde geloven. Omdat er zoveel geld was, kon iedereen aanklooien. Te veel van die nieuwe producten waren domweg niet lekker genoeg zodat het overgrote deel van consumenten het liet bij een keertje proberen; ze namen de producten niet op in hun standaardrepertoire. Nu geld weer wat waard is, is de tijd weer aan ondernemers die de markt rustig opbouwen met producten die qua smaak wel overtuigen. De marktverstoring door een teveel aan geld is voorbij.
Hun blikjes visvrije tonijn waren al te koop in alle winkels van Albert Heijn en via de maaltijdboxen van Hello Fresh. Oprichter Dennis Favier zei begin dit jaar op RTL "We maken verlies, maar [cursivering door red. FL] dat is normaal bij een scale-up. Het geld gaat voornamelijk op aan ontwikkelkosten. We zullen snel winstgevend zijn."
Op 6 december krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Je kan heerlijk vegetarisch eten zonder die fastfood burgers. Ontelbare recepten, en nieuwe bijkomend, zoals van Ottolenghi e.v.a.
Dáár ligt de culinaire toekomst. Algen kan je bijv in burgers stoppen... of in Miso e.a..... (zelfs tomatensoep, samen met edelgist en sojasaus). Gefermenteerde zwarte bonen heerlijk in recepten.... Spirulina in smoothies... ga zo maar door... je kan zelfs tempeh (zo ongeveer het goedkoopste - maar perfecte - schimmel ferment product) malen door pannenkoek beslag voor een hartige tempeh-kaas-ui pannenkoek ;)
Vega(n) kan veel goedkoper zijn dan vlees. Maar die 'juicy burgers' en merken niet. En dan verliezen ze een hoop van hun fast food gerichte aantrekkingskracht - vele producten ook echt niet lekker, en een verkeerd image bezorgend (juist de meer bewuste doelgroep is minder fast food gericht en smaakbewust!).
Maar af en toe koop ik die (anders te dure) burgers in de aanbieding die ik echt wel lekker vind. Voor een echt wel broodje gezond.
Prijsvergelijking:
Falafel (prima lekkere vleesvervanger, al zonder B12) kost in de winkel net zo duur als vlees (€9 de kilo).
Zelfgemaakt heb ik die berekend op €2,50 de kilo (met gedroogde tuinbonen ipv kikkererwten -de Egyptische manier - iets meer).... De B12 van de ingedikte Griekse yoghurt knoflooksaus (en de salade) erbij onmisbaar in symfonie. (maar yoghurt is geen vegan)
Die fabriek in Almere:
- megalomaan
- niet de technologie die de markt nodig heeft
- niet ingericht op gekoelde producten
- bunkers —> tvp verwerking werkt anders
De gasten wisten duidelijk niet wat ze deden, of nog erger they did not care.
Doen in de praktijk
Het zweetwerk
Executie
Realisatie.
Inderdaad het saaie stuk waar ervaren experts (vaak op leeftijd) in teams efficiënt een project uitvoeren. Dat stuk bepaalt succes en niks anders. En aangezien food in de wereld van Atomen en Moleculen zit, hebben al die teams sessies, PowerPoints, pareltjes van tekst of mooie spreadsheets goedgekeurd door accountants weinig nut in de 76% waar JP ook op wijst. Tel daarbij op teveel flitsende jeugd, instagrammers en mega onderzoeksbudgetten in de ivoren torens (ja mij grote vriend W, en T) die het verkeerde voorbeeld geven, en je weet dat het zo niet werkt. Innoveren in de praktijk heeft vrijwel niks te maken met (fundamenteel) onderzoek.
Fabrieken
QAQC
De praktische kant van fabrieken
Daar gaat het in de wereld van Atomen en Moleculen om.
Op Foodlog mag je mijn 15 jaar reacties erop terug lezen. Ik hoop voor nu dat we in een nuchter doen in de praktijk (met voldoende kapitaal) tijdperk komen. En nee, kom alstublieft niet aan met AI. Ik word oud dat zal het zijn. Overigens hebben we een volgende generatie projecten die over ons wordt heen gewalst. Groeifonds onder leiding van lokale ambtenaren. Brrrr.
Een idee is 7%, de uitwerking van het idee ongeveer 17%, de rest, 76%, is realisatie. Daar gaat het vaak, gebrek aan vaardigheden, mis. Maar dat heb je nog niet in de gaten bij de eerste 40% waar de miljoenen van de investeerders heen gaan.
Maren, Wouter, begrijp ik nu goed dat deze analyse voor jullie (met ervaring in de genoemde werelden) hout snijdt en dat zuinigheid met vlijt de beste ontwikkeling mogelijk maakt en te veel geld 'klotende knoeiers' aantrekt?