We schreven al lang geleden over de doden die vallen in de Middellandse Zee en de slaven die werken op plantages in Zuid-Europa. We lieten het de laatste tijd, want -net als het weer - is het dagelijks in het nieuws. Een foto van een kind als een pop met zijn dode snuit in het zand raakt opeens het publiek.
Brendan O'Neill is er verontwaardigd over. Hij is hoofdredacteur van het humanistische Britse online blad Spiked. Hij is voor de toelating van vluchtingen in Europa. Dat is zelfs economisch interessant voor ons, als we er dan toch niet als mensen over durven te praten. Maar wist je dat in Marseille het leger klaarligt?
Knack nam zijn knap als 'morele pornografie' getroffen typering van onze keurig correcte houding over. Lees het maar. Ik wil er niet uit citeren.
We zijn klootzakken. Mensen verzuipen al tijdenlang. Vele kinderen en volwassenen gingen Aylan voor, maar werden niet zo intens verstild geschoten. Er is helemaal niets nieuws aan het Middellandse Zeefront te melden, al is het een mooie foto.
Het gaat niet over politiek maar over de vlucht van waar geen eten en water meer is, zeggen de klimaat- en waterkenners. Aylan was een Syriër. Er gaan ook bergen Afrikanen dood in de Middellandse Zee. Vaak ondernemende kleine boeren. Verschillende overlevers werken al een decennium als slaaf op Spaanse en Italiaanse groentebedrijven. Inmiddels trekken ze alweer jaren Noordwaarts. Wij vangen ze in de tunnels door de Alpen en de Kanaaltunnel. Laat ze toe, zegt O'Neill.
Verbinden we die consequentie aan die foto of blijven we krokodillentranen plengen bij nu en dan een prachtig, maar vuig plaatje?
NB: Lezer, de inhoud die gitzwart onder het lijkje van Aylan begraven ligt, vind je door de commentaren in chronologische volgorde te lezen. Begin dus bij #1
Fotocredits: zwart, Foodlog Media
Dit artikel afdrukken
Knack nam zijn knap als 'morele pornografie' getroffen typering van onze keurig correcte houding over. Lees het maar. Ik wil er niet uit citeren.
We zijn klootzakken. Mensen verzuipen al tijdenlang. Vele kinderen en volwassenen gingen Aylan voor, maar werden niet zo intens verstild geschoten. Er is helemaal niets nieuws aan het Middellandse Zeefront te melden, al is het een mooie foto.
Het gaat niet over politiek maar over de vlucht van waar geen eten en water meer is, zeggen de klimaat- en waterkenners. Aylan was een Syriër. Er gaan ook bergen Afrikanen dood in de Middellandse Zee. Vaak ondernemende kleine boeren. Verschillende overlevers werken al een decennium als slaaf op Spaanse en Italiaanse groentebedrijven. Inmiddels trekken ze alweer jaren Noordwaarts. Wij vangen ze in de tunnels door de Alpen en de Kanaaltunnel. Laat ze toe, zegt O'Neill.
Verbinden we die consequentie aan die foto of blijven we krokodillentranen plengen bij nu en dan een prachtig, maar vuig plaatje?
NB: Lezer, de inhoud die gitzwart onder het lijkje van Aylan begraven ligt, vind je door de commentaren in chronologische volgorde te lezen. Begin dus bij #1
Fotocredits: zwart, Foodlog Media
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Aanvulling @Harry, #98: Je verwijst naar Ha-Joon Chang.
http://www.personal.ceu.hu/corliss/CDST_Course_Site/Readings_old_2012_files/Ha-Joon Chang - Kicking Away the Ladder-The “Real” History of Free Trade.pdf
https://analepsis.files.wordpress.com/2011/08/ha-joon-chang-bad-samaritans.pdf
https://mafhom.files.wordpress.com/2013/02/23-things-they-dont-tell-you-about-capitalism.pdf
@Harry: voorwaarde voor zo'n beleid van importbeperking om eigen landbouw/industrie te beschermen, tijd te geven om te rijpen (Duitsland hoort ook in het rijtje, met Friedrich List als tegenpool van Ricardo's en Adam Smith's vrijhandel) is natuurlijk een regering die het goed voor heeft met het eigen volk, maar is dat in Afrika wel zo? In Kenia verdiende (verdient nog steeds?) de kliek rond de president veel met de import en doorverkoop van suiker, dus hadden geen enkel belang bij de ontwikkeling van de suikerrietteelt en raffinage in nieuw te bouwen fabrieken. En herstel #96: niet Asjoka maar Ankole vee!
Dennis en Wouter (92-94), en ook Ria (97), die twee principes van delen en bescherming van de economie zijn heel mooi samengevat in een interview in Internationale Samenwerking van alweer een heel aantal jaren terug (heb geen link kunnen vinden) met Louis Emmerij. Kwam er in het kort op neer dat het weerzinwekkend hypocriet is van vrije markt kampioenen om van ontwikkelingslanden te eisen dat ze hun markten open stellen voor alles, terwijl juist de rijkste landen dat geworden zijn door lange perioden van protectie (heel bijz. de VS, Zuid Korea, Japan). Hij noemt dat (geleend van weer iemand anders) "kicking away the ladder". Dat is m.i. een heel belangrijke factor in het veroorzaken van economische stagnatie of algeheel gebrek aan economische ontwikkeling, wat weer leidt tot onrust, honger, stammenstrijd en noem alle ellende maar op. Zijn advies tot oplossing (ondanks alle stelligheid waarmee hij formuleert geeft hij ook grif toe het niet allemaal te weten): laat ontwikkelingslanden toe hun markten beschermen, en deel rijkdom op een zinnige wijze (onderwijs, investeringssubsidies, etc.).
Ik denk dat de oplossingen die Wouter zoekt echt in die richting zullen liggen.
#2 Veronica; dit heeft en zal alles te maken hebben wat met Foodlog te maken heeft: voedsel.
Ik heb veel welbespraakte theorieën gelezen (ook in andere draden), en alles wat ik blijf denken is: onze huidige manier van leven, denken en doen is gewoon voorbij.
Als wij enigszins denken te kunnen overleven met nakomelingen na ons, zullen wij anders moeten gaan opereren.
Ik ga het anders zeggen:
'We' zullen moeten gaan delen. En dan echt delen en niet meer 'halen' ('graaien'?).
Een interessante gedachte daarbij is: Weten we wat delen is? Of gaan we het organiseren vanuit de armoede van onze eigen maatschappij? De kloof tussen arm en rijk wordt bij ons in het Westerse ook steeds groter.
Wie is in staat eigen voordelen op te geven (en dat geldt dan voor allen)? Welke politica (m/v) durft op te staan?
Theoretisch gebabbel en gekeuvel of redetwist begin ikzelf steeds minder op prijs te stellen.
Inderdaad Hendrik, vee is daar iets anders dan bij ons, ik was in Uganda, waar de waarde van een koe gemeten werd in de lengte van de horens (bij de Asjoka), en algemeen: om te trouwen heb je veel koeien nodig, en een mooie jonge vrouw kost wel een kudde bij elkaar!