De dieren hadden Turkije als bestemming, maar dat land weigerde de schepen toegang omdat er dieren aan boord zouden zijn met de besmettelijke en dodelijke ziekte blauwtong. Dat vermoeden werd het begin van een wekenlange zwerftocht over de Middellandse Zee, langs verschillende havens in Turkije, Egypte en Libië. Inmiddels ligt de Karim Allah weer voor Cartagena. De Elbeik ligt voor anker bij Famagusta, ten oosten van Cyprus. Officieel hadden beide schepen zich vorige week moeten melden voor veterinaire inspecties in respectievelijk Sardinië en Cyprus.
Dierenartsen van verschillende dierenwelzijnsorganisaties maken zich grote zorgen en trekken aan de bel. Om te beginnen bij de Spaanse autoriteiten, die verklaarden dat de dieren voorzien van alle gezondheidscertificaten op transport waren gegaan, vanuit regio's waar geen blauwtong heerst. De huidige impasse zou op het conto te schrijven zijn van "een Spaanse exporteur, die de dieren in Turkije zou verkopen en daarna zonder succes probeerde ze in Libië te verkopen," schrijft The Guardian.
Omdat schepen op zee buiten de Europese rechtsjurisdictie vallen, staat de EU officieel machteloos, zegt Trouw. En hoewel de Karim Allah zich in Spaanse wateren bevindt, heeft het schip niet verzocht om aan te mogen meren in de haven van Cartagena. Dierenwelzijnsorganisaties, waaronder de Animal Welfare Foundation, vrezen dat veel, zo niet alle dieren aan boord dood zijn, of "in helse omstandigheden" verkeren. De Karim Allah heeft ook niet om veevoer gevraagd.
Anja Hazekamp van de Europese fractie van PvdD eist dat er nu zo snel mogelijk dierenartsen aan boord gaan. Eventueel nog levende dieren moeten onmiddellijk van boord gehaald worden en er moet een verbod komen op de export van levende dieren naar landen buiten Europa. "Deze schepen zijn EU-gecertificeerd. Dat betekent dat ze Europese dieren kunnen laden en deze naar derde landen, zoals Libië, Libanon, Egypte en Saoedi-Arabië kunnen vervoeren." In totaal zijn er circa 80 schepen met zo'n certificaat.
Volgens Kristen Stilt, expert op het gebied van dierenrecht en -beleid, is aan het transport van levende dieren het "inherente risico" verbonden dat de dieren in de haven van bestemming worden geweigerd. Draagt een lading eenmaal het etiket 'geweigerd', dan zijn de kansen uiterst gering dat een ander land het schip nog zal willen accepteren. Bij gebrek aan een internationale arbiter die een bindend besluit kan nemen over eventuele ziekteclaims loopt dit soort gevallen doorgaans uit op de dood van de dieren aan boord.
Al twee maanden zitten 2671 koeien vast op zee, aan boord van de gammele en ongeschikte schepen #Elbeik en #KarimAllah. De zoveelste ramp waarbij dieren door een hel gaan
— PvdD Europa (@PvdDEuropa) February 24, 2021
Maak een einde aan deze barbaarse transporten, @SKyriakidesEU. #EndLiveExporthttps://t.co/2ZOBx5zSxF
Op 30 november krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Dierentransporten met levende dieren aan boord blijven een heikel item. Dat bleek ook bij de verstopping van het Suezkanaal: in de botenfile van ruim 400 schepen bevonden zich ook minstens 20 schepen met dieren aan boord, volgens The Guardian.
De EU wil van de (te) lange dierentransporten af en vooruitlopend op een eventueel besluit heeft Nederland sinds 26 mei 2020 al een verbod doorgevoerd op de export van levend vee naar landen buiten de EU.
Het hierboven beschreven droeve lot van de runderen op de Karim Allah en Elbeik geeft de noodzaak van goede regelgeving én naleving aan. Inmiddels is ook de Elbeik naar Cartagena gevaren en zijn de 1600 nog levende runderen aan boord uitgeladen en in de noodslachterij op de kade geslacht.
Op last van de Spaanse rechter is de noodslachting van de bijna 900 runderen in Cartagena begonnen, schrijft het Eindhovens Dagblad. De Spaanse vee-inspectie testte de runderen op de verdenking van blauwtong, maar geen van de dieren testte positief. Volgens De Telegraaf hebben de dieren door de barre omstandigheden waarin zij de afgelopen maanden leefden andere klachten (zoals met de spijvertering) hebben ontwikkeld. De rechter bepaalde dat euthanasie de meest humane oplossing is. Sinds zaterdag (6 maart) vindt de noodslachting plaats in speciale tenten op de kade van de haven in Cartagena.
De Karim Allah is inmiddels voor anker gegaan in de haven van Cartagena, en dierenartsen van de Spaanse overheid zijn aan boord geweest en maakten video-opnames.
Alle 864 nog levende stierkalveren (22 dieren zijn overleden, 9 zijn 'unaccounted for') moeten afgemaakt worden, aldus The Guardian. Na hun reis zijn ze verzwakt, gewond of ziek. Van blauwtong is geen sprake.
De eigenaren van het schip verzetten zich tegen het afmaken van de kalveren door de Spaanse overheid, aldus hun advocaat. Ook dierenrechtenorganisaties zijn verontwaardigd: na een reis van 2 maanden op zee, is het geen wonder dat de kalveren ziek zijn.
#7 Dat is een goed idee maar zolang het niet gebeurt moet je de verantwoordelijkheid bij de ontvanger leggen zodat hij eerst goed nadenkt of hij wel wil slepen en naderhand niet simpel kan weigeren te ontvangen en het probleem bij de verstuurder neerlegt.
#6 EJ. Misschien wordt het weer eens tijd dat we als mensen snappen wie of wat we zijn. En ons normenkader algeheel eens aanpassen aan De Schepping (met alle fysieke, fysische, chemische en biochemische wetmatigheden). Anders gaan we er als mensheid gewoon rap aan. (Wellicht beter voor die Schepping).