Vanuit de Spaanse steden Cartagena en Tarragona vertrokken in december respectievelijk de Karim Allah, met 895 kalveren aan boord, en de Elbeik met 1.776 runderen.

De dieren hadden Turkije als bestemming, maar dat land weigerde de schepen toegang omdat er dieren aan boord zouden zijn met de besmettelijke en dodelijke ziekte blauwtong. Dat vermoeden werd het begin van een wekenlange zwerftocht over de Middellandse Zee, langs verschillende havens in Turkije, Egypte en Libië. Inmiddels ligt de Karim Allah weer voor Cartagena. De Elbeik ligt voor anker bij Famagusta, ten oosten van Cyprus. Officieel hadden beide schepen zich vorige week moeten melden voor veterinaire inspecties in respectievelijk Sardinië en Cyprus.

Dierenartsen van verschillende dierenwelzijnsorganisaties maken zich grote zorgen en trekken aan de bel. Om te beginnen bij de Spaanse autoriteiten, die verklaarden dat de dieren voorzien van alle gezondheidscertificaten op transport waren gegaan, vanuit regio's waar geen blauwtong heerst. De huidige impasse zou op het conto te schrijven zijn van "een Spaanse exporteur, die de dieren in Turkije zou verkopen en daarna zonder succes probeerde ze in Libië te verkopen," schrijft The Guardian.

Omdat schepen op zee buiten de Europese rechtsjurisdictie vallen, staat de EU officieel machteloos, zegt Trouw. En hoewel de Karim Allah zich in Spaanse wateren bevindt, heeft het schip niet verzocht om aan te mogen meren in de haven van Cartagena. Dierenwelzijnsorganisaties, waaronder de Animal Welfare Foundation, vrezen dat veel, zo niet alle dieren aan boord dood zijn, of "in helse omstandigheden" verkeren. De Karim Allah heeft ook niet om veevoer gevraagd.

Anja Hazekamp van de Europese fractie van PvdD eist dat er nu zo snel mogelijk dierenartsen aan boord gaan. Eventueel nog levende dieren moeten onmiddellijk van boord gehaald worden en er moet een verbod komen op de export van levende dieren naar landen buiten Europa. "Deze schepen zijn EU-gecertificeerd. Dat betekent dat ze Europese dieren kunnen laden en deze naar derde landen, zoals Libië, Libanon, Egypte en Saoedi-Arabië kunnen vervoeren." In totaal zijn er circa 80 schepen met zo'n certificaat.

Volgens Kristen Stilt, expert op het gebied van dierenrecht en -beleid, is aan het transport van levende dieren het "inherente risico" verbonden dat de dieren in de haven van bestemming worden geweigerd. Draagt een lading eenmaal het etiket 'geweigerd', dan zijn de kansen uiterst gering dat een ander land het schip nog zal willen accepteren. Bij gebrek aan een internationale arbiter die een bindend besluit kan nemen over eventuele ziekteclaims loopt dit soort gevallen doorgaans uit op de dood van de dieren aan boord.

Dit artikel afdrukken