Meer dan de helft van de Chinese bevolking blijkt het afgelopen jaar meer geld te zijn gaan besteden aan biologische voedingsmiddelen. Dat komt omdat ze zekerheid willen dat er niet geknoeid is met wat ze in hun mond stoppen. In China zijn voedselveiligheidsschandalen helaas nog steeds schering en inslag. 'Biologisch' is kwaiteitskeurmerk waar Chinezen vertrouwen in blijken te hebben.

Paul French, Chief China Market Strategist van Mintel, wijt de toenemende belangstelling voor biologische producten aan de Chinese voedselschandalen en de behoefte van consumenten zich daartegen te beschermen. In AFN zegt hij: "In 2011 deden zich in China zeven grote voedselschandalen voor, die de omvang en de reikwijdte weerspiegelen van de uitdaging waar de voedingsmiddelenmarkt voor staat." Vooral het babymelkschandaal zorgde voor veel ophef.

Resultaat van dit alles is dat met name de Chinezen die het zich kunnen veroorloven tegenwoordig kritisch kijken naar de herkomst van hun eten. Vooral in vers (melk, spijsolie, varkensvlees, kip en rundvlees) krijgen de herkomst en het label extra waarde. Voor export geproduceerde goederen worden als betrouwbaarder gezien. Mintel stelde vast dat als een product het label 'all-natural' droeg, maar liefst 87 procent van de Chinese consumenten daar méér voor wil betalen.

Onlangs werd de eerste GMO-vrije scheepslading graan naar het Verre Oosten verkocht. De markt daar is vele malen groter dan bij ons en groeit snel in besteedbaar inkomen. De eerste handige handelaren die gebruik willen maken van de koopbereidheid van de terecht wantrouwige Oosterse consument zijn inmiddels wakker: duurzaam en puur wordt inmiddels de halve wereld over gesleept. Zo was het vast niet bedoeld. Het wachten is dan ook op instanties die aandringen op maatregelen ten aanzien van de naleving van voedselveiligheidseisen in China. Het land is te groot en groeit te snel in welvaart om kleine markten zo sterk naar zich toe te trekken.

Fotocredits: Mike Licht, NotionsCapital.com
Dit artikel afdrukken