Marketing moet je met marketinggevoelige wetgeving corrigeren, niet met zinloze. Een update in de categorie woord-, beeld- en verpakkingsnepping.
Een waarnemer uit het Noorden van het land maakt me net attent op een Klootwijk-artikel van afgelopen zaterdag. Er staat zo'n tip in voor de Consumentenbond en de Hartstichting waar ik jaloers op ben. Hou op met dat het zinloze geijver voor het verbieden van reclame voor kinderen. Zorg dat op een pak 'fris'drank alles mag staan wat de reclamemaker wil, maar dat er alleen plaatjes van ingrediënten op mogen staan die er echt inzitten. Naar rato van wat erin in zit natuurlijk. That's all.
Water, een forse suikerklont en verder niks - ja een beetje kleurstof en een paar procentpunten van een fruitje (als je geluk hebt).
Volgens de Consumentenbond en de Hartstichting worden onze kindjes in de luren gelegd door Spongebob en Shrek op de verpakking. Nonsens, vlgs Klootwijk. De ingrediëntendeclaratie op de verpakking liegt niet: er staat precies op wat erin zit. Geen vruchten!
Dit artikel afdrukken
Een waarnemer uit het Noorden van het land maakt me net attent op een Klootwijk-artikel van afgelopen zaterdag. Er staat zo'n tip in voor de Consumentenbond en de Hartstichting waar ik jaloers op ben. Hou op met dat het zinloze geijver voor het verbieden van reclame voor kinderen. Zorg dat op een pak 'fris'drank alles mag staan wat de reclamemaker wil, maar dat er alleen plaatjes van ingrediënten op mogen staan die er echt inzitten. Naar rato van wat erin in zit natuurlijk. That's all.
Water, een forse suikerklont en verder niks - ja een beetje kleurstof en een paar procentpunten van een fruitje (als je geluk hebt).
Volgens de Consumentenbond en de Hartstichting worden onze kindjes in de luren gelegd door Spongebob en Shrek op de verpakking. Nonsens, vlgs Klootwijk. De ingrediëntendeclaratie op de verpakking liegt niet: er staat precies op wat erin zit. Geen vruchten!
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Moeten we dan concluderen dat ouders van nu te dom of te slecht ontwikkeld zijn om hun taak als ouder te verrichten? Snoep met stripfiguren is al oeroud. Het is door de overdag-tv van nu alleen wat meer omvattender. Maar een beetje ouder bepaalt wanneer het kroost tv mag kijken en je kunt je kinderen ook thuislaten als je boodschappen gaat doen. Er zijn immeers twee ouders. Een domboproofe vermelding van het aantal suikerklontjes i.c.m. een postbus-51campagne "let op suiker" dan maar?
Van der Land gaat aan twee dingen voorbij. De verpakking straalt fruit uit. Het zit er niet in. En er zit extra (?) vitamine C in, dus is het gezond (als je niet wat hoger opgeleid bent en niet weet dat je vitamine C door de plee spoelt als je er al genoeg van binnen hebt). Ik snap niet wat Van der Land bezielt, ik bedoel, dat ie niet kwaad wordt. Grote frambozen en aardbeien afbeelden op een doos suikerwater waar die vruchten niet in zitten is toch schunnig?
'Een domboproofe vermelding van het aantal suikerklontjes i.c.m. een postbus-51campagne "let op suiker" dan maar?'
Van der Land in zijn stoel bij de open haard.
Zo kwaad kan ik er om worden, dit minachtende.
Een groot deel van de burgers is laag opgeleid maar allerminst dom. Maar ze worden verneukt. Met en door reclame en verpakkingstruuks die alleen het elitaire gezelschap dat dit foodlog leest en er op schrijft, doorziet. Dat kan niet iedereen, de streken van marketingmensen en reclametekstschrijver doorzien en er om lachen. Ik zou willen dat Brussel heel veel strenger werd en veel marketingklieren werkloos maakte.
Ik kom op voor de dombo's in deze.
@Wouter Klootwijk. Op Oosterse noedelsoepen wordt altijd de vaste toevoeging "flavor" gebruikt. Dus een soep heeft "shrimp flavor" of "duck flavor". Zo'n soort taalgebruik zou misschien ook hier voor de nodige verheldering kunnen zorgen. "Aardbeiensmaak" zou dan op de roosvicee moeten staan, wat al best kunstmatig aanvoelt. Dan is het niet zo erg meer als je de aardbeien toch afbeeldt. Dat soort (zelf)regulering ben ik wel voor.
Met dombo's bedoelde ik niets kwaads, maar volgde een hier gebruikelijke term. Zelfs mensen die daadwerkelijk dom zijn, draag ik een warm hart toe. Anyhow, op alcoholische drank staat het percentage duidelijk op het etiket gedrukt als een hoofdkenmerk van het product. Dat helpt mensen snel en gemakkelijk inzicht te krijgen. Zoiets voor suikergehalte invoeren, als dat inderdaad de grote boosdoener is, lijkt mij een goede stap. Daarmee kom je niet in het debiliserende stoplichtmoeras, maar licht er een hoofdkenmerk uit.