image

Campina, Friesland Foods en Unilever willen alsnog een logo invoeren dat de consument moet helpen een gezonde keuze te maken. Het idee ontstond naar aanleiding van het besluit van de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) af te zien van een verdere ontwikkeling van het ‘Ik Kies Bewust-logo’. Het logo, dat het antwoord had moeten zijn op het Gezonde Keuze Klavertje van Albert Heijn, was bedoeld om consumenten een bewuste keuze te kunnen laten maken voor producten die beter passen in een gezonde leefstijl. Het FNLI-besluit viel na gesprekken met en een aantal pittige discussies tussen de betrokken partners, allen afkomstig uit de voedingsmiddelenindustrie. “We denken dat het niet mogelijk is om een geloofwaardig, onderbouwd en objectief systeem van toewijzingscriteria tot stand te brengen dat door alle partijen wordt onderschreven en waarvan voor alle productcategorieën een stimulerende werking uit gaat”, aldus FNLI-directeur Philip den Ouden.

Directeur Ton Baas van de Vereniging voor de Bakkerij- en Zoetwarenindustrie liet zich in het meinummer van Consudel kritisch uit over het logo. “De criteria voor het ‘bewuste logo’ konden niet worden opgerekt tot een voor ons aanvaardbaar niveau”, zo schrijft Baas. Hij zet vraagtekens bij de haalbaarheid en juistheid van dergelijke logo’s en vindt deze belerend. Baas pleit voor meer ‘nuchtere voorlichting over gezonde levensstijlen’ waarin ook plaats is om van ‘lekkers’ van onder andere de VBZ-leden te genieten.

Het Ik Kies Bewust-logo staat los van het Energielogo dat de FNLI in februari van dit jaar introduceerde. Het Energielogo heeft tot doel consumenten in een oogopslag te informeren over de calorische waarde van een product. Volgens de FNLI zijn veel bedrijven vergevorderd met de voorbereidingen op de uitrol hiervan en zullen de eerste producten met het Energielogo binnenkort op de markt komen.

bron: VMT online
Dit artikel afdrukken